AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Scénická tvorba 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SCN4 ZK 6 8/T česky letní
Garant předmětu:
Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Hana OTČENÁŠKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan BURIAN, Jakub KORČÁK, Štěpán OTČENÁŠEK, Hana OTČENÁŠKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Schopnost přečíst a vyložit text

2. Schopnost vytvářet dramatický prostor

3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru

4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání

5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace

6. Schopnost tvorby mizanscén

7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku

Forma studia:

Semináře, dílny, zkoušky, představení.

Předpoklady a další požadavky:

Ovládnutí základní teatrologické terminologie.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průbežné sledování progresívních tendencí českého a evropského divadla.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Dovršením dosavadní práce na vybraných úryvcích dramatických textů je v posledním semestru bakalářského stupně studia dramaturgie a režie příprava a nastudování jednoaktové hry (popř. autorského pokusu, nového překladu, dramatizace nebo zkrácení a úprava celovečerní hry). Následují fáze:

1. Rozbor textu a inscenační záměr

2. Situace a vytváření dramatického prostoru

3. Pohyb a postavení v prostoru

4. Dané okolnosti a motivace jednání

5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace

6. Tvorba mizanscén a překážek jednání

7. Fabulování a kompozice inscenačního celku

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Součástí procesu je vymezení dramatického prostoru a jeho výtvarné řešení. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku jednoaktové hry, kterou předvádějí na klauzurních zkouškách. Nedílnou součástí je reflexe dosažených výsledků.

Doporučená nebo povinná literatura:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Výběr a režijně-dramaturgická úprava textu, analýza dramatických situací a žánru a stylu předlohy, hledání prostorového řešení společně s herci, vytvoření scénické kompozice, představení na klauzurních zkouškách a jeho následná reflexe.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se umělecký výsledek nastudovaného textu (jednoaktové hry, zkrácené a upravené celovečerní hry nebo dramatizace prózy), předvedeného na klauzurních zkouškách, a přihlíží se k průběhu jednotlivých fází zkušebního procesu.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
St
Čt
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)

místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Út 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Čt 15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
15:00–18:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201SCN4.html