AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Podoby herectví 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201PDH2 ZK 1 3/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seznámit posluchače s konkrétní podobou jednotlivých hereckých stylů a způsobů vytváření herecké postavy u řady českých i světových hereckých osobností.

Zachycení a poznání vývoje prostřednictvím analýz jednotlivých výkonů.

Konfrontace s vlastními zkušenostmi, reflektovanými v anketě o psychologii herecké tvorby.

Forma studia:

Analýza hereckého výkonu na základě shlédnutých představení, filmových a dalších video- či audiozáznamů.

Popis a rozbor hereckých prostředků.

Zařazení do historického kontextu.

Anketa o problémech herecké tvorby.

Předpoklady a další požadavky:

Schopnost empatie a následné analýzy na úrovni úspěšně vykonané přijímací zkoušky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování nejpozoruhodnějších hereckých výkonů - v divadle i ve filmu.

Obsah kurzu:

V návaznosti na hlavní předměty „Herecká tvorba“ a „Scénická tvorba“ i na přednáškový cyklus „Divadlo v české kultuře“ a „Divadlo v kontextu vývoje západní kultury“ jde v případě semináře „Podoby herectví“ o příležitost pozorovat, poznávat a reflektovat problémy studovaného oboru. Od samotného počátku své „praxe“ a s postupujícími zkušenostmi jsou studenti vedeni k soustavné analýze a hlubší reflexi otázek herecké tvorby dvojím způsobem: skrze sebereflexi (anketa zaměřená na psychologii herecké tvorby)a skrze rozbor „historických příkladů“ srovnávaných se současnou podobou a úrovní herectví. Konfrontace vlastních zkušeností se „vzory“ - významnými představiteli jednotlivých tvůrčích stylů - umožňuje dvojí pohled na hereckou práci: takříkajíc „zvenčí“, skrze pozorování, popis a analýzu tvůrčích postupů toho druhého, a „zevnitř“, při pokusech zmapovat a pojmenovat problémy, s nimiž se studenti setkávají při vlastní přípravě na roli a posléze v průběhu zkoušení inscenace. Osobní konfese přesahující vecné postřehy a poznatky jsou směřovány k analýze obecnějších problémů: profesionálních vztahů mezi hereckými partnery, vztahu herec - text (předloha), herec - režisér, dramatická postava - herecká postava, spolupráce v inscenačním týmu.

Doporučená nebo povinná literatura:

Götzová, Joža, Profily českých herců. SVU Mánes, Praha 1931

Klosová, Ljuba, Život za divadlo (monografie o M. Hübnerové). Odeon, Praha 1987

Literární pozůstalost Hany Kvapilové (kapitola o Moskevských, o zkoušení Máši ve třech sestrách)

Nasková, Růžena, Jak šel život (vzpomínka na Eduarda Vojana), Praha 1948

Vostrý, Jaroslav, Zdeněk Štěpánek. Herec a dějiny. Achát, Praha 1997

Scheinpflugová, Olga, Byla jsem na světě. Praha 1994

Kohout, Eduard, Divadlo aneb Snář. Odeon 1976 (o spolupráci s Hilarem, Hamlet, Oidipús)

Kronbauerová, Jarmila, Hodiny pod Harlekýnem. Praha 1973 (o spolupráci s Kvapilem a Hilarem: Ofelie v Hamletovi, Jokasta v Králi Oidipovi)

Hedbávný, Zdeněk, / Pešek, Ladislav, Tvář bez masky, Praha 1987 a další vydání (o ND a Jiřím Frejkovi)

Frejka, Jiří, Deník Jarmily Horákové, Praha 1941

Vostrý, Jaroslav, O hercích a herectví, Praha 1998

Lukavský, Radovan, Být nebo nebýt. Monology o herectví, Praha 1985

Lukavský, Radovan, Stanislavského metoda herecké práce, Praha 1978

Čechov, Michail, O herecké technice, Praha 1996

Adler, Stella, The Technique of Acting, New York 1988

Donnellan, Declan, Herec a jeho cíl, Praha 2007

Jan Werich: Klauni, in: Úsměv Klauna, Praha 1984 a další vydání

Vinař, Josef, Elementy herectví, Praha 1999

Čechov, Michail, Hercova cesta, Praha 1990

Olivier, Laurence, Hercova zpověď, Praha 1982

Brando, Marlon, Písně, které mě naučila matka, Praha 1996

Ullmannová, Liv, Proměny, Praha 1989 (nebo Bjornstad, Ketil, Liv Ullmannová, Praha 2007)

+ další literatura podle probíraného tématu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení vychází ze zadané písemné práce, skládající se z několika částí: 1. popisu hereckého výkonu; 2. reflexe vlastní tvorby, 3. referátu z vybrané literatury.

Webová stránka předmětu:
http://casopisdisk.amu.cz/cs/pro-studenty/o-hercich-a-herectvi
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201PDH2.html