Scénická tvorba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201STM1 | ZK | 10 | 8/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Milan SCHEJBAL, Zuzana SÍLOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit se s postupy současného dramatu, posilovat tvůrčí sebevědomí, otevřít fantazii a vzájemnou inspiraci, vést k tvůrčí odvaze.
- Forma studia:
-
Samostatná inscenace s dohledem pedagogů hlavních oborů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Externí spolupracovníci s ohledem na volená témata.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování nejnovějších trendů současné dramatiky a jejich inscenační podoby.
- Obsah kurzu:
-
Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí a rozvíjení potřebných dovedností z bakalářského studia při vzájemné spolupráci studentů režie, dramaturgie, herectví a scénografie na inscenačních úkolech. V posledním bloku scénické tvorby před přechodem do simulovaných podmínek školního divadla je posluchač veden k maximálnímu uvolnění fantazie vycházející z jeho vlastního svébytného a individuálního vidění světa. Důraz je kladen na práci s co nejinspirativnějším materiálem divadelním i mimodivadelním. Práce se soudobým textem napomáhá pochopení divadelních postupů druhé poloviny 20. století a počátku tohoto století, kde výpověď o světě často vychází z potlačeného významu aktivního lidského jednání a poukazuje k pocitu hodnotové vyprázdněnosti současnosti.
Nejdůježitější probírané okruhy látky:
1. Osobní téma.
2. Soudobá dramatická literatura v kontextu osobního postoje.
3. Od intuice k divadelní představě.
4. Forma jako téma.
5. Vyprázdněné jednání a jeho divadelní konkretizace.
6. Nahodilé a logicky nesouvisející a jeho význam v divadelním tvaru.
7. Asociace,volná inspirace, dekompozice,uvolněná a otevřená struktura.
8. Improvizace jako zkušební metoda.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Brockett, Oscar G.; Hildy, Franklin J. - History of the theatre [2008]
Pavis, Patrice - Dictionary of the theatre
Císař, Jan: The History of Czech Theater: a Survey (2010)
Artaud, Antonin - The theater and its double
Bakhtin, M.M. - The dialogic imagination: four essays
Barba, Eugenio - The paper canoe: a guide to theatre anthropology
Bentley, Eric - The Life of the Drama
Bentley, Eric - The Theory of the Modern Stage: an introduction to modern theatre and drama
Bowlt, J.E. - Russian art of avant-garde: theory and criticism: 1902 - 1934
Brandon, James R. (ed.) - The Cambridge Guide to Asian Theatre
Braun, Edward - Meyerhold: a revolution in theatre
Brook, Peter - The Empty Space [1996]
Burian, Jarka - Leading creators of twentieth-century Czech theatre
Clurman, Harold - The naked image: observations on the modern theatre
Craig, Edward Gordon - On the art of the theatre [2009]
Evans, Mark - Jacques Copeau
Fencl, Otakar - The Czechoslovak theatre today
Fischer-Lichte, Erika - Theatre, sacrifice, ritual: exploring forms of political theatre
Gassner, John - A Treasury of the theatre: from Henrik Ibsen to Arthur Miller: rev. ed. for colleges
Gassner, John - The theatre in our times: a survey of the men, materials and movements in the modern theatre
Gassner, John; Allen, Ralph G. - Theatre and Drama in the Making
Goldberg, Rose Lee - Performance art: from futurism to the present [2001]
Grotowski, Jerzy - Towards a poor theatre
Hazlitt, William - A view of the English stage: or a series of dramatic criticism (1906)
Hüsken, Wim and Eisenbichler, Konrad (ed.) - Carnival and the carnivalesque: the fool, the reformer, the wildman, and others in early modern theatre
Innes, Christopher - Avant Garde Theatre: 1892 - 1992
Kaye, Nick - Postmodernism and performance
Kaye, Nick - Site-specific art: performance, place and documentation
Kazda, Jaromír - A Guide to the history of czech theatre
Komissarževskij, B. - Moscow theatres
Kuhns, David F. - German expressionist theatre: the actor and the stage
Lawson, Joan - Mime: the theory and practice of expressive gesture with a description of its historical developtmen
Mamet, David Alan - Three uses of the knife: on the nature and purpose of drama
Miholová, Kateřina - Ubu the King: Jarry & Grossman & Fára. Theatre on the Balustrade, 1964-1968. An Interactive Reconstruction
Miller, Judith G. - Ariane Mnouchkine
Morash, Chris - A history of Irish theatre: 1601-2000
Nicoll, Allardyce - World Drama from Aeschylus to Anouilh
Quinn, Michael L. - The Semiotic stage: prague school theatre theory
Ridout, Nicholas; Kelleher, Joe - Contemporary theatres in Europe: a critical companion
Robb, David - Clowns, fools and picaros: popular forms in theatre, fiction and film
Roberts, Philip - The Royal Court Theatre and the Modern Stage
Roose-Evans, James - Experimental theatre from Stanislavsky to Peter Brook
Savarese, Nicola; Barba, Eugenio (ed.) - A Dictionary of theatre anthropology: the secret art of the performer. Second edition
Scott, A. C. - The classical theatre of China
Sierz, Aleks - The theatre of Martin Crimp
Southern, Richard - The Seven Ages of the Theater
Southern, Richard - The staging of plays before Shakespeare
Stanton, Sarah; Banham, Martin - The Cambridge Paperback Guide to Theatre
Steiner, George - The Death of tragedy
The theatre of the Bauhaus [1996]
Wilmeth, Don B. - The Cambridge Guide to American Theatre
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Pod dohledem pedagogů probíhá výběr textu z okruhu moderní nebo současné dramatiky v rozsahu jednoaktovky, příprava dramaturgicko-režijní koncepce, nazkoušení inscenace s se studenty herectví a za výtvarné spolupráce studentů scénografie, její předvedení na klauzurních zkouškách Následuje její kritická reflexe.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Rozhodujícím hlediskem hodnocení je umělecký výsledek představení na klauzurních zkouškách. Přihlíží se však k celému průběhu nastudování inscenace.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 15:00–18:00 Místo konání: místnosti K332 nebo K336. paralelka 1 Pá 15:00–18:00 Místo konání: místnosti K332 nebo K336. paralelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (hlavní předmět)