Režijní tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201RET3 | ZK | 3 | 4/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Juraj DEÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Juraj DEÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student musí prokázat schopnost vybrat předlohu z hlediska osobního tématu, posoudit její realizovatelnost z hlediska inscenačního záměru - obsazení, prostoru, poptávky, výrobních a finančních možností, reprízovosti, dlouhodobých a krátkodobých cílů.Pro hodnocení je rozhodující, zda posluchač dokáže vlastní uměleckou koncepci připravit pro realizaci v konkrétních podmínkách s konkrétními spolupracovníky, aniž by opustil vlastní nároky a představy o budoucím obsahu i tvaru inscenace.
- Forma studia:
-
Semináře, vypracování režijní knihy a dramaturgicko-režijní koncepce připravované inscenace.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Intenzivní spolupráce s posluchači KS,KALD, KP a dalšími externími spolupracovníky v návaznosti na konkrétním úkolu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Pozorné sledování současné inscenační praxe českých i zahraničních divadel.
- Obsah kurzu:
-
Předmět probíhá v návaznosti na výsledky bakalářského studia a je zaměřen na zvládnutí celistvého jevištního tvaru v podmínkách profesionálního divadla. Náplň studia je v odpovídající míře určována přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenacích v předmětech Scénická tvorba a Inscenační praxe. Probírá tyto okruhy látky:
1. Úvod do komplexní přípravy inscenace.
2. Výběr předlohy.
3. Inscenační záměr.
4. Dramaturgicko-režijní koncepce.
5. Výběr spolupracovníků a koncepce inscenace.
6..Produkční příprava
7. Příprava zkušebního procesu.
V 1. ročníku magisterského studia realizuje student pod odborným vedením první rozsáhlejší uměleckou práci.Setkává se nejprve s potřebou důkladně inscenaci připravit a je veden k co nejpřesnější představě o detailech i celku díla v reálných podmínkách převážně školního divadla. Uskutečnění inscenace v další části tohoto roku ho nutně přivádí k praktické i teoretické syntéze získaných poznatků a dílčích zkušeností.Zdolává značné obtíže díky požadavku realizovat své představy v omezeném materiálu a je veden v tomto rámci k posilování divadelní fantazie na základě konkrétnosti.Podstatnou součástí výuky je nutnost tvořit s ostatními a dokázat je inspirovat a být jimi inspirován. Důležité je tu samostatné rozhodování vyvěrající ze schopnosti naslouchat, polemizovat a přesvědčovat. Student tu činí podstatné kroky při nalézání vlastní tvůrčí metody neomezující se jen na vlastní schopnosti, ale využívající talentu a schopností spolutvůrců.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Pavis, Patrice - Dictionary of the Theatre
Gordon, Robert - The purpose of playing: modern acting theories in perspective
Schechner, Richard - Performance theory [2005]
Bogart, Anne - A director prepares: seven essays on art and theatre
Čechov, Michail Alexandrovič - The path of the actor
Čechov, Michail Alexandrovič - To the actor: on the technique of acting
Donnellan, Declan - The actor and the target
Hauser, Frank; Reich, Russell - Notes on Directing: 130 Lessons in Leadership from the Director`s Chair
Gaskill, William - A Sense of direction
Krasner, David (ed.) - Method acting reconsidered: theory, practice, future
Lecoq, Jacques - The moving body: teaching creative theatre
Luere, Jeane - Playwright Versus Director: Authorial Intentions and Performance Interpretations
Hodge, Alison - Twentieth century actor training [2007]
Johnstone, Keith - IMPRO: improvisation and the Theatre
Merlin, Bella - Beyond Stanislavsky: the psycho-physical approach to actor training
Mitter, Shomit - Systems of Rehearsal. Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook
Rudlin, John - Commedia dell´arte: an actor´s handbook
Rudlin, John; Crick, Olly - Commedia dell´arte: a handbook for troupes
Stanislavski, Constantin - An actor´s handbook: an alphabetical arrangement of concise statements on aspects of acting
Stanislavski, Constantin - An actor´s work: a student´s diary
Thomas, James Michael - Script analysis for actors, director and designers
Zarrilli, Phillip B. - Psychophysical acting: an intercultural approach after Stanislavski
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Pedagog konzultuje přípravu inscenace, dává pokyny k vypracování režijní knihy a oponuje ji na seminářích.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se vypracování režijní knihy a vypracování dramatuirgicko-režijní koncepce inscenace. Předpokládá se aktivní účast na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 15:00–18:00 přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (hlavní předmět)
- Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) (hlavní předmět)