Herecká propedeutika na základě dialogického jednání 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202HPD6 | ZK | 4 | 4/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem Základního dvousemestrálního kursu je
1. Rozvinout citlivost studenta k tělovému impulsu, rozvinout jeho improvizační, charakterizační a prezentační schopnost.
2. uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zacílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu).
2. uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
- Forma studia:
-
kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.
- Předpoklady a další požadavky:
-
prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.
korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
„Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu“
- Obsah kurzu:
-
Veřejná samota a soustředění
Napodobení a osobnostní výraz
Vyzařování
Individuální a kolektivní improvizace
Cesta k prezentaci a cesta k roli
Text jako východisko k postavě
Charakterizace a její možnosti
Sebevýpověď a její hranice
Práce na jevištní prezentaci
Předmět „Herectví na základě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní /autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Rozvíjené schopnosti:
Veřejná samota a soustředění
Napodobení a osobnostní výraz
Vyzařování
Individuální a kolektivní improvizace
Cesta k prezentaci a cesta k roli
Text jako východisko k postavě
Charakterizace a její možnosti
Sebevýpověď a její hranice
Práce na jevištní prezentaci
Postup:
1. dramaturgická příprava
2. analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování
3. aktivní analýza situací
4. skladba a příprava klausurního představení
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví
Jouvet, L.: Nepřevtělený herec
Tairov, A.: Odpoutané divadlo
Rutte, M.: O umění hereckém
Vostrý, J.: Předpoklady herectví
Čechov, M. O herecké technice
Donnellann, D. Herec a jeho cíl
Brook P. Prázdný prostor
Barba E. a Savarese N. Slovník divadelní antropologie
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
odborné cvičení - tvůrčí dílna
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Celkové hodnocení se skládá z 50% z hodnocení aktivity na cvičeních, 30% z autorského vkladu a 20% umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení
- Webová stránka předmětu:
- http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-pro-vyzkum-a-studium-autorskeho-herectvi/publikace/HereckaPropedeutika.pdf/view
- Poznámka:
-
Pro studenty 3. ročníku
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: