Režijní tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201REA1 | Z | 4 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jakub KORČÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jakub KORČÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.
2. Seznámení se základními estetickými pojmy činoherního divadla a režie,
3. Uvedení do problematiky vnímání smyslu divadla a jeho postavení ve společnosti.
4. Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických příkladech.
5. Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.
- Forma studia:
-
Přednášky, semináře, vypracování a reflexe seminární práce.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.
1) Znalost historie a typů divadelní kultury.
2) Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.
3) Ovládání základních teatrologických pojmů.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování novinek v oblasti dramatické literatury a současné inscenační praxe.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.
1. Úvod do studia činoherní režie
2. Teoretické vymezení základních pojmů: režie, mizanscéna, temporytmus, dramatická situace, divadelní prostor, scénický prostor, dramatický prostor atd.
3. Původ divadla: kořeny a smysl
4. Proměny inscenačních principů od antiky do baroka
5. Formování principů novodobé režie od osvícenství po Meiningenské.
Studenti jsou nejprve seminárním způsobem seznamováni se základními cíli a úskalími studia činoherní režie i s problematikou práce ve zvoleném oboru. V následující fázi jsou ve vzájemné rozpravě probírány základní pojmy a definice související se studiem daného oboru. Studenti jsou rovněž seznamováni se základními úkoly a odpovědnostmi režiséra v jednotlivých fázích vzniku divadelní inscenace. Po této úvodní části jsou studenti v semináři uvedeni do problematiky postavení divadla ve společnosti a nahlédnutím do základů divadelnosti jsou vedeni k uvažování o smyslu divadla. Posléze se studenti seznamují s inscenačními praktikami v různých epochách evropského divadla s důrazem na různé formy zastoupení režijní složky. V závěru semestru jsou probírány okolnosti zrodu moderní režie jako samostatného oboru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre
Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective
Schechner, Richard - Performance theory [2005]
Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre
Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor
Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting
Donnellan, Declan - The actor and the target
Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair
Gaskill, William - A Sense of direction
Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future
Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre
Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations
Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]
Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre
Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training
Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook
Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook
Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes
Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting
Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary
Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers
Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
.Přednášky o historických formách režijní práce, řízené dialogy o zvolených tématech na základě domácí četby zadané literatury, vypracování a obhájení seminární práce.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:05–11:35 Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (hlavní předmět)