Filmová řeč 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
302FR1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Petr MAREK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Petr MAREK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem je teoretická a praktická analýza tvůrčího procesu filmové režie.
- Forma studia:
-
Přednášky, předávání praktických zkušeností pedagoga
praktická aplikace všeobecně známých pravidel.
teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění.
- Předpoklady a další požadavky:
-
nejsou žádné požadavky pro zapsání tohoto předmětu
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
-
- Obsah kurzu:
-
Teoreticko-praktický výzkum potenciálu základních prvků kinematografického vyjadřování. V prvním semestru se pokusíme o praktickou aplikaci všeobecně známých pravidel. V teoretické části se na filmových ukázkách budeme věnovat rozboru základních i pokročilých figur filmového vyprávění. Skončíme rozborem struktury celovečerního díla.
OBRAZ
Záběr
Velikost záběru
Rámování
Úhel pohledu
Rakurs
Pohyb
Stylizace snímání
Délka záběru
Informace-emoce-transendence
Hloubka pole, multiplán
Kontext
ZVUK
Hudba
Realismus X poezie
Nekauzální specifická filmová realita
zvukový multiplán
STŘIH
Filmový čas
Rytmus obrazu
Rytmus filmu
Filmový čas
vnitrozáběrová montáž 2
Lineární montáž
Paralelní montáž
Vertikální (intelektuální) montáž
„Hladký“ versus kontrapunktický střih
Interpunkce
Technické základy a triky
PŘEDKAMEROVÁ REALITA
Mizanscéna
Herci
Stylizace
STRUKTURA VYPRÁVĚNÍ
Lineární/ nelineární narace
Kinematografické figury a literární adekvace
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Bazin, A.: Co je to film?
Plazewski, J.: Filmová řeč
Ejzenštejn, S. M.: O stavbě uměleckého díla
Ejzenštejn, S. M.: Kamerou, tužkou, perem
Drvota, M. Základní složky filmu
Bresson, R.: Poznámky o kinematografu
Aristotelés: Poetika
Deleuze, G: Film 1. Obraz - pohyb
Deleuze, G.: Cinema 2. The time - image, New York 1986
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky, předávání praktických zkušeností pedagoga
praktická aplikace všeobecně známých pravidel.
teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza.
Písemná: analýza filmové sekvence z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Proto výběr díla vylučuje filmy promítané během ostatních školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 3 dny předem na email muzikant.krlek@post.cz
Ústní: veřejná prezentace takovéto analýzy s doložením audiovizuálními ukázkami v délce samostatného mluveného slova minimálně 10 minut.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 17:20–18:55 MAREK P. Seminární místnost KR
Lažanský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (oborový předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)