AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Scénická tvorba 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SCR1 ZK 14 8/T česky zimní
Garant předmětu:
Milan SCHEJBAL, Jakub KORČÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Milan SCHEJBAL, Jakub KORČÁK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Seznámit se s postupy současného dramatu, posilovat tvůrčí sebevědomí, otevřít fantazii a vzájemnou inspiraci, vést k tvůrčí odvaze.

Forma studia:

Samostatná inscenace s dohledem pedagogů hlavních oborů.

Předpoklady a další požadavky:

Externí spolupracovníci s ohledem na volená témata.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Sledování nejnovějších trendů současné dramatiky a jejich inscenační podoby.

Obsah kurzu:

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí a rozvíjení potřebných dovedností z bakalářského studia při vzájemné spolupráci studentů režie, dramaturgie, herectví a scénografie na inscenačních úkolech. V posledním bloku scénické tvorby před přechodem do simulovaných podmínek školního divadla je posluchač veden k maximálnímu uvolnění fantazie vycházející z jeho vlastního svébytného a individuálního vidění světa. Důraz je kladen na práci s co nejinspirativnějším materiálem divadelním i mimodivadelním. Práce se soudobým textem napomáhá pochopení divadelních postupů druhé poloviny 20. století a počátku tohoto století, kde výpověď o světě často vychází z potlačeného významu aktivního lidského jednání a poukazuje k pocitu hodnotové vyprázdněnosti současnosti.

Nejdůježitější probírané okruhy látky:

1. Osobní téma.

2. Soudobá dramatická literatura v kontextu osobního postoje.

3. Od intuice k divadelní představě.

4. Forma jako téma.

5. Vyprázdněné jednání a jeho divadelní konkretizace.

6. Nahodilé a logicky nesouvisející a jeho význam v divadelním tvaru.

7. Asociace,volná inspirace, dekompozice,uvolněná a otevřená struktura.

8. Improvizace jako zkušební metoda.

Doporučená nebo povinná literatura:

Brockett, Oscar G.; Hildy, Franklin J. - History of the theatre [2008]

Pavis, Patrice - Dictionary of the theatre

Císař, Jan: The History of Czech Theater: a Survey (2010)

Artaud, Antonin - The theater and its double

Bakhtin, M.M. - The dialogic imagination: four essays

Barba, Eugenio - The paper canoe: a guide to theatre anthropology

Bentley, Eric - The Life of the Drama

Bentley, Eric - The Theory of the Modern Stage: an introduction to modern theatre and drama

Bowlt, J.E. - Russian art of avant-garde: theory and criticism: 1902 - 1934

Brandon, James R. (ed.) - The Cambridge Guide to Asian Theatre

Braun, Edward - Meyerhold: a revolution in theatre

Brook, Peter - The Empty Space [1996]

Burian, Jarka - Leading creators of twentieth-century Czech theatre

Clurman, Harold - The naked image: observations on the modern theatre

Craig, Edward Gordon - On the art of the theatre [2009]

Evans, Mark - Jacques Copeau

Fencl, Otakar - The Czechoslovak theatre today

Fischer-Lichte, Erika - Theatre, sacrifice, ritual: exploring forms of political theatre

Gassner, John - A Treasury of the theatre: from Henrik Ibsen to Arthur Miller: rev. ed. for colleges

Gassner, John - The theatre in our times: a survey of the men, materials and movements in the modern theatre

Gassner, John; Allen, Ralph G. - Theatre and Drama in the Making

Goldberg, Rose Lee - Performance art: from futurism to the present [2001]

Grotowski, Jerzy - Towards a poor theatre

Hazlitt, William - A view of the English stage: or a series of dramatic criticism (1906)

Hüsken, Wim and Eisenbichler, Konrad (ed.) - Carnival and the carnivalesque: the fool, the reformer, the wildman, and others in early modern theatre

Innes, Christopher - Avant Garde Theatre: 1892 - 1992

Kaye, Nick - Postmodernism and performance

Kaye, Nick - Site-specific art: performance, place and documentation

Kazda, Jaromír - A Guide to the history of czech theatre

Komissarževskij, B. - Moscow theatres

Kuhns, David F. - German expressionist theatre: the actor and the stage

Lawson, Joan - Mime: the theory and practice of expressive gesture with a description of its historical developtmen

Mamet, David Alan - Three uses of the knife: on the nature and purpose of drama

Miholová, Kateřina - Ubu the King: Jarry & Grossman & Fára. Theatre on the Balustrade, 1964-1968. An Interactive Reconstruction

Miller, Judith G. - Ariane Mnouchkine

Morash, Chris - A history of Irish theatre: 1601-2000

Nicoll, Allardyce - World Drama from Aeschylus to Anouilh

Quinn, Michael L. - The Semiotic stage: prague school theatre theory

Ridout, Nicholas; Kelleher, Joe - Contemporary theatres in Europe: a critical companion

Robb, David - Clowns, fools and picaros: popular forms in theatre, fiction and film

Roberts, Philip - The Royal Court Theatre and the Modern Stage

Roose-Evans, James - Experimental theatre from Stanislavsky to Peter Brook

Savarese, Nicola; Barba, Eugenio (ed.) - A Dictionary of theatre anthropology: the secret art of the performer. Second edition

Scott, A. C. - The classical theatre of China

Sierz, Aleks - The theatre of Martin Crimp

Southern, Richard - The Seven Ages of the Theater

Southern, Richard - The staging of plays before Shakespeare

Stanton, Sarah; Banham, Martin - The Cambridge Paperback Guide to Theatre

Steiner, George - The Death of tragedy

The theatre of the Bauhaus [1996]

Wilmeth, Don B. - The Cambridge Guide to American Theatre

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Pod dohledem pedagogů probíhá výběr textu z okruhu moderní nebo současné dramatiky v rozsahu jednoaktovky, příprava dramaturgicko-režijní koncepce, nazkoušení inscenace s se studenty herectví a za výtvarné spolupráce studentů scénografie, její předvedení na klauzurních zkouškách Následuje její kritická reflexe.

Hodnoticí metody a kritéria:

Rozhodujícím hlediskem hodnocení je umělecký výsledek představení na klauzurních zkouškách. Přihlíží se však k celému průběhu nastudování inscenace.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K332 nebo K336.
Út
St
Čt

místnost
()

15:00–18:00
(paralelka 1)
Místo konání: místnosti K332 nebo K336.
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 15:00–18:00
Místo konání: místnosti K332 nebo K336. paralelka 1
15:00–18:00
Místo konání: místnosti K332 nebo K336. paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201SCR1.html