Teorie divadla a jeho složek 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TDS3 | ZK | 3 | 2/T | česky |
- Garant předmětu:
- Jan VEDRAL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.
- Forma studia:
-
Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.
- Obsah kurzu:
-
Předmět kombinující přednášku a seminář rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).
Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie jednotlivých oborů.
Otázky k magisterské zkoušce z režie (2.část) :
9. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování: fabule a děj, režijní řešení a scénické jednání, námět, fabule a téma.
10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby, režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana).
11. Civilní mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; výstavba hereckého mluvního partu a režijní orchestrace, hlasy a zvuky, hudba jako konstitutivní element a jakou pouhý doprovod.
12. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru: postoj a držení, gestus a gesto, gestus postavy a gestus scény, jednotlivý pohyb a pohyb celku, výtvarná stránka hereckého pohybu v prostoru a scénografické řešení, režie a choreografie.
13. Interpretace a realizace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, čtení textu a jeho konkretizace, dramaturgicko-režijní představa a geneze scénického díla; ilustrace záměru a tvořivý (zkušební) proces.
14. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál: interpretace, aktualizace, adaptace, variace.
15. Původnost a tradice: klasika (klasičnost) a současnost (modernost), kánony a konvence a jejich porušování (novátorství), individuální a generační přístup, navazování a módnost.
Otázky k magisterské zkoušce z dramaturgie (2.část):
9. Dramatické dílo a příběh: fabule a děj, námět (putující syžet) a téma.
10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby.
11. Fenomen interpretace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, čtení a realizace, dramaturgicko-režijní představa a dramaturgický či kritický komentář.
12. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál; interpretace, překlad, aktualizace, variace.
13. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů: autor píšící pro divadlo a dramatický spisovatel v divadle, postavení autora a textu ve vývoji evropského divadla.
14. Problematika překladu.
15. Původnost a tradice: klasika (klasičnost) a současnost (modernost), kánony a konvence a jejich porušování (novátorství), individuální a generační přístup, navazování a módnost.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.
Brockett, O. G. Dějiny divadla
Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II
Aristoteles. Poetika
Zich, O. Estetika dramatického umění
Honzl, J. K novému významu umění
Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny
Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla
Pavis, P. Divadelní slovník, Praha
Vostrý, J. Režie je umění
Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo
Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972
Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940
Hyvnar, J. Herec v moderním divadle
Diderot, Herecký paradox
Brecht, B. Myšlenky
Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2
Mukařovský, J. Otázky z estetiky
Veltruský, Příspěvky k teorii divadla
Frejka, J. Železná doba divadla
Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova
Otokar Fischer a Národní divadlo
Götz, F. Boj o český divadelní sloh
Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické
Fischer, O. K dramatu
Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století
Grossman, J. Analýzy
Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 15:00–16:30 Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (povinný předmět)
- Režie činoherního divadla v angličtině (Mgr.) (povinný předmět)