AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Scénická propedeutika 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207SCP2 ZK 3 4/T česky letní
Garant předmětu:
Martina SCHLEGELOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Martina SCHLEGELOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem studia je uvědomělé rozvíjení (kultivace) scénického smyslu režisérů, dramaturgů, scénografů i teoretiků a kritiků z hlediska odkrývání (dramatických) možností textu na příkladu zvolené scény-situace jejím rozehráním v čase a prostoru (tj. inscenační interpretací), na kterém se podílejí jednotlivé (základní) složky jevištního výrazu a jejich představitelé ve vzájemném dialogu.

Forma studia:

Předmět kombinující cvičení se seminářem zprostředkovává posluchačům režie, dramaturgie a scénografie i teorie a kritiky seznámení se základy scéničnosti „zevnitř“: K pojmům se i ve 2. semestru směřuje indukcí, konkrétně pomocí realizace scén z hotových textů, jejichž inscenátory jsou sami posluchači.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní předpoklady nutné pro zapsání předmětu.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Průběžné sledování novinek v oblasti divadla, progresivních inscenací a filmů, vynikajících hereckých výkonů.

Obsah kurzu:

Ve 2. semestru se postupuje od výběru scén-situací z hotových (klasických i současných) textů přes jejich specifickou interpretaci (tj. interpretaci směřující k odkrytí jejich scénických/dramatických možností s jistými herci v jistém režijně-scénografickém „prostředí“) k jejich rozehrání v čase a prostoru. Při tomto rozehrávání jde opět o rozvíjené scénického smyslu posluchačů, zahrnujícího jako svou druhou stranu dramatický cit. Právě tato postupně uvědomovaná vazba (scénického s dramatickým) dovoluje koncipovat příslušnou scénu-situaci nejenom z její vizuální a „vnitřně hmatové“ stránky, ale také ve spojitosti této na smyslech založené roviny s rovinou potenciálního smyslu („vnitřního tématu“). Ke splnění zvoleného úkolu přispívá každý/á student/ka z hlediska zvolené specializace směřující v případě režie, scénografie i dramaturgie, na níž se podílejí také zúčastnění teoretici, o vytvoření scénického obrazu souvisejícího s (celkovým) „názorem“ kontrolovatelným pohledem „zvenku“; tento pohled „zvenku“ doplňuje ovšem pohled „zvnitřku“, živený příslušnou mírou empatie a rozvíjený i přímo účastí na „hereckém“ ztvárnění (která ovšem není povinná). Případné překračování úzce stanovených mezí, daných specializovanou rolí, přirozeně dosahované při vzájemném dialogu o celku, přispívá k dalšímu rozvíjení smyslu pro týmovou spolupráci, a to nejenom s ohledem na příslušnou specializaci, ale také na individuální tvořivé možnosti a přirozeně se uplatňující autoritu.

Doporučená nebo povinná literatura:

Otakar Zich: Estetika dramatického umění, Praha 1986

Michail Čechov: O herecké technice, Praha 1996

Viz též literaturu k předmětu Tvůrčí psaní

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Seminář, cvičení.

Hodnoticí metody a kritéria:

Tvořivá a pravidelná účast na realizaci scén z hotových textů, jejichž inscenátory jsou sami posluchači; odkrývání (dramatických) možností textu na příkladu zvolené scény-situace jejím rozehráním v čase a prostoru (tj. inscenační interpretací), na kterém se podílejí jednotlivé (základní) složky jevištního výrazu a jejich představitelé ve vzájemném dialogu.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet207SCP2.html