Impromptu Čechov 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201IMC2 | Z | 2 | 40/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslava ŠIKTANCOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Výstupem z předmětu by mělo být posílení vlastní tvořivosti herce, bez ohledu na možný interpretační klíč a režijní koncepci. Cílem je posílení hercovy schopnosti pracovat s textem a zároveň se sladit s ostatními účastníky jevištních situací, spoluhráči a protihráči.
- Forma studia:
-
Semináře, praktická cvičení, zkoušení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Důkladná znalost dramatických děl i povídek A.P.Čechova, pochopení jeho autorského světa.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování současných čechovovských inscenací a filmových variací.
- Obsah kurzu:
-
Předmět se zabývá otázkami současné interpretace dramatických postav A.P.Čechova z hlediska herecké tvorby. Hledání vnitřní identifikace nebo polemiky s postavami cestou hloubkové interpretace textu a objevování vnitřní pravdy situací a postojů pomocí metody improvizace.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Jovan Hristič: Čechov dramatik, 2003; Peter Szondy: Teoria morenej drámy; Radovan Lukavský: Stanislavského Metoda herecké práce, Praha 1978; Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996; Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Praha 1998; Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Praha 1998; Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - Monology o herectví, Praha 1981; Peter Brook: Prázdný prostor; Donnellan, Declan" Herec a jeho cíl;
Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future
Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre
Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations
Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]
Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre
Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training
Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Při domácí přípravě se herci učí vyčíst z textu co nejvíce informací o své postavě, které zůstávají konstantní hodnotou bez ohledu na zvolený interpretační klíč jakékoliv fiktivní inscenace. Zvolená metoda vychází z moderních transformací systému herecké práce K.S.Stanislavského, jak je formulovali např. Donellan, Allschitz, Brook, Michail Čechov. Herec přichází na zkoušky již vybaven sumou těchto vědomostí a spolu s ostatními objevuje v prostoru přirozený výraz svého vědomého vnitřního života. Slaďuje se s ostatními účastníky, tak aby dohromady působili jako vyvážené a živé těleso a ne jako náhodně seskupená entita složená ze sólistů. Důležitý je proces hledání. Výstupem z předmětu se proto stává náhled do otevřené hodiny, nikoli hotové představení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
95 % účast na hodinách. Aktivita na seminářích a při zkouškách, domácí příprava.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)