Základy teatrologického výzkumu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201ZTY2 | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Zuzana SÍLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana SÍLOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prohloubení přístupu ke studiu historie a teorie oboru, při němž je důležité vycházet z pramenných dokumentačních materiálů nejrozmanitějšího zaměření. Ve čtyřech semestrech jde o jednotlivé kroky týkající se shromažďování, průběžného zpracovávání a nalýzy dokumentačního materiálu, které se mohou vzájemně kombinovat a doplňovat.
- Forma studia:
-
Diskuse, rešerše, zpracování a analýza pramenného materiálu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Studium odborných periodik s teatrologickým zaměřením.
- Obsah kurzu:
-
Seminář zapojující studenty do výzkumných úkolů v dílčích problémech režie, dramaturgie a herectví a příbuzných oborů.
V rámci předmětu věnují se studenti výzkumu, jehož oblast momentálně vymezují grantové projekty GAČR „Podoby a způsoby herectví“, vedený doc. Zuzanou Sílovu, Ph.D., a „Moderní rekonstrukce inscenace“, vedený prof. Janem Duškem a spoluřešitelkou ing. Kateřinou Miholovou, PhD.
V případě projektu „Podoby a způsoby herectví“ je pozornost věnována vývoji mimořádně silné herecké generaci, která nastoupila do českého divadla i filmu kolem roku 1945 a uplatňovala své umění v mimořádně složité době následujícího více než půlstoletí; na získané poznatky se navazuje postupným rozšiřováním pozornosti na další generace a zaměřením na vývoj moderního herectví v průběhu celého 20. století.
Studium podob českého herectví provokuje k položení zásadních historických a teoretických otázek, týkajících se proměn postavení herectví ve struktuře divadelního i filmového díla, obecněji pak vztahu proměnlivosti uměleckého výrazu a dobového klimatu včetně proměn diváckých požadavků obrážejících i vývoj médií, proměn divadelního školství a jeho vlivu na stav herectví
Osnova:
1. Shromáždění reprezentativního obrazového a zvukového materiálu, vycházejícího ze studijních projekcí a náslechů (včetně archivu NFA, ČR a ČT).
2. Zpracování výběrové bibliografie.
3. Získání dalšího materiálu včetně osobních vzpomínek, písemných vyjádření v rámci interviewů, příspěvků ze setkání herců, režisérů a dalších umělců příslušné generace i absolventů divadelních škol atd.
4. Zpracování tematizovaných komentářů ke shromážděnému obrazovému a zvukovému materiálu, využívajících ostatní dokumentace a zaznamenaných spolu s vybranými ukázkami na CD ROM.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Continual acquisition and development of written, image and sound documentation. This is comprised of artistic sound and image recordings along with period industry critiques and studies and the reminisces of contemporaries including interviews and surveys.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Seminární práce charakteru rešerše, analýzy či reflexe dílčího problému.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)