Pedagogika 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205PDK3 | ZK | 2 | 10/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Tereza KRČMÁŘOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tereza KRČMÁŘOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
- Porozumět základním principům pedagogické práce s různými aktéry.
- Porozumět instrumentům cílevědomého rozvoje osobnosti.
- Propojovat pedagogické myšlení s tématy dramatickovýchovnými.
- Formovat základní dovednosti vytvářet podmínky pro učení druhých.
- Forma studia:
-
čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, analýza textů
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokládáme obecné dovednosti orientovat se ve studijním materiálu dovednost samostatně zpracovat problémový okruh z tematiky pedagogiky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
OSNOVA
1. Vytváření podmínek pro učení druhých.
2. Výchova a jiné faktory ovlivňující rozvoj osobnosti
3. Školní a mimoškolní vlivy
4. Základní požadavky na učební procesy.
5. Tvořivost a její podpora
6. Učební styly a práce s nimi.
7. Základní požadavky na účinnost vzdělávání.
8. Pedagogické podmínky pro expresivní činnost.
SYLABUS
1. Hodnoty společnosti a výchova.
- Lidské potřeby a výchova.
- Etická a estetická výchova.
2. Jak reflektovat výchovnou a vzdělávací činnost.
3. Holistické pojetí vzdělávání: věcné a sociální učení.
4. DV v kurikulu školy :
5. Transmisivní vs. konstruktivní škola a výuka a jejich vztah k pojetí dramatickovýchovné práce.
- Základní předpoklady konstruktivní výuky.
6. DV v kurikulu školy.
7. Zkušenostní učení jako základ DV: ve fikci, mimo fikci.
- Problémové učení.
- Svoboda ve výchově a vzdělávání, její aspekty.
8. Podstata tvořivosti
- Bariéry tvořivosti, tvořivostní schopnosti a jejich rozvíjení.
9. Jak individualizovat ve výchovné a vzdělávací práci.
10. Vztah cílů výchovy a vzdělávání k hodnocení.
11. Specifické prostředky hodnocení v umělecké výchově.
12. Sociální vztahy a práce s nimi ve skupinách. Kooperace, soutěživost.
13. Práce se stresem při skupinových činnostech. Třídní management.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l?éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.
VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, odborné cvičení, seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na přednáškách a seminářích,
- vypracování semestrální práce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - čtyřleté kombinované (Bc.) (povinný předmět)