Základy teatrologického výzkumu 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ZTY2 | Z | 2 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Zuzana SÍLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zuzana SÍLOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prohloubení přístupu ke studiu historie a teorie oboru, při němž je důležité vycházet z pramenných dokumentačních materiálů nejrozmanitějšího zaměření. Ve čtyřech semestrech jde o jednotlivé kroky týkající se shromažďování, průběžného zpracovávání a nalýzy dokumentačního materiálu, které se mohou vzájemně kombinovat a doplňovat.
- Forma studia:
-
Diskuse, rešerše, zpracování a analýza pramenného materiálu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Seminář zapojující studenty do výzkumných úkolů v dílčích problémech režie, dramaturgie a herectví a příbuzných oborů.
V rámci předmětu věnují se studenti výzkumu, jehož oblast momentálně vymezují grantové projekty GAČR „Podoby a způsoby herectví“, vedený doc. Zuzanou Sílovu, Ph.D., a „Moderní rekonstrukce inscenace“, vedený prof. Janem Duškem a spoluřešitelkou ing. Kateřinou Miholovou, PhD.
V případě projektu „Podoby a způsoby herectví“ je pozornost věnována vývoji mimořádně silné herecké generaci, která nastoupila do českého divadla i filmu kolem roku 1945 a uplatňovala své umění v mimořádně složité době následujícího více než půlstoletí; na získané poznatky se navazuje postupným rozšiřováním pozornosti na další generace a zaměřením na vývoj moderního herectví v průběhu celého 20. století.
Studium podob českého herectví provokuje k položení zásadních historických a teoretických otázek, týkajících se proměn postavení herectví ve struktuře divadelního i filmového díla, obecněji pak vztahu proměnlivosti uměleckého výrazu a dobového klimatu včetně proměn diváckých požadavků obrážejících i vývoj médií, proměn divadelního školství a jeho vlivu na stav herectví
Osnova:
1. Shromáždění reprezentativního obrazového a zvukového materiálu, vycházejícího ze studijních projekcí a náslechů (včetně archivu NFA, ČR a ČT).
2. Zpracování výběrové bibliografie.
3. Získání dalšího materiálu včetně osobních vzpomínek, písemných vyjádření v rámci interviewů, příspěvků ze setkání herců, režisérů a dalších umělců příslušné generace i absolventů divadelních škol atd.
4. Zpracování tematizovaných komentářů ke shromážděnému obrazovému a zvukovému materiálu, využívajících ostatní dokumentace a zaznamenaných spolu s vybranými ukázkami na CD ROM.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Průběžně získávaná a zpracovávaná dokumentace písemná, obrazová i zvuková, zahrnující vedle zvukových a obrazových záznamů uměleckých děl a dobové odborné reflexe (kritiky, studie) i vzpomínky pamětníků včetně interview a anket.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Seminární práce charakteru rešerše, analýzy či reflexe dílčího problému.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 14:00–15:30 SÍLOVÁ Z. Pracovna pedagogů
Karlova 26, Praha 1přednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (Mgr.) (povinný předmět)