Zpěv 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ZPE5 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš TRAPL, Eduard KLEZLA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu není výuka pěvecké techniky, ale zvládnutí písni různých žánrů a stylů činoherním způsobem, tj.přirozeným hlasem a intonací.
- Forma studia:
-
Výuka je vedena kontaktním způsobem(ve formě individuálních hodin).
- Předpoklady a další požadavky:
-
Podmínkou pro zapsání předmětu je zkouška ze sólového zpěvu v předcházejícím semestru(209ZPE4).
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Pro absolvování předmětu nejsou nutné žádné nepovinné složky.
- Obsah kurzu:
-
Cílem předmětu není výuka pěvecké techniky - předpokládá se buď alespoň její základní pochopení a zvládání nabyté v hodinách zpěvu v nižších ročnících nebo velmi zřetelný talent a originalita pěveckého projevu žáka.
Výuka probíhá výhradně individuálně. Ostatní žáci se mohou zúčastnit jako diváci, lektor s nimi může též didakticky komunikovat. Zpívá se na mikrofon za doprovodu korepetitora.
S pomocí hojných praktických ukázek a cvičení (i domácích úkolů) v dialogu mezi profesorem a žákem se postupně zdokonaluje žákova pěvecká interpretace a hledá se pro něj nejvhodnější z mnoha způsobů, jak lze vybrané písně naplnit výrazem.
Studovaná literatura se pohybuje buď v jediném žánru nebo napříč mnoha žánry (šanson, pop, rock, folk, blues, swing, muzikál a další).Výběr konkrétních písní vhodných k výuce záleží do značné míry na volbě žáka samotného a na jeho přirozených dispozicích.
Během výuky je nutné dotýkat se i pojmů a témat jako tréma, uvolněnost na jevišti, uvádění vlastní produkce mluveným slovem a dalších prvků žákovy jevištní identity v obecném smyslu.
Práce s případnými vlastními písněmi žáka, jakož i jeho vlastní schopnost se při zpěvu doprovázet (kytara, klavír) nebo nahrávání písní ve studiové podobě je nadstandardem a používá se u nejtalentovanějších žáků. :
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Zpěv ? žánrová interpretace ? Mgr. Tomáš TRAPL:
Páni:
Šanson, standard:
My Funny Valentine; Blues o stabilitě (Jiří Suchý); Fly Me To The Moon (Frank Sinatra); Unforgettable; What A Wonderfull World (Louis Amstrong); I Got Rhythm; Blue MoonFeelings (Morris Albert); Svítá (Jaroslav Ježek); Somewhere (Leonard Bernstein); Kometa (Jaromír Nohavica); Mackie Messer
Pop, rock:
Jednou mi fotr povídá (Ivan Hlas); Tears In Heaven (Eric Clapton); Šípková Růženka (Jiří Schellinger); Something (Beatles); Let It Be (Beatles); Pramínek vlasů (Jiří Suchý); Karavana mraků (Karel Kryl); Perfect Day (Lou Reed); Imagine (John Lennon); Stín katedrál (Petr Muk); Behind Blue Eyes (Limp Bizkit); Angels (Robbie Williams); Giordano Bruno (Olympic); Severní vítr (Jaroslav Uhlíř); Samba v kapkách deště (Burma Jones)
Muzikál:
Pilátův sen (Jesus Christ Superstar); Herodův song (Jesus Christ Superstar); Jak ze sna procitám (Jesus Christ Superstar); Nespravedlivý Bůh (Dracula); Zítra si pohlédnou do očí (Krysař); Bouře (Krysař); Prázdný stůl i židle prázdné (Les Misérables); Tam ve hvězdách (Les Misérables); Nevyplacený blues (Dobře placená procházka); Ty jsi švarná (Dobře placená procházka); Sandy (Pomáda); To je ta chvíle (Jekyll a Hyde); Touha znát (Tři mušketýři); High Flying Adored (Evita); I Got Live (Hair); Maria (West Side Story); Manchester England (Hair); Z výšky orlů (Kleopatra); Why God Why (Miss Saigon)
Dámy:
Šanson, standard:
The Man I Love (Billie Holiday); Černá Jesse (Hana Hegerová); Čerešně (Hana Hegerová); Blázen a dítě (Hana Hegerová); Lásko má (Hana Hegerová); Zlá neděle (Hana Hegerová); Čím dál tím víc (Hana Hegerová); Dream A Little Dream Of Me; Slunečnice (Inka Zemánková); Lampa (Marta Kubišová);Summertime (Leonard Bernstein); Shadow Of Your Smile;
Pop, rock:
Killing Me Softly With His Song (Roberta Flack); Lásko, voníš deštěm (Marie Rottrová); Son Of A Preacher Man (Sarah Connor); True Colors (Cyndi Lauper); Slza z tváře padá (Helena Vondráčková); Tentokrát se budu smát já (Helena Vondráčková); Ironic (Alanis Morissette); The Way We Were (Barbra Streisand); Balada o kornetovi a dívce (Marta Kubišová); Do nebes (Zuzana Navarová); Indiánská (Zuzana Navarová); A Deus (Zuzana Navarová); Sunrise (Norah Jones); Don´t Speak (No Doubt); Strach (Lucie Vondráčková);
Muzikál:
Samotářka (Les Misérables); Knížka snů (Les Misérables); Mít rád bližního svého (Jesus Christ Superstar); Cabaret (Cabaret); Maybe This Time (Cabaret); Air (Hair); Easy To Be Hard (Hair); Good Morning Starshine (Hair); You Must Love Me (Evita); Utiš se má Argentino (Evita); Věřím, tedy padám (Tajemství); Pátá (Rebelové);People (Funny girl);Teď královnou jsem já (Kleopatra);Fredy, ty můj (Pomáda); Buď můj (Pomáda); Nebe to ví (Johanka z Arku);Chtěla bych tančit jen (My Fair Lady); When You're Good To Mama (Chicago);
Duety:
Dámy vládnou (Kleopatra); Where The Wild Roses Grow (Nick Cave & Kylie Minogue); Vy byste pořád seděla (Kdyby tisíc klarinetů); Dotýkat se hvězd (Kdyby tisíc klarinetů); Chůze (Bratři Ebenové); Láska prý (Dvorský a Černoch); A Hold New World (Aladin); Hlaď mě a líbej (Suchý a Šlitr); Dáme si do bytu (Kačírková a Bek); Šašek a Adriana (Dracula); Vím, že jsi se mnou (Dracula); All I Ask Of You (Phantom of the Opera); The Time Of My Life (Bill Medley & Jennifer Warnes); Saxofon (Miss Saigon); Sestry (Krysař).
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Individuální výuka.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivit na individuálních hodinách.
Zakončení semestru:Z
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Pěvecký repertoár je ovlivněn individuálními pěveckými dispozicemi studenta.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (povinný předmět)