Dějiny divadla z pohledu produkce 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
206DPR1 | Z | 2 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Doubravka SVOBODOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Doubravka SVOBODOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem semináře je seznámit studenty s ekonomickou a politickou situací daného období, způsobem provozování divadelního představení, náborem, propagací, organizací divadelníků, postavení divadla ve společnosti, charakterem divadelních budov. Po absolvování semináře se studenti budou lépe orientovat v dějinách divadla z pohledu svého oboru.
- Forma studia:
-
Studenti buď vypracují samostatné seminární práce na zadaná témata či shrnou již prezentované práce z minulých období, které rozšíří vlastní studií určeného období. Seminární práce studenti v průběhu seminářů prezentují a v následných řízených diskusích jsou některé z poznatků konfrontovány se současnou praxí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Obecná znalost dějin divadla (Oscar G.Brockett).
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Vybrané přednášky a semináře Katedry divadelní vědy Filozofické falkulty UK a příležitostné přednášky pořádané Institutem umění - Divadelním ústavem v Praze.
- Obsah kurzu:
-
Antické divadlo
Evropské divadlo ve středověku
Italské divadlo v době renesance
Anglické divadlo do 1642
Španělské divadlo do roku 1700
Francouzské divadlo do 1700
Anglické divadlo 1660-1800
Itálie a Francie 1700 až 1800
Německo 1700 až 1800
Anglie 1. polovina 19. století
Spojené státy do roku 1830
Německá jazyková oblast v 1. polovině 19. století
Francouzské divadlo 1. poloviny 19. století
Rusko do roku 1850
Francie 2. polovina 19. století
Anglie 2. polovina 19. století
Spojené státy 2. polovina 19. století
Itálie a Španělsko 2. polovina 19. století
Rusko 2. polovina 19. století
Německá jazyková oblast 2. polovina 19. století
Evropa do roku 1918
Rusko do roku 1917
Spojené státy do roku 1918
Evropa mezi válkami
Spojené státy mezi válkami
Rusko mezi válkami
Japonské divadlo
Indické divadlo
Čínské divadlo
SLEDOVANÁ DOBA A ÚZEMÍ
historické souvislosti
politické uspořádání území v dané době - změny atd.
ekonomický stav země (kupní síla měny)
demografie (složení obyvatelstva, počet obyvatel ve městech, na sledovaném území, jejich kupní síla atd.)
legislativní stav (zákony, které dopad na divadlo)
jaké postavení divadla a divadelních souborů ve společnosti
„divadelní síť“
ORGANIZACE DIVADELNÍCH SOUBORŮ
právní postavení společností („zřizovatelé“ atd. a jaké z toho plynou povinnosti)
cenzura
jak velké skupiny
jak financovány (kdo producentem)
jaký žánr nejčastěji hrají
kdo vedoucím souboru
vnitřní organizace - pavouk, kolik členů - jaké profese..., jak odměňováni
jak často hrají
jak často, kde a jakým způsobem zkoušejí
odkud nabírají nové členy společnosti (herci, autoři, hudebníci...)
kde hrají (např. kočují - proč, kde-jak vybírají štace, atd.)
texty -kde získávají, za jakou cenu ...
dekorace - vybavenost, cena (rekvizity)
kostýmy - vybavenost, cena (masky, líčení, vlásenky...)
hudba atd. (používané hudební nástroje, zvuky, atd.)
DIVADELNÍ PROSTOR
kde se nejčastěji hraje
kdo provozuje divadelní prostor (budovu)
stavba a její charakteristika (popis budovy, materiál, vybavenost jeviště a zákulisí, hlediště, diváckého zázemí, kapacita, technické vybavení - světlo, zvuk-akustické vybavení, jevištní technologie, nové scénografické „vynálezy“, atd.)
zvláštní efekty
bezpečnost (předpisy, nové úpravy atd.)
MARKETING - PR TÉ DOBY
nábor
propagace
vztah k médiím
vstupné - cena, jak vybíráno (slevy, abonmá atd.)
začátky představení (důvody, kolikrát denně)
kolik repríz jednotlivých titulů průměrně
vztah ke konkurenci (jiný soubor, „ochotnické“ soubory, jiné druhy umění)
návštěvnost
složení publika
průzkumy - ankety
DALŠÍ EKONOMICKÉ SOUVISLOSTI
nutné odvody
autorská práva
vedlejší činnosti
SDRUŽENÉ ČINNOSTI
profesní spolky
společná zařízení - výrobci dekorací, půjčovny kostýmů, agentury atd.
divadelní školy
ostatní zajímavosti
DOLOŽIT
dobové dokumenty, obrazová dokumentace
seznam použité literatury a pramenů
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
ADAMS, J. C. The Globe Playhouse: Its Design and Equipment
ALLEN, J. J. The Reconstruction of a Spanish Golden Age Playhouse: El Corral del Principe 1583-1744
Anciens théatres de Paris od 1670
APPLETON, W. W. Madame Vestris and the London Stage
ATKINSON, B. Broadway
BALDWIN, T. W. The Organization and Personnel of the Shakespearean Company
BALVÍN-POKORNÝ-SCHERL Vídeňské lidové divadlo
BEJBLÍK H.-LUKEŠ Alžbětinské divadlo
BEJBLÍK, A. Shakespearův svět
BERNHEIM, A. L. The Business of the Theatre
BLAHNÍK, V. K. Dějiny divadla
BONNASWSIES, J. La Comédie-Francais, histoire administrative
BRAULICH, H. Max Reinhardt
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma
BROCKETT, O. G. Dějiny divadla
BUKÁČEK, J. Carlo Goldoni
CARLSON, M. The French Stage in the Nineteenth Century; German Stage in the Nineteenth Century; The Theatre of the French Revolution; Managers in Distress
COLLINS, F. The Production of Medieval Church Music-Drama
ČERNÝ, J. Moliere
DIGRIN, Z. Divadlo učenců a diplomatů
DIGRIN, Z. Slovník světových dramatiků - italští autoři
DISK, AMU
Divadelné kultúry východu
Divadelní revue
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1749-1887
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1888-1930
DURHAM, W. B. American Theatre Companies, 1931-1986
EATO, W. P. The Theatre Guild - The First Ten Years
FURTENBACH, J. Prospectiva
GILDERSLEEVE, V. Government Regulation of the Elizabethan Drama
GLASSTONE, V. Victorian and Edwardian Theatre
GOLDONI, C. Paměti
GROPIUS, W. The Theatre of the Bauhaus
GRUBE, M. Divadelní dějiny Meiningenských
HARBAGE, A. Shakespeare´s Audience
HENDERSON, M. C. The City and the Theatre: New York Playhouses from Bowling Green to Times Square
HODEK, B. William Shakespeare
INNES, CH. Edward Gordon Craig
KALVODOVÁ, D. Čínské divadlo
KALVODOVÁ, D. Vítr v piniích
KALVODOVÁ-ZBAVITEL Pod praporem krále nebes
KLEIST Záhadný nesmrtelný
KRATOCHVÍL, K. Ze světa komedie dell´arte
LARTHOMAS, P. Le Théatre en France au XIX siecle
LE GOLF, J. Kultura středověké Evropy
MARTÍNEK, K. Dějiny ruského předrevolučního činoherního divadla; Ruská divadelní moderna; Mejerchold
MAYOR, A. H. The Bibiena Family
MIKEŠ, V. Divadlo španělského zlatého věku
MILHOUS, J. Thomas Betterton and the Management of Lincoln´s Inn Fields
MITTMAN, B. G. Spectators on the Paris in the Seventeenth and Eighteenth Centuries
MONGREDIEN, G. Daily Life in the French Theatre at the Time of Moliere
MOYNET, J.-P. French Theatrical Production in the Nineteenth Century
Ogden, D. The Italian Baroque Stage
OSBORNE, J. The Meiningen Court Theatre
PISCATOR, E. Politické divadlo
POKORNÝ, J. Kniha o kabaretu
POKORNÝ, J. Shakespearova doba a divadlo
POKORNÝ, J. Složky divadelního výrazu
PÖRTNER P. Experimentální divadlo
PRICE, C. Theatre in the Age of Garrick
Prolegomena
RAK J. Kapitoly z dějin německého divadla;Vídeňské lidové divadlo
RANKIN, H. F. The Theatre in Colonial America
ROLLAND, R. Revoluční divadlo
Theatralia, FFMU
WILEY, W. L. The Early Public Theatre in France
WITTKE, C. F. Tambo and Bones: A History of the American Minstrel Stage
Vybrané bakalářské a magisterské práce
+ literatura konzultovaná s pedagogem po přidělení konkrétního tématu seminární práce
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Požaduje se 80% účast na seminářích, zpracování zadaných úkolů a složení zápočtu formou písemného testu.
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivita na seminářích - 15%
vypracování seminární práce - 40%
prezentace práce - 20%
závěrečný test - 25%
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (povinný předmět, povinně volitelný předmět)
- Produkce (Mgr.) (povinně volitelný předmět)
- Produkce v anglickém jazyce (Mgr.) (povinně volitelný předmět)