Hudební seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
204HUS1 | Z | 1 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Vratislav ŠRÁMEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Lukáš JIŘIČKA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1.Seznámení studentů se základními etapami a proměnami hudebních stylů
2.osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch
3.sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek
4.získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje
5.budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga.
- Forma studia:
-
Čtení doporučené odborné literatury, analýza hudebních ukázek z hlediska historického a formového (stavba sonátové formy, fugy), rozvíjení poslechových zkušeností, studium estetiky a historických stylů, srovnávání dějinných událostí s vývojem hudby a jiných uměleckých disciplin.
- Předpoklady a další požadavky:
-
1.Obecná znalost české a světové hudební tvorby.
2.Obecná znalost základních teatrologických a muzikologických studií.
3.Schopnost hudební analýzy dle poslechu i z pohledu do partitury.
4.Kreativní i sluchové předpoklady pro práci s hudbou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Návštěva koncertů symfonické a komorní hudby, návštěva operních představení a festivalu Opera, poslech CD s klasickou hudbou dle plánu výuky.
- Obsah kurzu:
-
Cyklus přednášek a seminářů je chápán jako jeden z komponentů jevištního díla ve vzájemné interakci s ostatními komponenty
Osnova:
1. Pravěk a exotické kultury. Hudba starých Řeků, Křesťanský zpěv liturgický, počátky notace
2.Duchovní hry a písně, liturgické drama v Čechách 1200-1400
3.Vznik vícehlasu a menzurální notace, Notre Dame, Ars Antiqua, Ars nova, Franko ? vlámská hudba 15. a 16. století, renesanční teorie hudby
4.Vznik barokního stylu, Florentská camerata, Claudio Monteverdi
5.Hudba Alžbětinců, virginalisté, Shakespearovské inspirace v hudbě české a světové
6.Johann Wolfgang Goethe a jeho doba- Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Christoph Willibald Gluck, Ludwig van Beethoven
7.Richard Wagner a estetika Gesamtkunstwerku
8.Impresionismus a verismus - Claude Debussy, Maurice Ravel, Ottorino Respighi, Manuel de Falla, Giacomo Puccini
9.Expresionismus-Arnold Schönberg a jeho škola
10. Neoklasicismus, Igor Stravinskij, Sergej Prokofjev, Bohuslav Martinů
11.Darmstadt, Polská škola, Pierre Boulez, Olivier Messiaen
12.Americká hudba, minimalismus (Philip Glass, John Adams)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Oscar G. Brockett: Dějiny divadla, Praha 1999
Gracian Černušák: Dějiny evropské hudby, Praha-Bratislava 1964
Friedrich Hezfeld: Musica nova, Praha 1966
Václav Holzknecht: Bedřich Smetana, Praha 1984
Anna Hostomská: Opera - průvodce operní tvorbou, Praha 1999
Jaroslav Kofroň: Učebnice harmonie, Praha 1961
Dorothea Leonhartová: Mozart, zamlčená tvář, Praha 2005
Antonín Modr: Hudební nástroje, Praha 1982
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 1-20 London 1995
The New Grove Dictionary of Opera, vol. 1-4, London 1998
Jaroslav Smolka a kolektiv: Dějiny hudby, Brno 2001
Jaroslav Volek: Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. Století, Praha 1969
Jan Wenig: Byli v Praze, Praha 1980
Winfried Zillig:Variace na novou hudbu, Praha 1971
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky (systematický výklad dějin hudby), exkurse do objektů spojených s hudbou ? Muzeum české hudby, Český rozhlas, návštěva tradičních koncertních síní a divadelních budov s historickým výkladem.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
-aktivity a pravidelné docházky na přednášky a semináře
-vypracování semestrální práce
-absolvování závěrečného testu a ústní zkoušky
Během semestru se vyžaduje samostatná četba doporučené literatury, poslech hudby, návštěvy koncertů a operních představení (i formou filmové projekce), aktivní účast v diskusích na přednáškách a seminářích. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá z 30 % aktivity a docházky na přednášky a semináře, 30% z písemné části (závěrečný test na konci semestru ? poslechový a písemný) a 40% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu. Aktivní účast na přednáškách a seminářích, zpracování a prezentace seminární práce a absolvování průběžných testů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Předmět se vyučuje 2 semestry v 1. nebo 2. ročníku studia Režie a dramaturgie ALD, volitelný pro omezený počet studentů dalších oborů na DAMU.
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Pá 09:00–10:30 JIŘIČKA L. Zasedací místnost
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (povinně volitelný předmět)
- Performerství alternativního divadla (Bc.) programu Divadelní tvorba v netradičních prostorech (povinně volitelný předmět)
- Scénografie alternativního divadla (Bc.) programu Divadelní tvorba v netradičních prostorech (povinně volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního divadla (Bc.) programu Divadelní tvorba v netradičních prostorech (povinně volitelný předmět)