Scénická hudba 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205SHK1 | Z | 1 | 10/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit posluchače s funkcí zvukového a hudebního plánu v dramatickém díle. Rozvíjet u nich schopnosti hledat dosažitelné adekvátní ozvučení divadelního představení, které by současně bylo nejen funkční, ale i dosažitelné pro dětskou skupinu. Orientace v různých stylech hudby a v možnostech jejich uplatnění v dramatickém díle.
- Forma studia:
-
kontaktní výuka, analýza hudebních ukázek a ukázek inscenací na elektronických médiích i v reálu, skupinová práce, příprava projektu
- Předpoklady a další požadavky:
-
- Základní orientace v problematice hudební výchovy a dějin hudby.
- Absolvování předmětu Hudebně-rytmická výchova.
- Zkušenost s inscenační tvorbou.
- Zkušenost s prací s dětskou nebo středoškolskou skupinou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Předmět navazuje na Hudebně rytmickou výchovu a seznamuje posluchače s možnostmi, které má hudba a zvukový plán obecně jako jedna ze složek divadelního představení. Obsah předmětu je modelován také podle potřeb a zájmu posluchačů - s ohledem na jejich divadelní praxi s dětmi a mládeží. Pozornost je zaměřena na hudebně scénickou tvorbu:
- na teorii scénické hudby,
- na funkční vazby,
- na řešení hudebních scénářů,
- na základy studiové techniky,
- na odborné hudebně teoretické vyjadřování.
Posluchači mají možnost realizovat své kolektivní práce - nejlépe v propojení s divadelním projektem.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
FELIX, Belo.Druhá múza detského divadla. 2. prepr. vyd. Bratislava: Národné osvetové centrum, 1996. 164 s. ISBN 80-7121-101-X .
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
---. Zvuková složka komponovaného pořadu. Čs. loutkář. 1986, roč. XXXVI, č. 12.
ŠTRBOVÁ, Jana. Moje cesta k tvorbě hudební složky v divadle hraném dětmi. 102 s. Praha, 1996. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, odborné cvičení, seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny za aktivní práci v semináři, vytvoření zvukového plánu k různých typům projektů - podle zájmu a potřeb posluchačů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - čtyřleté kombinované (Bc.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (povinný předmět)