Scénická tvorba 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201SCN4 | ZK | 6 | 8/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Hana OTČENÁŠKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Štěpán OTČENÁŠEK, Hana OTČENÁŠKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Schopnost přečíst a vyložit text
2. Schopnost vytvářet dramatický prostor
3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru
4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání
5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace
6. Schopnost tvorby mizanscén
7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku
- Forma studia:
-
Semináře, dílny, zkoušky, představení.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Ovládnutí základní teatrologické terminologie.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Průbežné sledování progresívních tendencí českého a evropského divadla.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Dovršením dosavadní práce na vybraných úryvcích dramatických textů je v posledním semestru bakalářského stupně studia dramaturgie a režie příprava a nastudování jednoaktové hry (popř. autorského pokusu, nového překladu, dramatizace nebo zkrácení a úprava celovečerní hry). Následují fáze:
1. Rozbor textu a inscenační záměr
2. Situace a vytváření dramatického prostoru
3. Pohyb a postavení v prostoru
4. Dané okolnosti a motivace jednání
5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace
6. Tvorba mizanscén a překážek jednání
7. Fabulování a kompozice inscenačního celku
Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Součástí procesu je vymezení dramatického prostoru a jeho výtvarné řešení. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku jednoaktové hry, kterou předvádějí na klauzurních zkouškách. Nedílnou součástí je reflexe dosažených výsledků.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Výběr a režijně-dramaturgická úprava textu, analýza dramatických situací a žánru a stylu předlohy, hledání prostorového řešení společně s herci, vytvoření scénické kompozice, představení na klauzurních zkouškách a jeho následná reflexe.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se umělecký výsledek nastudovaného textu (jednoaktové hry, zkrácené a upravené celovečerní hry nebo dramatizace prózy), předvedeného na klauzurních zkouškách, a přihlíží se k průběhu jednotlivých fází zkušebního procesu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Pá 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 Pá 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (hlavní předmět)