Studio rytmus a zvuk 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
173SRZ2 | Z | 3 | 1/T | letní |
- Garant předmětu:
- Daniel MIKOLÁŠEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Junko HONDA, Daniel MIKOLÁŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
A/ Syntéza intelektuálního (matematického) a intuitivního přístupu při interpretaci polyrytmů, komplementárních rytmů a rytmicky či metricky vícevrstevných kompozic. Suverenita v souhře a exaktnost v rozdělení.
B/ základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech.
C/ Zvuková kultura bicích nástrojů.
D/ Nalézání nových technických a zvukových možností. Schoponost Improvizace.
Rozvíjení vztahu k novému nástroji multipercussion, a výuka nových technik s tím souvisejícíc
Rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, vyvíjení nových zvukových zdrojů.
Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.
Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza.
Rozvíjení citu pro zvuk.
- Forma studia:
-
Společné hodiny pro všechny studenty bakalářského studijního programu. Převážně kolektivní cvičení doplněná individuálními konzultacemi.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Návštěva koncertů a poslech hudby nejen pro bicíé nástroje, vlastní projekty.
- Obsah kurzu:
-
A/ Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci. Vyjádření rytmu tělem. Intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí rytmických skladeb v hudbě 20. a 21. století.
B/ Studium entické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan)
C/ Kultura tvorby zvuku na tradiční bicí nástroje.
D/ Hledání nových zvukových možností bicích nástrojů.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Stanislav Hojný: Etudy (výběr etud se zaměřením na polyrytmy)
J. Holland: Das Schlagzeug
J.Vasiljev: Imagination ? Bewegung ? Stimme
J. Vasiljev: E = mV
H. Vogt: Neue Musik nach 1945
U. Michels: Texte und Tafel zur Musik
Famoudou Konate: Rytmy západní afriky
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
A/ Individuální i kolektivní konzultace a pratkická cvičení. Studium polyrytmických etud. Amadindy. Sólová i kolektivní improvizace. Poslech a analýza ukázek.
B/ Poslech ukázek, nácvik specifických technik hry, spolupráce se specializovanými soubory.
C/ Konzultace a praktický nácvik tvorby zvuku včetně výběru nástojů, paliček, umístění nástrojů v sestavách, technické detaily ovlivňující zvuk (upevnění nástrojů a další zdánlivé malichernosti..)
D/ Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.
Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza. Praktické experimenty s materiály a jejich zvukovými možnostmi. Sólová i kolektivní improvizace.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět další)