Imaginární kino
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300MIKI | Z | 1 | 5/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
- Forma studia:
- Předpoklady a další požadavky:
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Přednášející: Jakub Felcman, koordinátor PhDr. Michal Bregant
Termíny a místo konání: Pátek 29.4.2011,11:00 ? 16:00, FAMU učebna 4
Podmínky atestace: zá/1 za 100% účast a psaný výstup(„imaginární film“)
Titul: „Co je nejkrásnějšího v kavárně?“
Podtitul: Imaginární kino jako umělecká kategorie.
Popis:
Přednáška a praktický seminář věnovaný okrajovému a přesto významnému filmovému fenoménu: uměleckým dílům, která byla/jsou označována za „filmy“ či „kinematografická díla“, a přitom nebyla zaznamenána aparátem umožňujícím záznam obrazu pohybu (=„kamerou“) a reprodukována dalším aparátem za tímto účelem vytvořeným (=„projektorem“).
Konkrétní příklad:
Zájem české avantgardy 20. let o film (především Devětsil, ale také brněnská Nová skupina, Host a další) měl/má takový vliv, že je součástí každých sepisovaných dějin české kinematografie. Výsledky tohoto zájmu jsou dokonce řazeny mezi to nejpodstatnější, co ve 20. letech v čs. kinematografii vzniklo.
A to i přesto, že žádný z autorů (Vítězslav Nezval, Karel Teige, Jaroslav Seifert, Vladislav Vančura) nevytvořil v průběhu celého zmiňovaného desetiletí jediné filmové dílo tak, jak mu obvykle rozumíme a jak jsme definovali výše.
Nejedná se o filmy a přesto je tato tvorba z kinematografie nevylučitelná.
Jak tato díla vypadají? Proč vznikala? Kdy, kde, za jakých okolností, z jakých příčin? „Kam s nimi“? A vznikají i dnes?
Určeno každému, kdo má chuť uvidět kino (zase) jinak a chce si imaginární film vyzkoušet.
Literatura:
Jaroslav Seifert, Karel Teige (eds.), Revoluční sborník Devětsil. Praha: Filip Tomáš - Akropolis ve spolupráci s Centrem výzkumu české umělecké avantgardy, 2010. [Reprint 1. vyd. z r. 1922]
Viktoria Hradská [, Jiří Brabec] (ed.), Česká avantgarda a film. ČSFÚ, Praha 1976.
Michal Bregant, Avantgardní tendence v českém filmu. In: Filmový sborník historický 3, ČSFÚ, Praha 1992, s. 137-174.
Michal Bregant, Několik poznámek na téma Jiří Voskovec a film. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 95-116.
Jiří Holý, Vladislav Vančura v zajetí filmu. Iluminace 1, 1989, č. 1, s. 69-90.
Jaroslav Anděl, Česká meziválečná filmová avantgarda. Film a doba, 2000, č. 2.
- Doporučená nebo povinná literatura:
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)