AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie divadla a jeho složek 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201TDS3 ZK 3 2/T česky
Garant předmětu:
Jan VEDRAL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jan VEDRAL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.

Forma studia:

Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.

Předpoklady a další požadavky:

Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.

Obsah kurzu:

Předmět kombinující přednášku a seminář rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie jednotlivých oborů.

Otázky k magisterské zkoušce z režie (2.část) :

9. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování: fabule a děj, režijní řešení a scénické jednání, námět, fabule a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby, režisérův podíl na vzniku herecké a jevištní postavy (viz vztah hereckých a mimohereckých prostředků při budování jevištní postavy u E. F. Buriana).

11. Civilní mluva a verš, veršové systémy evropského dramatu, vývoj a specifičnost českého verše, pojem mluvního rytmu a jeho uplatnění v próze a ve verši; výstavba hereckého mluvního partu a režijní orchestrace, hlasy a zvuky, hudba jako konstitutivní element a jakou pouhý doprovod.

12. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru: postoj a držení, gestus a gesto, gestus postavy a gestus scény, jednotlivý pohyb a pohyb celku, výtvarná stránka hereckého pohybu v prostoru a scénografické řešení, režie a choreografie.

13. Interpretace a realizace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, čtení textu a jeho konkretizace, dramaturgicko-režijní představa a geneze scénického díla; ilustrace záměru a tvořivý (zkušební) proces.

14. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál: interpretace, aktualizace, adaptace, variace.

15. Původnost a tradice: klasika (klasičnost) a současnost (modernost), kánony a konvence a jejich porušování (novátorství), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Otázky k magisterské zkoušce z dramaturgie (2.část):

9. Dramatické dílo a příběh: fabule a děj, námět (putující syžet) a téma.

10. Dramatická, jevištní a herecká postava v různých (historicky zakotvených) žánrech a stylech dramatické a scénické tvorby.

11. Fenomen interpretace: analýza a pochopení, dílo a (aktuální) kontext, čtení a realizace, dramaturgicko-režijní představa a dramaturgický či kritický komentář.

12. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál; interpretace, překlad, aktualizace, variace.

13. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů: autor píšící pro divadlo a dramatický spisovatel v divadle, postavení autora a textu ve vývoji evropského divadla.

14. Problematika překladu.

15. Původnost a tradice: klasika (klasičnost) a současnost (modernost), kánony a konvence a jejich porušování (novátorství), individuální a generační přístup, navazování a módnost.

Doporučená nebo povinná literatura:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965-1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930-1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.

Hodnoticí metody a kritéria:

Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K330
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–16:30
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 15:00–16:30 Učebna
Karlova 26, Praha 1
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet201TDS3.html