AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Historie dramatické výchovy a dětského divadla 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205HDD1 Z 1 10/S česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je orientace v základních typech a směrech dramatické výchovy od přelomu 19. a 20. století do současnosti a seznámení s nejstaršími etapami divadla hraného dětmi a mládeží a s jeho různými podobami a funkcemi. Dalším cílem je rozvíjení schopnosti a dovedností analyzovat různé typy a koncepce dramatické výchovy a objevovat jejich možnosti uplatnění ve vlastní práci posluchačů.

Forma studia:

diskuse, analýza ukázek zaznamenaných písemně i na elektronických médiích, projekce, studentské vstupy na základě prostudované literatury

Předpoklady a další požadavky:

Výuka navazuje na získané zkušenosti s různými typy dramatické výchovy zvl. ve výuce předmětů Praktikum DV a v rámci řízené praxe a na poznatky z účasti na různých přehlídkách a dílnách (zejm. Dětská scéna). U posluchačů se předpokládá znalost základní odborné literatury z oborů dramatická výchova, pedagogika a teatrologie. Součástí práce v seminářích je soustavné sledování vývoje oboru a vlastní vstupy na základě odborné literatury a dalších materiálů.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Kurz prohlubuje vědomosti studentů v oblasti, o níž získali základní orientaci v předmětu Teorie dramatické výchovy a dětského divadla a v dalším studiu, a zasazuje jednotlivé typy a proudy dramatické výchovy a naše i zahraniční významné osobnosti oboru do kontextu vývoje pedagogiky a divadla.

> Děti ve službě divadlu a divadlo ve službě výuky a výchovy:

- Děti a mládež a liturgické a školní divadlo ve středověku a za renesance.

- Jezuitské a piaristické školské divadlo.

- Jan Amos Komenský a jeho „škola hrou“.

- Osvícenství a konec školského divadla.

> Preromantismus a romantismus a dětské divadlo:

- Hraběnka de Genlis a její „výchovné divadlo“ („théâtre d'éducation“).

- Obrozenská dramatika pro děti v Čechách; Matěj Josef Sychra.

> Dětské divadlo jako prostředek osvěty a národního uvědomění:

- František Pravda.

- Dětská představení v Prozatímním divadle a jejich kritický ohlas.

- Konec století a móda jevištní pohádky.

> Dramatická výchova ve „století dítěte“:

- Reformní pedagogové a dramatická výchova.

- Henry Caldwell Cook a jeho „cesta hry“.

- „Tvořivé drama“ Winifred Wardové - zrod moderní dramatické výchovy. „Playmaking“ Geraldine Brain Siksové.

- Osobnost Miloslava Dismana, jeho koncept dramatické výchovy a vliv jeho práce na vznik moderní české dramatické výchovy.

> Dramatická výchova v druhé polovině 20. století:

- Hledání přirozeného dětského divadelního projevu: Peter Slade.

- Dramatická hra jako prostředek rozvoje osobnosti: Brian Way.

- Viola Spolinová a její „theatre games“.

- Konstituování moderní české dramatické výchovy v 60. letech 20. století.

- Divadlo hrané dětmi v zrcadle národních přehlídek dětského divadla a dětského přednesu od konce 60. let 20. století. Přehlídky a dílny středoškolského divadla.

> Nové podoby dramatické výchovy v poslední čtvrtině 20. století a na počátku 21. století:

- „Revoluce“ Dorothy Heathcoteové.

- Strukturování dramatické práce a tzv. procesuální (školní) drama.

- Dramatická výchova ve škole - proměny oboru v zrcadle osnov, programů a dalších kurikulárních dokumentů od 80. let 20. století.

- Dramatická výchova a dramatoterapie.

- Divadlo ve výchově a vyučování; participační divadlo.

- Improvizační ligy (tzv. theatre sports).

Doporučená nebo povinná literatura:

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

přednáška, seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na seminářích,

- vypracování seminární práce,

- prezentace.

Během semestru se vyžaduje samostatné studium odborné literatury a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Webová stránka předmětu:
Informace o historii a současnosných podobách dramatické výchovy obsahuje webová stránka www.drama.cz.
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet205HDD1.html