AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Herecká propedeutika na základě dialogického jednání 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
202HDJ4 ZK 3 4/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslava POKORNÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem Základního dvousemestrálního kursu je

1. Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.

2. uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).

2. uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.

Forma studia:

kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.

Předpoklady a další požadavky:

prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.

korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

„Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu“

Obsah kurzu:

Veřejná samota a soustředění

Napodobení a osobnostní výraz

Vyzařování

Individuální a kolektivní improvizace

Cesta k prezentaci a cesta k roli

Text jako východisko k postavě

Charakterizace a její možnosti

Sebevýpověď a její hranice

Práce na jevištní prezentaci

Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní /autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.

Rozvíjené schopnosti:

Veřejná samota a soustředění

Napodobení a osobnostní výraz

Vyzařování

Individuální a kolektivní improvizace

Cesta k prezentaci a cesta k roli

Text jako východisko k postavě

Charakterizace a její možnosti

Sebevýpověď a její hranice

Práce na jevištní prezentaci

Postup:

1. dramaturgická příprava

2. analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování

3. aktivní analýza situací

4. skladba a příprava klausurního představení

Doporučená nebo povinná literatura:

Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví

Jouvet, L.: Nepřevtělený herec

Tairov, A.: Odpoutané divadlo

Rutte, M.: O umění hereckém

Vostrý, J.: Předpoklady herectví

Čechov, M. O herecké technice

Donnellann, D. Herec a jeho cíl

Brook P. Prázdný prostor

Barba E. a Savarese N. Slovník divadelní antropologie

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

odborné cvičení - tvůrčí dílna

Hodnoticí metody a kritéria:

Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.

Celkové hodnocení se skládá z 50% z hodnocení aktivity na cvičeních, 30% z autorského vkladu a 20% umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení

Webová stránka předmětu:
http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-pro-vyzkum-a-studium-autorskeho-herectvi/publikace/HereckaPropedeutika.pdf/view
Poznámka:

Pro studenty 3. ročníku

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet202HDJ4.html