Alternativy 21. století 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204NAL3 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem studia je osvojit si a pochopit soudobé formy intermediálního uměleckého vyjádření a uplatnit je v otevřené situaci veřejného prostoru.
- Forma studia:
-
Vypracování, obhájení a případná realizace autorského projektu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu 204NAT2 Alternativy 21. století 2.
Zájem o současné výtvarné umění, propojování výtvarných a divadelních uměleckých prostředků a práci v narušeném socio-kulturním prostředí v přímé interakci s konkrétním urbánním či společenským kontextem.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Návštěva a kritická reflexe aktuálních intermediálních výstavních projektů na základě společné konzultace s přednášejícím.
- Obsah kurzu:
-
Umělecké prostředky prošly v posledních desetiletích bouřlivou proměnou, a to jak ve vztahu k novým technologickým postupům, tak také v souvislosti s rozvojem multikulturní společnosti. V rámci předmětu Alternativy 21. století budou ve formě strukturovaných přednášek prezentovány určující proudy současného performativního umění, které se pohybuje na pomezí výtvarného a divadelního vyjádření. Zároveň s těmito teoretickými výklady účastníci předmětu vypracují vlastní umělecké projekty zaměřené na site specific či participatorní intervence do veřejného prostoru. Při přípravě těchto projektů se studenti seznámí se základními autorskými, kurátorskými i produkčními postupy, které uměleckou práci ve veřejném prostoru charakterizují.
Nabyté zkušenosti z vlastních uměleckých projektů budou zhodnoceny při týmové tvorbě pro konkrétní tématické prostředí. Nedílnou součástí je schopnost teoretické i praktické provázanosti nabytých poznatků při tvorbě projektů.
Aspekty jednotlivých předmětů na sebe reflektují a utvářejí možnost výsledného tvaru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Enwezor, O. (ed.): Democracy Unrealized. Documenta 11, Kassel, 2002
Hlaváček, L. (ed.): Umělecké dílo ve veřejném prostoru. NSU, Praha, 1997
Marincola, P. (ed.): Curating now: Imaginative Practice / Public Responsibility. Philadelphia, 2001
Pachmanová, M. (ed.): Věrnost v pohybu. Praha, 2001
Pospiszyl, T. (ed.): Před obrazem. Praha, 1998
Kastner, J. (ed.): Land and Environmental Art. Phaidon, 1998
Morganova, P.: Akční umění. Votobia, 1999
Goldberg, R. L.: Performance Art. Thames and Hudson, 1990
Warr, T. (ed.): The Artist's Body. Phaidon, 2000
Grossenick, U.; Riemschneider, B. (eds.): Art at the Turn of the Millenium. Taschen, 1999
Deutsche, R.: Evictions - Art and Spatial Politics. MIT Press, Cambridge, 1996
Greenberg, R.; Ferguson, B. W.; Nairne, S. (eds.): Thinking about Exhibitions. New York, 2000
Kesner ml., L.: Muzeum umění v digitální době -vnímání obrazů a prožitek v soudobé společnosti. Praha, 2000
Wade, G. (ed.): Curating in the 21st Century. Walsall, Wolverhampton, 2000
Wallis, B. (ed.): Art after Modernism. Rethinking Representation. The New Museum of Contemporary Art, New York, 1984
Djurić, D.; Šuvaković, M. (ed.): Impossible Histories, Historical Avant-gardes, Neo-avant-gardes and Post-avant-gardes in Yugoslavia, 1918-1991. Cambridge -London, 2003
Mészöly, S.; Bencsik, B. (eds.): Polyphony -Social Commentary in Contemporary Hungarian Art. SCCA, Budapest, 1993
Michalovič, P. (ed.): Subjekt -autor -auditórium. Subjekt v priestoroch umenia. SCSU, Bratislava, 1996
Pejić, B.; Elliot, D. (eds.): After the Wall. Art and Culture in Post-communist Europe. Stockholm 1999
Rusnáková, K.: História a teória mediálného umenia na Slovensku. VŠVU, Bratislava, 2006
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky, semináře, konzultace projektů, výuka v terénu.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Týmová práce, účast na kolokviu, koncept projektu.
- Webová stránka předmětu:
- www.adaptabilita.cz
- Poznámka:
-
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Rozvrhy hodin
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie (Bc.) (volitelný předmět)
- Scénografie - kostým a maska (Mgr.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (Bc.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) (volitelný předmět)
- Produkce (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova - čtyřleté kombinované (Bc.) (volitelný předmět)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Scénografie - film a televize (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 3 leté (Mgr.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova (Mgr.) (volitelný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (volitelný předmět)