AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Dramaturgická tvorba 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DRT2 ZK 4 4/T česky letní
Garant předmětu:
Daria ULLRICHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Daria ULLRICHOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

V bakalářském stupni by se měli posluchači dramaturgie a režie spolehlivě naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace. Důležité je, aby si osvojili základní teatrologické pojmy a kategorie (dramatická situace, obraz, symbol, jednání, chování, dialog, děj, kompozice, struktura, žánr atd.) a naučili se je prakticky používat. Základem každé dramaturgicko-režijní koncepce by mělo být svědomité a citlivé přečtení dramatického textu jako zásobárny informací pro jeho inscenování. Teprve po jeho důkladné analýze, pochopení všech historických konotací a prozkoumání individuální charakteristiky daného autora, by studenti měli pokročit k jeho interpretaci. Tak, aby text vidění z úhlu aktuálního tématu, nebyl ochuzen o žádnou podstatnou hodnotu. Na konci celého cyklu seminářů dramaturgie by měl být student schopen vypracovat jasnou dramaturgicko-režijní koncepci. A dramatický text literárně upravit tak, aby této koncepci odpovídal a zároveň respektoval autora. Přípravná fáze, dovršená výběrem týmu inscenátorů a hereckého obsazení, se pak stane solidní základnou pro vlastní režijní práci studentů.

1)Seznámení s historickými i současnými formami dramaturgické práce.

2)Podrobné čtení dramatického textu.

3)Analýza dramatického textu a modelování ideální inscenace

4)Interpretace textu.

5)Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace.

Forma studia:

Semináře, písemné práce a jejich reflexe.

Předpoklady a další požadavky:

Talentové a vzdělanostní předpoklady, ověřené několikastupňovým přijímacím řízením.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Sledování současné podoby českého a světového divadla, znalost novinek v oblasti dramatu i teoretické literatury.

Obsah kurzu:

Předmět, v bakalářském stupni společný pro studenty dramaturgie i režie, je zaměřený teoreticky i prakticky. Jeho základem je rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci. V další fázi text interpretovat, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci. Naučit se literárně upravovat text, aby co nejpřesněji odpovídal dané dramaturgicko-režijní koncepci, ale přitom respektoval umělecký styl autora. Stát se spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému. Chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako tvůrčí disciplínu, která pomocí dramaturgického plánu ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu činoherního divadla.

1)Základní orientace v oboru, seznámení s jeho historickými i současnými podobami,

2)Teoretické i praktické osvojení základních teatrologických pojmů a kategorií.

3)Čtení a rozprava o zvoleném dramatickém textu.

4)Motivický rozbor a strukturální analýza textu.

5)Modelování ideální inscenace, respektující charakteristické znaky autorova stylu.

6)Interpretace zvoleného textu z hlediska aktuálního tématu.

7)Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce.

Doporučená nebo povinná literatura:

Aristoteles: Poetika (různá vydání překladu Antonína Kříže)

Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, also by the same author: Umělecké dílo literární, Praha 1989

Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999

Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)

Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965?1972 ? Praktická dramaturgie, Praha 1996

Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988 /selections/

Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987

J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964

J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967

Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969

Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963

Andreas Kotte: Divadelní věda. Úvod, Praha 2010

Additional literature will be assigned for particular tasks.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

V seminářích probíhá diskuse o tématických okruzích zadavaných k domácí přípravě. Písemná seminární práce je podrobena kritickému zkoumání.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení probíhá na základě průběžně odevzdávaných prací s přihlédnutím k aktivní účasti v diskusích na seminářích. Hodnocení významně ovlivňuje závěrečná seminární práce a její ústní obhajoba.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K329
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
ULLRICHOVÁ D.
15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 ULLRICHOVÁ D. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201DRT2.html