Metodologický seminář 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300MD1 | ZK | 1 | 6/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Vít JANEČEK, Petr KUBICA
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vít JANEČEK, Petr KUBICA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prohloubit metodologická východiska přípravy bakalářské diplomové práce a v jejich světle zhodnotit proporce tématu a zamýšleného zpracování ve vztahu k rozsahu a požadavkům na bakalářskou diplomovou práci. Metodologický seminář nenahrazuje katederní předměty k bakalářským pracem, je jen dalším typem zpětné vazby.
- Forma studia:
-
Výuka probíhá formou modulu, jenž má dvě části. První část je společná pro všechny, probíhá během prosince (vzhledem k tomu, že studenti musejí témata svých prací zadat do KOS již koncem předchozího ročníku, je zde dostatečný čas na jejich zrání) a jejím cílem je seznámení s metodologickými postupy souvisejícími s bakalářskou prací (jak s její registrací v KOS, tak s rešeršemi a psaním) a součástí je rovněž ukázka inspirativních příkladů rozšířených textů zadání, které je požadováno po studentech. Druhá část probíhá v rámci v KOS vypsaných termínů formou více individualizovaných modulů (max. po 14 studentech), kde každý krátce prezentuje své východisko opatřené i metodologickými informacemi a probíhá zpětná vazba. TOTO VÝCHODISKO JE TŘEBA ODEVZDAT PŘEDEM - PROTO POZORNĚ ČTĚTE DÁLE.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem jsou akademické návyky z předchozího psaní seminárních prací (parametrické znalosti rozsahu, práce s prameny a bibliografií).
Základním předpokladem účasti v druhé části modulu - prezentace v malých skupinkách - je s určitým předstihem odevzdané - relevantně zformulované téma bakalářské práce (nikoli povšechné zaměření či okruh, ale skutečně téma - opakovaně narážíme na tento problém) včetně metody jeho řešení (např. zda půjde o kompilaci literatury, doplněné vlastní interpretací či např. práci s primárními prameny ve formě např. rozhovorů a následnou interpretací, jaký klíč byl zvolen k výběru responentů nebo děl, kterými se autor bude zabývat apod.) a výsledku základního průzkumu pramenů (tedy literatury, seznamu zamýšlených respondentů apod.).
<B>Obecná osnova podkladu, který chceme odevzdat předem, není nutné pojmout následující řádky jako dotazník, jen jako vodítko při psaní strukturovaného, souvislého textu:</b>
<B>Téma práce:</b>
Co nejpřesnější a nejspecifičtější pojmenování toho, čím se chcete zabývat. Odpovídá téma zamýšlenému rozsahu? Odráží se téma co nejpřesněji v názvu práce? Jsem si jistý/á, že jsem nalezl/a téma - tedy jasně zformulovaný výchozí úhel pohledu - a nikoli pouze širokou problematiku, v níž je téma třeba teprve hledat? Je téma dostatečně původní? Jsem si jistý/á, že práce se stejným tématem už neexistuje? Pokud existuje, je mi zřejmé, jak se moje práce vůči němu vymezí?
<B>Vymezení problematiky:</b>
Čím konkrétně se budete zabývat (min. půl normostrany), včetně poukazu ke kontextu dosavadního zpracování tohoto tématu?
Zde je také dobré si klást si a odpovídat na tyto otázky:
Proč má být takové téma řešeno? Stojí za to, aby bylo zpracováno? Jaké odborné či dokonce vědecké postupy musím použít, abych mohl téma řešit? Je téma dostatečně komplexní, aby odpovídalo povaze bakalářské práce? Je dostatečně původní - nebylo už zpracováno v této podobě někým přede mnou?
<B>Stanovení cíle:</b>
Jakou problematiku práce řeší? Jaké časové a teritoriální vymezení má?
<B>Hypotéza/y:</b>
Jaké otázky, které budou zodpovězeny až realizací práce, si kladu? Co nevím předem a co se ukáže až v mé práci? Jaká je výchozí hypotéza - tedy co předpokládám, že se ukáže? (Práce to buď potvrdí, nebo vyvrátí).
<B>Vymezení typu/žánru práce: </b>
Jde o práci empirickou, teoretickou, esejistickou, nebo představuje určitý model?
<B>Metodologie: </b>
Přibližně jaký žánr bude mít moje práce? (např. monografie, tematická monografie, srovnávací studie, hloubkové čtení, manuál s reflexí problému, esej, apod.)
Jakým způsobem budu postupovat v přípravě a psaní práce?
Jak získám výchozí informace pro svoji práci a jak je budu zpracovávat?
Budu interpretovat novým způsobem stávající popisy a analýzy problému?
Budu postupovat deduktivně - mým východiskem bude nějaký obecný problém a moje práce ukáže, jak se manifestuje v konkrétním, do hloubky podaném příkladě?
Budu postupovat induktivně - od popisu konkrét, k jejich zobecnění?
Budu analyzovat nějaký problém/dílo?
Budu srovnávat různé - na stejné úrovni ležící - analýzy a vyvodím z tohoto srovnání nové konsekvence?
Vytvořím určitý koncept, se kterým budu experimentovat a zpracuji výsledek tohoto experimentu?
Budu pracovat s anketou a rozhovory? (Ano? Pak uveďte alespoň částečný seznam konkrétních otázek, které budete respondentům klást.)
Budu studovat dokumentaci řešící určité problémy (technologické manuály ap.), zreflektuji metodu výkladu i dosavadní postupy a vytvořím nový, vlastní? Jaký bude v takovém případě můj původní přínos?
<B>Základní otázka, kterou je třeba klást si v každém bodě: </b>
Prozkoumal jsem dostatečně okruh literatury a dalších zdrojů, které pojednávají stejnou problematiku, takže mohu s čistým svědomím určit míru a proporce původnosti mé vlastní práce příp. přiznaně (s využitím citací) postupovat v rámci již publikovaných výstupů?
<B>Časový plán:</b>
Čím, kdy a kde se budu zabývat (rešerše, návštěvy, cesty, psaní).
<B>Literatura a konkrétní informační zdroje: </b>
Vydané knižní tituly, časopisecké články, či zdroje na internetu, kterých jsem si vědom již při přípravě tématu a které zohledním při psaní práce. Seznam osob, se kterými chci udělat interview.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Tento seminář probíhá ve dvou částech: první, společná část probíhá v prosinci na FAMU v učebně 1 od - OSOBNÍ ÚČAST JE NUTNÁ A NENAHRADITELNÁ! (informace o termínů obdrží všichni e-mailem přes KOS). Studenti jsou zde seznámeni se všemi formálními parametry své budoucí práce a se zdroji, které k tomu budou potřebovat. Součástí tohoto úvodu je také instruktáž studijního oddělení o povinnostech studenta souvisejících s odevzdáním diplomních prací, s vyplněním licenční smlouvy a dalších důležitých údajů v KOS.
Druhá část probíhá v malých skupinkách (do 12 studentů) v termínech vypsaných v KOS během dalších týdnů. Každý student zde stručně prezentuje své předem odevzdané východisko (odevzdaný text je promítán současně na plátno) a probíhá zpětná vazba stran metodologických parametrů východiska a atestace, ve které se hodnotí úroveň přípravy východiska. Studenti mohou dostat za úkol písemné východisko ještě dále dopracovat, upravit či zpřesnit, než je udělena výsledná atestace.
Obsah semináře je zaměřen především na metodologii získávání informací, způsoby jejich zpracování a kompozici práce, především s ohledem na témata aktuálních prací. Tento seminář navazuje na bakalářské semináře (nebo konsultace v dílnách) na jednotlivých katedrách, které naopak navazují na ně. Předmět je určen studentům bakalářského stupně, kteří přicházejí s již zformulovaným témem své bakalářské práce a metodou jeho řešení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Výnosy rektora a další odkazy shrnující vše k formální stránce bakalářských prací:
http://www.amu.cz/studium/bakalarske-a-magisterske-prace/
Linky na užitečné bibliografické a textové databáze:
http://www.famu.cz/knihovna-famu-a-dalsi-informacni-baze/zdroje-na-internetu/
Umberto Eco: Jak napsat diplomovou práci, Votobia Olomouc 1997
Jadviga Šanderová: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách, SLON Praha 2007
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky atestace (ČTĚTE POZORNĚ, BEZ JEJICH SPLNĚNÍ SE NEZAPISUJTE A NECHOĎTE!!!!):
a) Odevzdání konceptu vlastní bakalářské diplomové práce nejpozději 5 dní před konáním vypsaného zkušebního termínu - tedy druhé části modulu, kde se pracuje ve skupinkách (e-mailem na „petr.kubica@famu.cz“ a na „vit.janecek@famu.cz“, do hlavičky uveďte „METODOLOGICKY SEMINAR - vaše příjmení a jméno bez diakritiky“).
Vedle formulace tématu musí být z textu jasná představa metodologického postupu a pramenů (literatura, dokumentace, rozhovory, způsob interpretace materiálu, práce s textem versus práce s obrazem apod.), rovněž základní hypotéza osnovy. Obvyklý optimální rozsah tohoto materiálu bývá 3-4 normostrany, další podrobnosti najdete výše v sekci Prerekvizity.
b) Účast 100%
Absolventi Bc nebo Mg stupně jiných VŠ mohou do konce října každého akademického roku požádat o uznání tohoto předmětu spolu s předložením svého zadání bakalářské diplomové práce na FAMU + koncept práce, tak jak je uveden výše v prerekvizitách. Atestace bude zapsána po dohodě v konsultačních hodinách, výchozí text musí být zaslán nejpozději týden před vypsaným zkušebním termínem!
- Webová stránka předmětu:
- http://www.amu.cz/studium/bakalarske-a-magisterske-prace/ http://www.famu.cz/knihovna-famu-a-dalsi-informacni-baze/zdroje-na-internetu/
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)