Realizační dílna 6
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
303RDV6 | Z | 1 | 3/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Karel VACHEK, Martin MAREČEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Rudolf ADLER, Karel VACHEK, Miroslav JANEK, Helena TŘEŠTÍKOVÁ, Martin ŘEZNÍČEK, Martin MAREČEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Student se seznámí komplexně s procesem dramaturgie, realizace a skladebného dokončení dokumentárního projektu, aby byl schopen samostatně a kreativně realizovat zadaná společná a oborová praktická cvičení dle studijního plánu odpovídajícího ročníku a stupně studia.
- Forma studia:
-
Řízený dialog, kolektivní a individuální konzultace, analýzy natočeného materiálu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Přehled o uměleckých oborech, ekonomickém a politickém dění, sociální problematice.
Schopnost analýzy a reflexe.
Kreativita
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Doporučuje se průběžné sledování všech druhů umění, filosofie, politiky, ekonomiky a z toho vyplývajících sociálních vztahů.
- Obsah kurzu:
-
Realizační dílna je hlavním profesním předmětem studenta Katedry dokumentární tvorby. Těžištěm její náplně je co nejintenzivnější komunikace s vedoucím pedagogem dílny.
Realizační dílna je společenství vzniklé vzájemnou volbou studentů a učitele v němž vznikají svobodně tvůrčí podněty a v procesu tvorby jsou dokončovány konkrétní projekty v atmosféře dělné spolupráce, pedagogicky efektivního sdílení profesních zkušeností ve všech fázích vzniku díla a také v otevřených diskusích, v nichž se tříbí a upevňují osobní stanoviska, umělecký projev a individuální rukopis.
Základem práce jsou důkladné rozbory námětů posluchačů v kolektivu dílny i individuálně, rozpravy o jejich možné společenské i umělecké účinnosti a systematický výklad jak postupovat při jejich realizaci. Ve fázi vytváření díla ( natáčení a skladebné dokončování ) pak pedagog analyzuje materiál především ve střižně.
Realizační dílna vede studenty k tomu aby nepodléhali profesním stereotypům, ale aby se snažili formou vlastního hledání a hledáním formy překvapovat nejen diváky, ale i sami sebe. Vede posluchače k hledání způsobů jak chápat aktuální dění a dobu v níž žijeme a ke schopnosti reflektovat ji dokumentárním filmem.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BILL NICHOLS
Úvod do dokumentárního filmu
Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010
ISBN 978-80-7331-181-0
Guido Aristarco
Dějiny filmových teorií
ORBIS Praha 1968
Guy Gauthier
Dokumentární film, jiná kinematografie
AMU Praha, MFDF Jihlava
2004ISBN 80-7331-023-6
Gilles Deleuze
Film 1 Obraz-Pohyb
Národní filmový archiv Praha 2000
ISBN 80-7004-098-X
Gilles Deleuze
Film 2 Obraz-Čas
Národní filmový archiv Praha 2006
ISBN 80-7004-127-7
Rudolf Adler
Cesta k filmovému dokumentu
FAMU, AMU Praha 2001
/ třetí rozšířenné vydání /
ISBN 80-8588š-72-4
Jerzy Płažewski
Dějiny filmu 1895 ? 2005
ACADEMIA Praha 2009
ISBN 978-80-200-1689-8
Béla Balázs
FILM Vývoj a podstata nového umenia
SVKL Bratislava 1958
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Semináře,individuální a kolektivní konzultace, řízené diskuse.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky úspěšného dokončení předmětu:
Prezence
aktivní účast v diskusi
aktivita při dramaturgické přípravě, realizaci a dokončení ročníkových praktických cvičení v konzultacích s pedagogem
Kvalita výsledků společných a oborových cvičení
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Rudolf Adler:
Cílem a smyslem předmětu a jeho programu je konstruktivní a pozitivní naplnění pojmu „Tvůrčí dílna“ v reminiscenci na tradici atelierů malířských a sochařských dílen vzdálenější historie a kolektivního úsilí programově definovaných uměleckých skupin různých tvůrčích oborů nedávné minulosti a současnosti.
Představuji si ji jako dobrovolné společenství, zaujatých, dělných, schopných, pevně morálně profilovaných a vzájemně odpovědných tvůrčích individualit, vyladěných umělecky, názorově i emotivně podobným směrem. Jako společenství, kde vznikají svobodně tvůrčí podněty a v procesu tvorby jsou dokončovány konkrétní výsledky v atmosféře dělné spolupráce, pedagogicky efektivního sdílení profesních zkušeností a znalostí ve všech fázích vzniku projektu a také v otevřených diskusích, v nichž se tříbí a upevňují osobní stanoviska, umělecký projev a individuální rukopis.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 09:50–12:15 JANEK M. Sborovna KDT
Lažanský palácparalelka 1 Po 09:50–12:15 TŘEŠTÍKOVÁ H. Střižna avid KDT
Lažanský palácparalelka 2 Po 13:10–15:35 VACHEK K. Kancelář vedoucího KDT
Lažanský palácparalelka 3 Po 13:10–15:35 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palácparalelka 4 Po 13:10–15:35 ŘEZNÍČEK M. Učebna KDT
Lažanský palácparalelka 5 Út 15:40–17:15 MAREČEK M. Učebna KDT
Lažanský palácparalelka 6 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dokumentární tvorba - magistr (oborový předmět)