AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Osobnosti moderní režie

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207OMZ Z 1 česky zimní i letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Eva KYSELOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem je schopnost reflexe divadelního představení a tvorby, začlenění do souvislostí současného divadla a to i bez přímé divácké zkušenosti. Student po absolvování předmětu výrazně prohloubí své vědomosti a orientaci v konkrétních etapách vývoje moderního divadla.

Forma studia:

Prezenční, seminární bloková výuka.

Předpoklady a další požadavky:

Absolvování předmětů Dějiny divadla v kontextu západní kultury I. a II. v bakalářském cyklu studia, případně srovnatelných předmětů na jiných vysokých školách.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou.

Obsah kurzu:

Cílem semináře je obeznámení s tvůrci a divadelními soubory, které významně zasáhly do vývoje moderního divadla od druhé poloviny 20. století. Podstatou je na základě analýzy audio-vizuálních záznamů vybraných konkrétních inscenací charakterizovat a začlenit tvorbu do kontextu současného divadla, ale i do souvislostí a vývinu jednotlivých umeleckých osobností. Seminář je doplněn o individuální studium dalších sekundárních písemných pramenů.

Seminář ve formě blokové výuky probíhá na dvou úrovních. První je promítání vybrané inscenace s odborným pedagogickým výkladem a uvedením do problematiky a následnou diskusí. Další je domácí písemná teoretická reflexe viděného díla podepřená o samostudium doporučených primárních i sekundárních pramenů.

Vybrané inscenace by měly mapovat nejvýznamnější evropské divadelní kultury a jazykové oblasti, ale současně i zachovat jistou časovou kontinuitu (20. století s přechodem do nového milénia). Seminář je otevřen debatě a návrhům posluchačů.

Podoba semináře se může vázat na konkrétní jazykovou oblast, etapu vývoje divadla, případně na společné znaky poetiky jednotlivých umělců.Seminář se ve formě tematických bloků věnuje tvorbě těchto osobností: Peter Brook, Ariane Mnouchkine, Giorgio Strehler, Claus Peymann, Thomas Ostermeier, Andreas Kriegenburg, Luc Bondy, Eimuntas Nekrošius, Alvis Hermanis, Jan Klata, Krzysztof Warlikowski, Krystian Lupa, Robert Wilson, Stephen Daldry, Peter Hall, přičemž je možné témata obměňovat.

Struktura semináře:

?Úvod do semináře? obeznámení posluchačů s formou a podstatou semináře, podmínek absolvování, seznam povinné literatury a časový harmonogram

?Jednotlivé tematické bloky

Příklady zaměření tématických bloků:

?Peter Brook - od činohry k divadelnímu výzkumu

?Ariane Mnouchkine ? na rozhraní klasiky a multikulturalismu

?Patrice Chéreau ? současné podoby klasiky

?Giorgio Strehler ? moderní vidění tradice

?Německá současná režie - Thomas Ostermeier

?Německá současná režie - Andreas Kriegenburg

?Luc Bondy a Claus Peymann ve vídeňském Burgtheater

?Robert Wilson ? od americké avantgardy k evropskému divadlu

?Novátoři polského divadla ? Krystian Lupa

?Novátoři polského divadla ? Jan Klata

?Novátoři polského divadla ? Krzysztof Warlikowski

?Vrcholní režie pobaltských zemí - Alvis Hermanis

?Vrcholní režie pobaltských zemí - Eimuntas Nekrošius

?Britská poválečná režie ? Peter Hall

?Britská poválečná režie - Stephen Daldry

Doporučená nebo povinná literatura:

Aronson, Arnold. Americké avantgardní divadlo. Praha: AMU, 2011

Barba, Eugenio, Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie. Praha:Divadelní ústav, 2000

Braun, Kazimierz. Druhá divadelní reforma. Praha:Divadelní ústav, 1993

Braun, Kazimierz. Divadelní prostor. Praha: AMU, 2001

Brook, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988

Brook, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996

Brook, Peter. Nitky času. Praha: Divadelní ústav, 2004

Carlson, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava:Divadelný ústav, 2006

Craig, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006

Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011

Fischer ? Lichte, Erika. Dejiny drámy. Bratislava: Divadelný ústav, 2003

Jovićević, Aleksandra, Vujanovič, Ana. Úvod do performatívnych štúdií. Bratislava: Divadelný ústav, 2012

Jurkowski, Henrik. Proměny ikonosféry. Vizuální kontext divadelního umění. Praha: AMU , 2010

Lacey, Stephen. British realist theatre. London: Routledge, 1995

Lehman, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava:Divadelný ústav, 2007

Mistrík, Erich a kol. Kultúrna a multikultúrna výchova. Bratislava: IRIS, 1999

Pavis, Patrice. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003

Pavis, Patrice. Analyzing Performance. University of Michingan: Michigan, 2003.

Pilátová, Jana. Hnízdo Grotowského. Praha: Divadelní ústav, 2009

Semil, Malgorzata, Wysinska, Elzbieta. Slovník světového divadla 1945-1990. Praha:Divadelní ústav, 1998

Schechner, Richard. Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava:Divadelný ústav, 2009

Šimková, Soňa. Strehler divadlo v znamení réžie. Bratislava:Stimul , 1997

Dílčí studie z periodik:

SAD, Divadelní revue, Theater Heute, Slovenské divadlo, Theatre Journal

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Předmět bude realizován formou blokové výuky založené na zhlédnutí a následné analýze audio-vizuálních záznamů vybraných divadelních inscenací; přednáška, řízená diskuse, samostatné prezentace.

Hodnoticí metody a kritéria:

Povinnost účastnit se všech plánovaných bloků, aktivní účast na semináři. V případě jedné absence možnost dohodnout na doplňující písemné práci.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet207OMZ.html