Fotografie - vizualita - obsah
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300MFVO | Z | 2 | 28/S | česky |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
- Forma studia:
- Předpoklady a další požadavky:
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Přednášející: Jiří Hrdina,koordinátor Filip Láb a Rober Silverio
Termíny a místo konání: pátky 18.3., 1.4., 15.4., 29.4. 2011 od 10-17h, FAMU U3
Podmínky atestace: Zá/2 - za 80% účast
Anotace:
?...pronášené i v titulcích zjevované krátké náznaky příběhů často pocházejí z autorčiných snů a tvoří soběstačnou linii, která se s obrazem nepřímo propojuje, stejně jako hudba pocházející z nejrůznějších zdrojů. Své obrazy Bažantová nalézá, krade, nahrává, kreslí a splétá z nich trochu divné a trochu smutně působící féerie..... Autorka tančí se psem, zpívá, lamentuje nebo za ruku chytá neznámého muže...? Lenka Dolanová, ?Madla Bažantová, Je mi 30 a život je na hovno?, A2, číslo 2, str. 5
?Když v roce 2009 zemřela Vivian Maierová, chůva z Chicaga, bylo v její pozůstalosti nalezeno přes 100 000 negativů fotografií, které do té doby nikdo neviděl. Výstřední žena, samotářka, mluvící s francouzským přízvukem, nosící těžký kabát a klobouk i uprostřed léta. V době, kdy má zrovna volno, prochází Chicagem padesátých a šedesátých let a fotografuje. Nemá přátele, rodinný ani milostný život. Jediné co ve svém soukromí má je fotografování a svobodu uchovat si je jen pro sebe.?, Hermione Hoby, Vivian Maier's extraordinary photographs of Chicago and New York, Guardian, 14.1.2011
Obsah, význam, myšlenka , vizualista, úspěch, práce, hodnoty? Co je dnes vlastně důležité? Proč trvat na hodnotách? Přednášející si ukládá úkol rozvinout diskusi a především pak přesvědčit studenty o tom co je v dokumentární fotografii důležité. Problém rozvíjí na příkladech z historie americké dokumentární fotografie (Robert Frank, William Gedney, Don Donaghy, Danny Lyon, Lee Friedlander, Tod Papageorge, Charles Harbutt, Larry Clark, Bill Owens...). Nedílnou součástí je i vlastní praktická činnost studentů: schopnost definovat svůj tvůrčí záměr a obhájit jej, zároveň jej realizovat a předložit diváku.
Sylabus:
1. Vzhled nebo myšlenka, co je vlastně důležité?
2. Last photographic heroes ? američtí dokumentární fotografové šedesátých a sedmdesátých let.
3. Publikovat? Je důležitý výsledek nebo vlastní činnost?
4. Zapomenutí a znovuobjevení ? Vivian Maier, Henryk Ross, Tony Vaccaro.
5. Definice tématu, diskuse, obhajoba,
6. Konzultace k vlastním realizacím, technická podpora,
7. Závěrečné kolokvium.
Ze zaměření semináře vyplývá, že jde především o naznačení cesty k poznání hodnot, důležitých nejen pro autorku(a) ? fotografa, ale především pro člověka. Své pojetí vznikajícího fotografického souboru se student snaží obhájit a zdůvodnit, svůj záměr realizuje.
Literatura:
Základem je obecná orientace v historii i současnosti fotografie. Doporučuje se vzájemné srovnání současných i dobových periodik, práce s internetem ( http://www.aperture.org, http://www.foto8.com ..)
Doporučená literatura:
Mora Gilles, The Last Photographic Heroes, Abrams New York, ISBN 13: 978-0-8109-9374-7,
Hanáková/Hrabušický, Stratený čas? Slovensko 1969 ? 1989 v dokumentárnej fotografii, SNG Bratislava, ISBN 978-80-8059-1274-4,
Jeníček Jiří, Fotografie jako zření světa a života, Československé filmové nakladatelství v Praze, 1947,
Sussman Elisabeth, William Eggleston, Democratic Camera, Photographs and Video, 1961 ? 2008, Yale University press, ISBN 978-0-300-12621-1
Lodz Ghetto Album, Photographs by Henryk Ross, Chris Boot ltd. ? Archive of modern conflict, ISBN 0-9542813-7-3
Stefania Gurdowa, Fotografie z albumu rodzinnego, Fundacja Imago Mundi, Krakow, ISBN 978-83-925914-4-3
- Doporučená nebo povinná literatura:
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)