AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Režijní tvorba 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201REZ1 Z 3 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jakub KORČÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jakub KORČÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.

2. Seznámení se základními estetickými pojmy činoherního divadla a režie,

3. Uvedení do problematiky vnímání smyslu divadla a jeho postavení ve společnosti.

4. Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických příkladech.

5. Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.

Forma studia:

Přednášky, semináře, vypracování a reflexe seminární práce.

Předpoklady a další požadavky:

1) Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.

1) Znalost historie a typů divadelní kultury.

2) Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.

3) Ovládání základních teatrologických pojmů.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Sledování novinek v oblasti dramatické literatury a současné inscenační praxe.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.

1. Úvod do studia činoherní režie

2. Teoretické vymezení základních pojmů: režie, mizanscéna, temporytmus, dramatická situace, divadelní prostor, scénický prostor, dramatický prostor atd.

3. Původ divadla: kořeny a smysl

4. Proměny inscenačních principů od antiky do baroka

5. Formování principů novodobé režie od osvícenství po Meiningenské.

Studenti jsou nejprve seminárním způsobem seznamováni se základními cíli a úskalími studia činoherní režie i s problematikou práce ve zvoleném oboru. V následující fázi jsou ve vzájemné rozpravě probírány základní pojmy a definice související se studiem daného oboru. Studenti jsou rovněž seznamováni se základními úkoly a odpovědnostmi režiséra v jednotlivých fázích vzniku divadelní inscenace. Po této úvodní části jsou studenti v semináři uvedeni do problematiky postavení divadla ve společnosti a nahlédnutím do základů divadelnosti jsou vedeni k uvažování o smyslu divadla. Posléze se studenti seznamují s inscenačními praktikami v různých epochách evropského divadla s důrazem na různé formy zastoupení režijní složky. V závěru semestru jsou probírány okolnosti zrodu moderní režie jako samostatného oboru.

Doporučená nebo povinná literatura:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

.Přednášky o historických formách režijní práce, řízené dialogy o zvolených tématech na základě domácí četby zadané literatury, vypracování a obhájení seminární práce.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K225
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)
KORČÁK J.
10:00–11:30
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 10:00–11:30 KORČÁK J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201REZ1.html