AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Herecká tvorba 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201HEC4 ZK 5 8/T česky letní
Garant předmětu:
Jana HLAVÁČOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jana HLAVÁČOVÁ, Ladislav MRKVIČKA, Marek NĚMEC
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem.

Forma studia:

Semináře, praktická svičení, zkoušení, klauzurní představení a jeho reflexe.

Předpoklady a další požadavky:

1) Talentové a psychofyzické předpoklady, pracovitost, vytrvalost..

2) Schopnost otevřít se kritickým podnětům a korigovat vlastní jednání a chování.

3) Smysl pro kolektivní práci.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Znalost současného divadla a filmových záznamů vynikajících hereckých výkonů.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na osvojení praktických poznatků a dovedností, které slouží k pěstování hereckého talentu a múzických schopností studentů, kultivování osobnosti. Východiskem této přípravy je dramatičnost jako kvalita, jež dává impulzy a předpoklady k tvorbě herecké postavy prostřednictvím dramatického jednání. Součástí rozvíjených schopností je rovněž teoretická reflexe specifických problémů herectví i obecných problémů dramatického umění.

1. Autenticita a improvizace.

2. Herecké chování a jednání.

3. Vnímání dramatického prostoru a řešení mizanscény.

4. Dialogičnost a partnerská souhra.

5. Tvořivé rozehrání dramatické situace.

6. Stylizace v různých žánrech a poetikách.

7. Principy strukturovaného budování herecké postavy.

Na základě rozehrávání dramatické situace je rozvíjena schopnost improvizace a autentického jednání v daných okolnostech. Studenti jsou vedeni k vnímání dramatického prostoru a tvořivému řešení mizanscény v souladu s inscenačním záměrem. V průběhu studia se prohlubuje schopnost dialogického jednání a partnerské souhry. Studenti se seznamují s různými dramatickými žánry, divadelními poetikami a druhy veršů v dramatu, zejména s blankversem. Tato systematická příprava je završena samostatnou tvorbou herecké postavy v celistvém jevištním tvaru.

Doporučená nebo povinná literatura:

K. S. Stanislavskij: Můj život v umění, Praha 1962

Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1931, 1986

Jiří Frejka: Smích a divadelní maska, Praha 1942

Jindřich Honzl: K novému významu umění, Praha 1956, a Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963

Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998

Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981

Denis Diderot: Herecký paradox

Bertolt Brecht: myšlenky

Peter Brook: prázdný prostor

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Výuka probíhá formou přípravy a nastudování zvolených situací a dialogů, od jejich literárního tvaru až po prostorové řešení, jednání v prostoru a vyjadření dramatické situace a vztahů aktivním hereckým jednáním a chováním.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se aktivní účast na všech hodinách, schopnost přijmout za svůj daný úkol a tvořivě ho rozvíjet, inspirativní spolupráce, smysl pro dramatickou situaci a cílené jednání, podřízené významové gradaci, pravdivost a autenticita. Hodnocení je významně ovlivněno uměleckým výsledkem na klauzurních zkouškách.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
St
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Čt

místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Rezerva
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Rezerva
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Po 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
St 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
Rezerva paralelka 1
15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
Rezerva paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201HEC4.html