AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Režijní tvorba 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201REA2 ZK 4 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jakub KORČÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jakub KORČÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.

2. Seznámení se základními estetickými pojmy čihorerního divadla a režie.

4. Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických

příkladech.

5. Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.

Forma studia:

Přednášky, semináře, vypracování a reflexe seminární práce.

Předpoklady a další požadavky:

1) Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.

1) Znalost historie a typů divadelní kultury.

2) Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.

3) Ovládání základních teatrologických pojmů.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Sledování novinek v oblasti dramatické literatury a současné inscenační praxe, znalost odborného tisku.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.

1. Stanislavskij: „Být sám sebou v daných okolnostech“.

2. Michail Čechov, „psychologické gesto“ a „imaginární dvojník“.

3. Vachtangov a „zdivadelnění divadla“.

4. Mejercholdova technika montáže a biomechanika.

5. Brechtovo „epické divadlo“ a „zcizovací efekt“.

6. Grotowského „chudé divadlo“ a „svatý herec“.

7. Brookův „prázdný prostor“.

V rámci semestru se studenti seminárním způsobem seznamují s klíčovými režijními osobnostmi a metodami práce, které rozhodujícím způsobem ovlivnily vývoj současného evropského divadla. Je probírána metoda herecké práce K. S. Stanislavského s důrazem na práci s podtextem, schopnost „být sám sebou v daných okolnostech“ a motivaci jednání. V metodě Michaila Čechova je zdůrazňována práce s „psychologickým gestem“ a „imaginárním dvojníkem“. Při probírání Vachtangovovy metodiky je poukazováno zvláště na možnosti propojení vnitřní techniky s expresivitou stylizovaného vnějšího výrazu. Mejercholdova metodika složí především k představení možností „biomechaniky“ a systematické práce s montáží, mizanscénou a temporytmem. Dále jsou představovány principy Brechtova „epického divadla“ a „zcizovacího efektu“ s důrazem na princip ozvláštnění. V Jerzy Grotowském se při seznamování s jeho „chudým divadlem“ studentům představují možnosti divadla jako cesty poznání, setkání a sdílení i principy moderního hereckého tréninku. Peter Brook je představován jako klíčový představitel současné režie, který systematicky pracuje s kombinací nejrůznějších metodických přístupů.

Doporučená nebo povinná literatura:

Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre

Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective

Schechner, Richard - Performance theory [2005]

Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre

Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor

Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting

Donnellan, Declan - The actor and the target

Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair

Gaskill, William - A Sense of direction

Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future

Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre

Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations

Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]

Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre

Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training

Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook

Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook

Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes

Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting

Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary

Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers

Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

.Přednášky o historických formách režijní práce, řízené dialogy o zvolených tématech na základě domácí četby zadané literatury, vypracování a obhájení seminární práce.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K225
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
KORČÁK J.
10:05–10:35
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 10:05–10:35 KORČÁK J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201REA2.html