AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie divadla a jeho složek 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201TDJ3 ZK 4 3/T česky letní
Garant předmětu:
Jan VEDRAL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan VEDRAL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.

Forma studia:

Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.

Předpoklady a další požadavky:

Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.

Obsah kurzu:

Předmět kombinující přednášku a seminář rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie oboru herectví formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe. Seminář pokračuje v probírání

hereckých otázek:

9. Od psaného textu k hereckému mluvnímu projevu: řeč a dech, logické a rytmické členění promluvy, slovní vyjádření a emoce, text a podtext, výraz a intonace, intonace a její základní funkce, intonace v širším a užším smyslu, slova, slovní celky a smysl, mluva v kontextu celistvého hercova projevu i kontextu inscenace.

10. Typy slovního vyjadřování v dramatu, stylově-žánrová intence textu, dialog a monolog: vývoj vztahu dialogu a monologu, typy monologu, monolog a „vnitřní řeč“ .

11. „Civilní“ mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; formální výstavba textu a jeho hlasová realizace v různých typech jevištních veršů, popř. v různých překladech jevištních veršů.

12. Herecké a „mimoherecké“ prostředky budování postavy: herec a maska, herec a kostým, herec a rekvizita, herec a mizanscéna (aranžmá); hra a souhra; účast hereckých partnerů, režiséra a scénografa na vytváření postavy.

13. Herecká postava jako subjekt jednání i element scénického obrazu: herecká postava jako svémocný fenomen a jako soubor elementů zapojovaných do celku s větší či menší mírou hercovy tvůrčí samostatnosti; postavení herectví v proměnlivé hierarchii scénických složek.

14. Interpretace, nebo (sebe)výpověď: problematika vcítění a odstupu, imaginace a racionální analýzy, nového pochopení a sebevyjádření v přístupu herce k postavě v rámci (apriorního či při zkouškách společně (do)vytvářeného dramaturgicko-režijního záměru.

15. Pozice herce s ohledem na žánr a styl i podmínky vzniku scénického díla: hrdinové a charaktery, herecké typy a obory; herec v různých typech divadla a dalších audiovisuálních médiích, zvláště však v divadle se stálým ansámblem; herecká individualita a tým.

Otázky k magisterské zkoušce z režie :

1. Od Diderota k dnešku: vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širším smyslu ?myšlení o divadle?) s ohledem na vznik a vývoj moderní režie.

2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na vznik a vývoj české moderní režie (Kvapil, Hilar, E. F. Burian, Grossman a další: kde končí dramaturg a začíná režisér?).

3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři ?intelektuálové?, režiséři ?aranžéři? a ?herečtí? režiséři; dvojí význam pojmu ?herecká? režie).

4. Vznik a proměny české moderní režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.

5. Drama a divadelní (scénický) prostor: vznik, typy a proměny novověkého scénického umění a vývoj evropské scénografie.

6. Vznik a proměny českého novodobého scénického umění a vývoj české scénografie.

7. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla E. F. Buriana).

8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.

9. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování: fabule a děj, režijní řešení a scénické jednání, námět, fabule a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby, režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana).

11. ?Civilní? mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; výstavba hereckého mluvního partu a režijní ?orchestrace?, hlasy a zvuky, hudba jako konstitutivní element a jakou pouhý doprovod.

12. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru: postoj a držení, gestus a gesto, gestus postavy a gestus scény, jednotlivý pohyb a pohyb celku, výtvarná stránka hereckého pohybu v prostoru a scénografické řešení, režie a choreografie.

13. Interpretace a realizace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, ?čtení? textui a jeho konkretizace, dramaturgicko?režijní představa a geneze scénického díla; ilustrace záměru a tvořivý (zkušební) proces.

14. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál: interpretace, aktualizace, adaptace, variace.

15. Původnost a tradice: ?klasika? (?klasičnost?) a současnost (?modernost?), kánony a konvence a jejich porušování (?novátorství?), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Otázky k magisterské zkoušce z dramaturgie:

1. Vznik a vývoj evropské dramaturgie (v širokém smyslu ?myšlení o divadle?) s ohledem na její ?složky? (vč. teoreticko?kritické) a na její (historické) podoby.

2. Vznik a vývoj české dramaturgie s ohledem na evropský kontext.

3. Vznik a proměny moderní evropské režie ve vztahu k vývoji dramaturgie (režiséři ?intelektuálové?, režiséři ?aranžéři? a ?herečtí? režiséři; dvojí význam pojmu ?herecká? režie).

4. Vznik a proměny české režie ve vztahu k dramaturgii a s ohledem na evropský kontext.

5. Divadlo a literatura vč. problematiky děl různých literárních druhů a jejich dramatizace či scénování.

6. Drama, dramatické a dramatično s ohledem na problematiku vztahu estetické kategorie a pojmu historické poetiky (dramatičnost Dostojevského románů a lyričnost divadla EFB).

7. Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): jejich vývoj, podstata a vzájemný vztah.

8. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla se zřetelem ke specifickému časoprostoru různých žánrů a stylů.

9. Dramatické dílo a příběh: fabule a děj, námět (putující syžet) a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby.

11. Fenomen interpretace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, ?čtení? a realizace, dramaturgicko?režijní představa a dramaturgický či kritický komentář.

12. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál; interpretace, překlad, aktualizace, variace.

13. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů: autor píšící pro divadlo a dramatický spisovatel v divadle, postavení autora a textu ve vývoji evropského divadla.

14. Problematika překladu.

15. Původnost a tradice: ?klasika? (?klasičnost?) a současnost (?modernost?), kánony a konvence a jejich porušování (?novátorství?), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Doporučená nebo povinná literatura:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.

Hodnoticí metody a kritéria:

Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K330
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VEDRAL J.
15:00–16:30
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–16:30 VEDRAL J. Učebna
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201TDJ3.html