AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Imaginární kino

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300MIKI Z 1 5/S česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Forma studia:
Předpoklady a další požadavky:
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Přednášející: Jakub Felcman, koordinátor PhDr. Michal Bregant

Termíny a místo konání: Pátek 29.4.2011,11:00 ? 16:00, FAMU učebna 4

Podmínky atestace: zá/1 za 100% účast a psaný výstup(„imaginární film“)

Titul: „Co je nejkrásnějšího v kavárně?“

Podtitul: Imaginární kino jako umělecká kategorie.

Popis:

Přednáška a praktický seminář věnovaný okrajovému a přesto významnému filmovému fenoménu: uměleckým dílům, která byla/jsou označována za „filmy“ či „kinematografická díla“, a přitom nebyla zaznamenána aparátem umožňujícím záznam obrazu pohybu (=„kamerou“) a reprodukována dalším aparátem za tímto účelem vytvořeným (=„projektorem“).

Konkrétní příklad:

Zájem české avantgardy 20. let o film (především Devětsil, ale také brněnská Nová skupina, Host a další) měl/má takový vliv, že je součástí každých sepisovaných dějin české kinematografie. Výsledky tohoto zájmu jsou dokonce řazeny mezi to nejpodstatnější, co ve 20. letech v čs. kinematografii vzniklo.

A to i přesto, že žádný z autorů (Vítězslav Nezval, Karel Teige, Jaroslav Seifert, Vladislav Vančura) nevytvořil v průběhu celého zmiňovaného desetiletí jediné filmové dílo tak, jak mu obvykle rozumíme a jak jsme definovali výše.

Nejedná se o filmy a přesto je tato tvorba z kinematografie nevylučitelná.

Jak tato díla vypadají? Proč vznikala? Kdy, kde, za jakých okolností, z jakých příčin? „Kam s nimi“? A vznikají i dnes?

Určeno každému, kdo má chuť uvidět kino (zase) jinak a chce si imaginární film vyzkoušet.

Literatura:

Jaroslav Seifert, Karel Teige (eds.), Revoluční sborník Devětsil. Praha: Filip Tomáš - Akropolis ve spolupráci s Centrem výzkumu české umělecké avantgardy, 2010. [Reprint 1. vyd. z r. 1922]

Viktoria Hradská [, Jiří Brabec] (ed.), Česká avantgarda a film. ČSFÚ, Praha 1976.

Michal Bregant, Avantgardní tendence v českém filmu. In: Filmový sborník historický 3, ČSFÚ, Praha 1992, s. 137-174.

Michal Bregant, Několik poznámek na téma Jiří Voskovec a film. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 95-116.

Jiří Holý, Vladislav Vančura v zajetí filmu. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 69-90.

Jaroslav Anděl, Česká meziválečná filmová avantgarda. Film a doba, 2000, č. 2.

Doporučená nebo povinná literatura:
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet300MIKI.html