AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Chaos obsahem i formou: Astenický syndrom Kiry Muratovy

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
301MAS Z 1 3/H česky letní
Garant předmětu:
Marek VAJCHR, Vilém Hakl
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Marek VAJCHR, Vilém Hakl
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Dramaturgická analýza a definice specifických konstrukčních prvků chaotické struktury ASTENICKÉHO SYNDROMU. Základy analýzy budou nastíněny v úvodní přednášce, hlavní však bude práce ve společné diskusi, v níž budou studenti inspirováni k formulování svých vlastních řešení.

Forma studia:

Seminář

Předpoklady a další požadavky:

Před seminářem je nutno prostudovat film ASTENICKÝ SYNDROM spolu s níže uvedenými studijními materiály a na oboje si utvořit názor.

O svém přihlášení na modul prosím informujte vyučujícího: vilem.hakl@gmail.com, obratem vám zašle podklady k semináři.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Žádné doporučené složky

Obsah kurzu:

Předmětem semináře je dramaturgická analýza filmu Kiry Muratovy ASTENICKÝ SYNDROM (1989), jenž patří k pozoruhodné hrstce filmů, které vznikaly v chaosu hroutícího se sovětského impéria a toto hroucení a chaos reflektovaly tématicky i formálně. V letošním roce, kdy se Kira Muratova dožívá osmdesáti let, uplyne od premiéry ASTENICKÉHO SYNDROMU čtvrt století. Obě jubilea vybízejí k připomenutí této mimořádné autorky a k zhodnocení jejího opus magnum, které nad ostatní filmy zmíněného období vyniká přesností, s jakou onen tragický masopust na troskách epochy vykresluje.

... hypotéza vyvstává z chaosu, v němž jsou všechny kombinace možné, do něhož je detektiv vržen a který je zprvu naprostým bezcestím. - Miroslav Petříček

Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, pak tomu dostatečně nerozumíš. - Albert Einstein

Vše je zga. - Ivan Matoušek

Doporučená nebo povinná literatura:

HAKL, Vilém ? ?Člověk trpící astenickým syndromem je opakem člověka ve stavu euforie? ? FAMU, 2014

DOLOTINA, Kamila ? ?Kira Muratovová ? narušitelka (post)sovětského vědomí? ? FF UK v Praze, Katedra filmových studií, 2008 (vedoucí práce Galina Kopaněva)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Zkoumání bude podrobena především práce s dějovými odbočkami a chronologikou všedního dne, kdy zhroucení epochy jako historického času nalézá formání výraz ve zhroucení lineárního času filmového. Pád epochy do chaosu, se tu totiž nevyjevuje popisem historických událostí, ale lakonicky skrze tělo, skrze astenii organismu ve stavu krizového chaosu (ve smyslu vyčerpání přiliš velkým množstvím životních změn, v odrazu změn historických). Pojmenovány tak budou především ty postupy, jimiž Muratova vnímateli zprostředkovává prožitek extáze mísící se s úzkostí (onen pocit přelomu epoch blízký pocitu „konce světa“), vyplývající z frustrující neusledovatelnosti událostí, dané vystupňovaným svárem destruktivních i konstruktivních sil.

Hodnoticí metody a kritéria:

Zápočet se uděluje za aktivní účast na modulu.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Životopis přednášejícího:

MgA. Vilém Hakl

(22.5.1975 - ČR)

2007 - 2012: studium na FAMU, katedra scénáristiky a dramaturgie (2009 BcA. - 2012 MgA.)

od 2009: scenárista na volné noze (Česká Televize, Media Pro Pictures) a filmový publicista (Film a doba)

od 2013: doktorand na FAMU s výzkumným projektem ?Tektonika chaotického audiovizuálního díla?

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
15.05.2014 10:00–12:15 Hakl V. Učebna 7
Lažanský palác
paralelka 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet301MAS.html