Režijní tvorba 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201REZ6 | ZK | 6 | 4/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan BURIAN
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BURIAN
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav
3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace
4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor
5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění
6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén
7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku
Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.
- Forma studia:
-
Přednášky, semináře, vypracování a obhajoba seminární práce.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1) Znalost historie a typů divadelní kultury.
2) Orientace v české a světové dramatické literatuře.
3) Ovládání základních teatrologických pojmů a znalost odborné literatury.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Průběžné sledování novinek v oblasti dramatické tvorby, progresivních inscenací a odborného tisku.
- Obsah kurzu:
-
Na základě analýzy dané dramatické předlohy jsou studenti vedeni k tvorbě dramaturgicko-režijní koncepce a pojmenování inscenačního záměru. Hlavním východiskem je v první fázi studia především praktická strukturální analýza dramatické situace a jejích složek. Rozbor je pojímán jako základ scénické realizace, v níž je kladen důraz především na jasné a přehledné časoprostorové vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén. Jednotlivé fáze situace jsou při tom akcentovány, rozvíjeny a ozvláštňovány s ohledem na jejich tematickou důležitost z hlediska celku. Při režijním vedení herců v průběhu rozehrávání situací je kladen důraz na motivaci jednání dramatických postav vyplývající z daných okolností. Studenti se zároveň učí vytvářet a organizovat dramatický prostor jako hierarchizovanou strukturu tematizovaných vztahů jednotlivých prvků v jevištním prostoru.
V průběhu studia je cílevědomě rozvíjena schopnost koordinace a sladění všech elementů tvořících inscenaci do jednotného tematizovaného celku.
1. Inscenační záměr a dramaturgicko-režijní koncepce.
2. Strukturální analýza dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.
3. Konvencionální a expresivní chování a jednání v dramatické situaci.
4. Scénická stylizace, její možnosti a úskalí.
5. Vytváření a organizace dramatického prostoru.
6. Režijně-herecká fabulace, rozehrání situací a tvorba mizanscén.
7. Inscenace jako celistvá struktura a specifický systém.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář, přednáška s následnou debatou, vypracování a obhajoba seminární práce, příprava a reflexe zkušebního procesu, probíhajícího v předmětu Scénická tvorba.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 10:00–13:00 BURIAN J. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (hlavní předmět)