Realizační dílna 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303RDV5 | Z | 1 | 3/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Karel VACHEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Martin MAREČEK, Rudolf ADLER, Karel VACHEK, Miroslav JANEK, Helena TŘEŠTÍKOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK, Alice RŮŽIČKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Praktické cvičen, jehož výstupem je dokumentární film, který má prokázat, že student je schopen uměleckou formou pojednat závažný sociální jev.
- Forma studia:
-
Natášení, střih filmu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student musí mít absolvovanou realizační dílnu 4
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Ač jde o praktické zkušenosti, přesto by se vám mohla hodit tato literatura:
Barnouw, Erik: Documentary: A History of the Non-Fiction Film. 2. vyd. Oxford University Press, 1993. ISBN-10: 9780195078985
Ellis, Jack T.: New History of Documentary Film. 1. vyd. New York, Continuum, 2005. ISBN-10: 0826417515
Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění; Jihlava: Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2004. ISBN 80-7331-023-6
Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0
Gogola ml., Jan: Smrt dokumentárnímu filmu! Ať žije film! Od díla k dění!; Dipl. pr. FAMU; 2001
Kristin Thompsonová & David Bordwell, Dějiny filmu. AMU / NLN, Praha 2007
Štoll, Martin a kol.: Český film: režiséři-dokumentaristé. 1. vyd. Praha: Libri, 2009. ISBN 978-80-7277-417-3
- Obsah kurzu:
-
Helena Třeštíková:
Základem mé koncepce vedení studentů v dílně dokumentárního filmu jsou dvě základní východiska:
1. Doba studia je pro studenty jedinečnou dobou zrání, profilace jejich osobnosti, dobou, ze které budou do jisté míry čerpat svůj celý další profesní i soukromý život. Proto je mým pedagogickým cílem dovést dílnu k tomu, aby se stala skutečně profesně i lidsky obohacujícím setkáním, aby v ní vládla nepředstíraná opravdovost, zodpovědnost k sobě samému, ke své práci, ke svému talentu, ale i ke svému času a k času ostatních.
2. Dokumentární film je nejenom dobrou možností pro formální experiment nebo pro osobní tvůrčí sebevyjádření, ale je zejména nejlepším možným prostředkem pro zaznamenávání autentické skutečnosti, reálné současnosti a jejího ducha. Žádný jiný druh zobrazování nemá takové schopnosti zachytit jak vizuální svět kolem nás, tak myšlení a trendy specifické pro dobu, ve které vzniká. Chci proto vést studenty ke hledání způsobů, jak hlouběji chápat aktuální dění a vůbec dobu, ve které žijeme, její znaky, ideje a specifičnosti a ty dokumentárním způsobem zachycovat a zpracovávat.
Karel Vachek:
Základem naší práce jsou důkladné rozbory přinesených námětů (rozpravy o jejich možné společenské i umělecké účinnosti a systematický výklad - jak postupovat při jejich realizaci). Ve fázi vytváření díla dáváme přednost rozhovorům nad přineseným materiálem ve střižně, před přímou účastí na natáčení. Možné jsou i individuální konsultace mimo společné vyučování, i když přednost je dávána výkladům pro celou dílnu: více hlav víc ví, a hlavně, současný filmový jazyk vzniká mezi studenty, profesoři jen vykládají minulost. A nebo jinak: to nejpodstatnější, jak být umělcem, vás nikdo nemůže naučit.
The purpose of the workshop is not only to guide the students in practical exercises but also to be a sort of home port, a platform where film, kulture and the world in general are discussed.
Rudolf Adler:
The aim and idea of the course and its program is a constructive and positive completion of the concept of the "Creator's workshop reminiscent of the painter and sculptor's atelier tradition from the distant past and a collective effort in the definition of an artists' group of various creative professions of the recent past and the present.
I imagine this as a voluntary society of rapt, hard-working, competent, morally sound and mutually responsible creative individuals, artistically oriented, emotionally and opinion-wise similarly oriented. As a society where creative impulses freely arise and in the creative process they are developed into particular results in an atmosphere of collolaboration, pedagogically effective sharing of professional experience and knowledge in all phases in the development of the project and as well in open discussions in which personal stand-points, artistic events and individual signatures are refined and consolidated.
Mirek Janek:
The essence of our collaboration should be of mutually human, artistic and professional inspiration. I try to guide my students to that they don't shoot films like Vachek, Janek, Třeštíková, Špáta, Febio, Czech Television, etc, but to believe in their topic and all the manners of film expression. As well, not to under-estimate the necessity of mastering the basics of the film trade. So their small films don't try to solve great and important societal problems but rather have a glimpse into the small fates of people. So they don't shoot films in which someone from beginning to end chatter but try to count on image expression and film silence. So, if possible, they don't make films about artists but try to share art themselves. To not shoot films only understandable to them. To try through forms of investigation and investigating forms they surprise not only the audience but themselves as well. To not be susceptible to formal trends, television nuisance and genre examples. To instigate movement and don't fall into hopelessness. To be pleased with the results of their work. but not become pompous. That they take their work more seriously than they take themselves. To frequently attend school and submitt their work on time.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Základem vědecké orientace v oboru film by měli být filmové časopisy - Film a doba, Cinepur, Iluminace a další (a důležité knihy, dle výběru studentů, o nichž tyto časopisy přinášejí základní informace)
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Odborné cvičení
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní účast studenta na Realizačních dílnách
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Student je celý školní rok v kontaktu s vedoucím Realizační dílny a konzultuje s ním.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 09:50–12:15 JANEK M. Sborovna KDT
Lažanský palácparalelka 6 Po 09:50–12:15 TŘEŠTÍKOVÁ H. Učebna KDT
Lažanský palácparalelka 1 Po 13:10–15:35 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palácparalelka 3 Po 13:10–15:35 ŘEZNÍČEK M. Učebna KDT
Lažanský palácparalelka 4 Po 13:10–15:35 RŮŽIČKOVÁ A. Učebna 7
Lažanský palácparalelka 5 Po 13:10–15:35 VACHEK K. Kancelář vedoucího KDT
Lažanský palácparalelka 2 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - magistr (oborový předmět)