Interpretační seminář 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207INS4 | ZK | 3 | 4/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Martina SCHLEGELOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Martina SCHLEGELOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Zasvětit studenty, kteří se zabývají teorií a kritikou, do základů praktické dramaturgie:
1)čtení dramatického textu;
2)analýza;
3)interpretace;
- Forma studia:
-
Diskuse, analýza vybraného dramatického textu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavkyn nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Osnova:
1)pozorné čtení dramatického textu;
2)reflexe autorova světa a stylu a dobových souvislostí;
3)motivický rozbor;
4)strukturální analýza;
5)interpretace dramatického textu;
6)tvorba dramaturgicko-režijní koncepce;
7)literární úpravy textu;
Sylabus:
Interpretace dramatického textu vyrůstá z pozorného čtení a pochopení autorova díla. Jejich součástí je poznání dobových souvislostí, charakteristických rysů autorova vidění a stylových zvláštností jeho rukopisu. Navazuje motivický rozbor a analýza struktury dramatického textu. Z ní se rodí představa ideální inscenace, která zcela respektuje autorem napsaný text. Teprve na tomto solidním základě začíná proces interpretace - akcentování aktuálních témat textu, posuny v hierarchii motivů, tak aby dílo co nejvíce rezonovalo v současnosti. Interpretace vrcholí tvorbou dramaturgicko-režijní koncepce, hledáním vhodných prostředků k jejímu uskutečnění. Z ní vyplývají také literární úpravy textu - krácení, vynechání některých motivů, případně postav a scén, jazyková revize překladu atd. Celý proces je nakonec reflektován a dovršen úvahou o různých možnostech interpretace a jejich dopadu na vyznění inscenace.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
(besides the titles listed for the class Foundations of Theatrical Terminology and those related to concrete tasks):
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, ev. od téhož autora Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava, odevzdáno do tisku)
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965-1972 - Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988 /vybrané stati/
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963, ev. další vydání
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Pro udělení kreditů je nutná 80% účast na semináři, aktivní zapojení do diskuse, plnění dílčích úkolů; seminář je zakončen písemnou prací a diskusí nad ní.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 15:30–17:30 SCHLEGELOVÁ M. Učebna
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Teorie a kritika (Bc.) (hlavní předmět)