Režijní tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201REZ1 | Z | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jakub KORČÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jakub KORČÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámení s programem a cíli studia činoherní režie.
2. Seznámení se základními estetickými pojmy činoherního divadla a režie,
3. Uvedení do problematiky vnímání smyslu divadla a jeho postavení ve společnosti.
4. Pochopení základních inscenačních principů a divadelních funkcí na historických příkladech.
5. Vymezení funkce a prostředků novodobé divadelní režie.
- Forma studia:
-
Přednášky, semináře, vypracování a reflexe seminární práce.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Talentové předpoklady, prověřené několikastupňovým přijímacím řízením.
1) Znalost historie a typů divadelní kultury.
2) Základní orientace v české a světové dramatické literatuře.
3) Ovládání základních teatrologických pojmů.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování novinek v oblasti dramatické literatury a současné inscenační praxe.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.
1. Úvod do studia činoherní režie
2. Teoretické vymezení základních pojmů: režie, mizanscéna, temporytmus, dramatická situace, divadelní prostor, scénický prostor, dramatický prostor atd.
3. Původ divadla: kořeny a smysl
4. Proměny inscenačních principů od antiky do baroka
5. Formování principů novodobé režie od osvícenství po Meiningenské.
Studenti jsou nejprve seminárním způsobem seznamováni se základními cíli a úskalími studia činoherní režie i s problematikou práce ve zvoleném oboru. V následující fázi jsou ve vzájemné rozpravě probírány základní pojmy a definice související se studiem daného oboru. Studenti jsou rovněž seznamováni se základními úkoly a odpovědnostmi režiséra v jednotlivých fázích vzniku divadelní inscenace. Po této úvodní části jsou studenti v semináři uvedeni do problematiky postavení divadla ve společnosti a nahlédnutím do základů divadelnosti jsou vedeni k uvažování o smyslu divadla. Posléze se studenti seznamují s inscenačními praktikami v různých epochách evropského divadla s důrazem na různé formy zastoupení režijní složky. V závěru semestru jsou probírány okolnosti zrodu moderní režie jako samostatného oboru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
.Přednášky o historických formách režijní práce, řízené dialogy o zvolených tématech na základě domácí četby zadané literatury, vypracování a obhájení seminární práce.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 10:00–11:30 KORČÁK J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (Bc.) (povinný předmět)