AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Kapitoly z literární teorie 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205KLT3 ZK 3 10/S česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.

2. Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.

3. Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.

4. Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.

5. Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.

Forma studia:

čtení, diskuse, analýza textů, tvůrčí psaní, psaní odborné studie

Předpoklady a další požadavky:

1. Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.

2. Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.

3. Kreativní předpoklady.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Předmět kombinuje praktické činnosti s přednáškami s důrazem na kontextové vazby.

1. Uvedení, základní pojmy a souvislosti

2. Literární dílo jako struktura.

3. Jazyk - brána do literárního díla. Jazykové prostředky literárního dilo. Zvuková a grafická stránka verše. Syntaktické prostředky a problematika volného verše.

4. Základní repertoár tematických prostředků.

- Fikční světy v literárním díle a jejich součásti.

- Děj, příběh, fabule, syžet.

- Obraz a funkce postavy.

- Obraz a funkce prostředí v literárním díle.

- Vypravěč a jeho funkce v literárním díle. Vyprávěcí situace.

- Motivy a motivické prvky.

5. Námět a téma v literárním díle.

6. Kompozice. Kompoziční principy a postupy. Dominanta/sémantické gesto.

7. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež.

8. Genologie. Druhy a žánry literatury s ohledem na literaturu pro děti a mládež a jejich proměny.

Doporučená nebo povinná literatura:

BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.

HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .

HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.

CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.

--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.

--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.

NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií) : z praxe pro praxi. Praha : UK-PedF, 2004. 168 s. ISBN 80-7290-160-5.

NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš Urválek a Zuzana Adamová. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.

PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.

RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.

ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.

URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1

VODIČKA, Felix aj. Svět literatury I. Praha : SPN, 1967. 224 s.

WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

seminář, přednáška, cvičení

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na přednáškách a seminářích,

- vypracování seminární práce.

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 40% z hodnocení aktivity na seminářích, 30% z písemné části zkoušky a 30% z ústní části zkoušky.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet205KLT3.html