TCH 1 - chromatičnost
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304TCH1 | Z | 1 | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Josef PECÁK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Josef PECÁK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Prakticky ověřit závislost Tch na žhavení vlákna žárovky, zvládnout techniku měření Tch a výpočtu miredových hodnot konverzních filtrů.
- Forma studia:
-
Cvičení realizuje každý posluchač samostatně v kabinetu obrazové techniky, měření provádí pomocí přístrojového vybavení kabinetu. Termín cvičení vypíše vedoucí pedagog cvičení. Odevzdá se řádně vyplněná tabulka připojená k tomuto návodu.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Před vlastním provedením si každý posluchač prostuduje znovu celou problematiku týkající se měření a významu teploty chromatičnosti. Teoretickou přípravu zkontroluje vedoucí pedagog cvičení.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
-
- Obsah kurzu:
-
1/ U vybraného světelného zdroje stanoví posluchač závislost Tch na žhavení vlákna žárovky. Daný světelný zdroj se podžhaví o 30% a při postupném zvyšování se měří pomocí tří různých typů měřičů odpovídající teplota chromatičnosti. Naměřené hodnoty Tch se zaznamenávají spolu s údaji o příkonu zdroje do připojené tabulky. Ze získaných hodnot se stanoví průměr a pro jednotlivé příkony žárovky se určí maximální odchylka od střední hodnoty Tch vyjádřené miredech.
2 Pomocí měřiče a sady konverzních filtrů stanoví posluchač experimentálně miredové hodnoty převodních filtrů potřebných k převodu jednotlivých teplot chromatičnosti zjištěných při různých žhaveních světelného zdroje na teplotu chromatičnosti „X“ /hodnotu X stanoví vedoucí pedagog vždy individuálně pro každého posluchače/. Experimentálně zjištěné miredové hodnoty filtrů se zaznamenávají do příslušného řádku tabulky.
3/ Stejně jako v bodě 2/, avšak pouze výpočtem, určí posluchač pro naměřené Tch miredové hodnoty konverzních filtrů potřebných k převodu na teplotu chromatičnosti „Y“ /hodnotu Y stanoví pedagog/. Vypočtené hodnoty se zaznamenávají do tabulky.
4/ Posluchač určí u zadaných neoznačených filtrů jejich převodní hodnoty v miredech a pomocí daného zdroje světla ověří nezávislost této hodnoty na výchozí teplotě chromatičnosti. Experimentálně zjištěné výsledky měření zaznamená do tabulky.
5/ Pomocí třípásmového měřiče teploty chromatičnosti určí posluchač v daném zářivkovém osvětlení převodní a korekční filtry potřebné pro úpravu světla na Tch = ......
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Šmok, Pecák, Tausk: Barevná fotografie. Praha 1975
Film a filmová technika (oborová encyklopedie). Praha 1974
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Cvičení realizuje každý posluchač samostatně v kabinetu obrazové techniky, měření provádí pomocí přístrojového vybavení kabinetu. Termín cvičení vypíše vedoucí pedagog cvičení. Odevzdá se řádně vyplněná tabulka připojená k tomuto návodu.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnotí se: Teoretické znalosti a prakticky získané výsledky shrnuté v tabulce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
-
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - bakalář (oborový předmět – praktické cvičení)