Základy dokumentární tvorby
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
301ZDT | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Rudolf ADLER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Seznámit posluchače se základními realizačními metodami tvůrčí dokumentaristiky.
Dále s procesem dramaturgického myšlení a koncipování dokumentárního projektu.
- Forma studia:
-
Semináře, analýzy filmových děl, řízená diskuse,
- Předpoklady a další požadavky:
-
Vhodné absolutorium následujících předmětů I. ročníku:
Praktika dokumentární tvorby
Základy práce s kamerou
Obrazová etuda
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Po definici společného základu kinematografie je věnována hlavní pozornost stěžejním realizačním metodám tvůrčí dokumentaristiky: Metodě reportážní a všem jejím koncipovaným i direktním formám. Dále pak metodě dokumentaristické rekonstrukce. V této souvislosti jsou analyzována zakladatelská díla obou metod, jejich možnosti, limity, vzájemné přesahy, průniky a především současné aplikace v tvůrčí praxi.
Tímto způsobem předmět současně seznamuje studenty s celým spektrem žánrů dokumentární tvorby. Zvláštní pozornost je věnována koncipované reportáži, sociálnímu a portrétnímu dokumentu, časosběrným formám, dokumentárnímu eseji a práci s archivním materiálem.
Zásadní důraz je kladen na koncepční dramaturgické myšlení a jeho kontinuitu po celou dobu přípravy a realizace dokumentárního projektu. Z tohoto důvodu jsou průběžně definovány a objasněny hlavní dramaturgické pojmy. Zejména vztah obsahu a tématu. I v tomto se vychází z praktických ukázek a definice témat významných dokumentárních děl i osobních témat jejich tvůrců.
Všechny obecné a teoretické informace jsou aplikovány do praktické roviny, odpovídající situacím jež se vyskytují při realizaci filmových dokumentů a televizních dokumentárních projektů.
Ačkoli předmět respektuje běžnou profesní praxi a přináší v zájmu jejího úspěšného výkonu potřebné základní informace, akcentuje především tvorbu, kreativní, autorsky vyhraněný a eticky pevně definovaný přístup k problematice a k celému oboru dokumentární tvorby.
Významnou součástí práce studenta v předmětu je koncept vlastního námětu dokumentárního cvičení.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BILL NICHOLS
Úvod do dokumentárního filmu
Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010
ISBN 978-80-7331-181-0
Guy Gauthier
Dokumentární film, jiná kinematografie
AMU Praha, MFDF Jihlava
2004ISBN 80-7331-023-6
Rudolf Adler
Cesta k filmovému dokumentu
FAMU, AMU Praha 2001
/ třetí rozšířenné vydání /
ISBN 80-8588š-72-4
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky, projekce, analytické semináře, řízená diskuse
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
Minimálně 40% účasti ve výuce
Aktivity na seminářích
Odevzdání námětu dokumentárního fimu
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Bez poznámek.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 11:30–13:05 ADLER R. Učebna 4
Lažanský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (oborový předmět)