Dramaturgie postdramatického divadla
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207PDD | ZK | 4 | 2/T | česky | zimní i letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jan VEDRAL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student se orientuje v problematice tzv. post-dramatického divadla, je schopen pojmenovat jeho specifické rysy, vymezit je vůči divadlu dramatickému; je schopen odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného ?alternativního? eklekticismu; dokáže nově vymezit a definovat odpovědnos tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
- Forma studia:
-
Prezenční, přednáška kombinovaná se seminářem.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Podrobná znalost dějin divadla v kontextu západní kultury; podmínkou je absolvování přednášek Divadelní pojmosloví, Dějiny českého divadla a Dějiny světového divadla I. a II.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné další doporučené volitelné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Studenti se seznámí s některými aspekty fenoménu označovaného jako postdramatické divadlo formou přednášek věnovaných dílčím problémům kompozice a struktury významných děl k tomuto divadelnímu směřování přiřazovaných. S těmito díly se studenti seznámí jednak samostudiem, jednak jejich projekcí a rozborem během přednášek. Cílem cyklu přednášek a rozborových seminářů je částečně orientovat studenty v problematice ?módní divadelní postmoderny?, která přehlcuje současný divadelnický diskurs, a poskytnout jim pro reflexi děl základní analytické nástroje umožňující kritický přístup a dovolující odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného ?alternativního? eklekticismu. Pro studenty kreativních oborů by, kromě inspirace, mělo být přínosem přednášky uvědomění si nového vymezení a odpovědnosti tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
Problémové okruhy:
Dramatická objektivita a postdramatický subjektivismus.
Zborcený chronotopos postdramatického díla.
Lyotardovská krize vyprávění a postmoderní skepse vůči příběhu.
Krize dramatické postavy ? od inter - subjektivního předvádění k intra - subjektivnímu sebeprožívání.
Nedůvěra ke kauzálnímu nexu, synchronicita a teorie chaosu.
Logos a obraz. Krize textu. Mnohovýznamnost obrazu. Performance a instalace.
Příběh a čas.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Základní díla:
August Stridberg: Hra snů
Eugene Ionesco: Král umírá
Roland Schimmelpfenig: Arabská noc
Sarah Kane: Psychoza 4.48
Tadeusz Kantor: Wielopole, wielopole.
Andrej Tarkovskij: Zrcadlo
Christoph Marthaler: Murx Europaener
Další:
Aristoteles: Poetika, překlad M. Mráz, Praha 2008
Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1968
Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011
Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009
Lehmann, Hans Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
Knopová, Elena: Svet kontroverznej drámy, Bratislava 2011
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, Praha 1993
Prigogine, Ilja, Stengerssova, Isabella: Řád z chaosu, Praha 2001
Syřišťová, Eva: Puklý čas, Praha 2005
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Výklad, řízená diskuse, promítání relevantních audio-vizuálních záznamů, event. návštěva divadelních představení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
85-ti procentní přítomnost studenta na výuce, vypracování zadaných písemných prací; zkouška obsahuje jak rozbor literatury v širších souvislostech, tak z analýzu konkrétních příkladů post-dramatického divadla s důrazem na funkci jednotlivých divadelních složek.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 17:10–18:30 VEDRAL J. Hallerův sál
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů: