Režijní tvorba 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204NRT6 | ZK | 5 | 5/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámení studentů se základními pojmy oboru a specifikou zvoleného studijního programu.
2. Formování a rozvíjení tvůrčího potencionálu studentů.
3. Rozvíjení schopností praktické režijní práce (prostor, mizanscéna, herec, performer, orchestrace složek, interakce, zkouškový proces, teoretická příprava, intervence).
4. Vnímání týmové spolupráce (dramaturg, scénograf, hudebník, produkční), získávání schopností vedení herce a performera. Depersonalizace funkcí.
5. Rozvíjení schopnosti teoretické reflexe vlastní práce v podmínkách inscenace i projektu.
- Forma studia:
-
Přednášky, semináře, řízený dialog, kreativní cvičení a vlastní zkoušení se studenty oboru herectví, spolupráce se studenty oboru scénografie a externími spolupracovníky.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Schopnost kreativity, reflexe, komunikace a smysl pro týmovou spolupráci. Smysl pro vnímání prostoru, organizační schopnosti.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Studium je založeno na souběžném prolínání praktické a teoretické složky výuky, důraz je kladen na autorský, tvůrčí přístup k oboru. V první fázi se pozornost soustřeďuje na základní pojmy jako dramatická situace a herecké jednání v ní, fabule, motiv, téma, kompozice situace a z ní vyplývající časoprostorové řešení (mizanscéna). Poté je pozornost studenta soustředěna na problematiku herecké a performerské tvorby, času a rytmu v divadle, střihu a montáži, improvizaci a autorskému pojetí divadla. Následně pak na týmovou spolupráci s dramaturgem, scénografem, hudebníkem, autorem light designu, choreografem apod. Celé bakalářské studium směřuje výsledně k praktické režijní práci i k její reflexi, event. k přípravě koncepce dalšího mgr. studia.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Peter Brook: Prázdný prostor, Pohyblivý bod, Nitky času
Denis Diderot: Herecký paradox
Otakar Zich: Estetika dramatického umění
Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla
Jaroslav Vostrý: Režie je umění
Miloslav Klíma a kol.: Divadlo a interakce I, II, III, IV
Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle, Francouzská divadelní reforma
Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma
Zdeněk Hořínek: Divadlo jako hra
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Návštěvy divadelních představení, festivalů, dalších doporučených kulturních akcí, účast na doporučených workshopech a seminářích.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Předmět je hodnocen na základě průběžně zadávaných kreativních úkolů a aktivity studentů v průběhu každého semestru (50%) a vlastní semestrální tvůrčí práce a její reflexe (50%).
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: