Technologické základy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
305TZ | Z | 1 | 10/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Michal LÁNSKÝ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Michal LÁNSKÝ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je objasnit jednotlivé technologické kroky do takové míry, aby studenti nebyli pouhými vykonavateli požadavků, ale aby svojí znalostí dokázali posoudit vhodnost navrhovaných řešení a v ideálním případě přinést řešení jiná. Metodou je pak objasnění technologických kroků, příklady z praxe osobní a v literatuře citované.
- Forma studia:
-
Předmět je rozdělen do šesti přednášek, každá dvě vyučovací hodiny.
Hlavními tématy jsou: Technologické základy výroby s důrazem na přímou vazbu fáze natáčecí s etapou postprodukční. Teze: Výsledný produkt zcela určuje všechny kroky předcházející. Proto pochopení postprodukce objasňuje zpětně natáčení. A bez pochopení základních principů, potřeb jednotlivých složek, produkce nemůže pochopit a korigovat případné excesivní, egoistické a jinak celku škodlivé manýry jednotlivých složek štábu. Protože až skrze celek, tedy film se uspokojují zdravě jednotlivé ambice. Celkově srovnávám americkou průmyslovou praxi s evropskou autorskou tendencí, protože produkce v našem prostředí musí být připravena na obě, v mnohém protichůdné metody.
Rámcová znalost obou metod dovoluje využívat výhod té které metody pro dosažení různých výsledků. Rozdílné pojetí vychází už ze zasazení evropské tradice do múzických oborů, na rozdíl od anglosaské praxe, kdy film je součástí kateder literatury. Snažím se tuto šíři postihnout vědomě i za cenu horší přehlednosti. Povědomí o jiných metodách je podle mého názoru důležitější. Sám jsem podobným rozčarováním přišel př setkání s tou praxí které upřednostňuje stavbu a její zánitosti před osobním prožitkem. Pro produkci je, myslím, důležité, že jsou metody, které vedle talentu a mystériu osvícení nápadu staví zákonitost a logiku vývoje postav a spád příběhu. Proti citu a pocitu měřitelnost reakce publika během střihu kontrolovaného projekcemi cílové skupině diváků na místo souboru přátel.
1. přednáška - produkce pro postprodukci
2. přednáška - časté fatální chyby z natáčení,
3. přednáška - film versus video
4. přednáška - záběrová a sekvenční technika snímání
5. přednáška - exkurse do off line střižny - praktické ukázky probraného
6. přednáška termíny, rozpočty a paralelní technologické kroky, výsledek jako hlavní smysl, smysl produkce
Studijní pomůcky:
Studenti dostávají 3 stránkové sumaré technolgických kroků postprodukce s možnými variantami, aktualizovaná verze k dispozici ke stažení ve formátu pdf v září 2005.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Aktivní, neformální spolupráci v hodinách. Aplikaci probírané problematiky na osobní zkušenosti studentů,
nadpoloviční docházku.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Předmět je rozdělen do šesti přednášek, každá dvě vyučovací hodiny.
Hlavními tématy jsou: Technologické základy výroby s důrazem na přímou vazbu fáze natáčecí s etapou postprodukční. Teze: Výsledný produkt zcela určuje všechny kroky předcházející. Proto pochopení postprodukce objasňuje zpětně natáčení. A bez pochopení základních principů, potřeb jednotlivých složek, produkce nemůže pochopit a korigovat případné excesivní, egoistické a jinak celku škodlivé manýry jednotlivých složek štábu. Protože až skrze celek, tedy film se uspokojují zdravě jednotlivé ambice. Celkově srovnávám americkou průmyslovou praxi s evropskou autorskou tendencí, protože produkce v našem prostředí musí být připravena na obě, v mnohém protichůdné metody.
Rámcová znalost obou metod dovoluje využívat výhod té které metody pro dosažení různých výsledků. Rozdílné pojetí vychází už ze zasazení evropské tradice do múzických oborů, na rozdíl od anglosaské praxe, kdy film je součástí kateder literatury. Snažím se tuto šíři postihnout vědomě i za cenu horší přehlednosti. Povědomí o jiných metodách je podle mého názoru důležitější. Sám jsem podobným rozčarováním přišel př setkání s tou praxí které upřednostňuje stavbu a její zánitosti před osobním prožitkem. Pro produkci je, myslím, důležité, že jsou metody, které vedle talentu a mystériu osvícení nápadu staví zákonitost a logiku vývoje postav a spád příběhu. Proti citu a pocitu měřitelnost reakce publika během střihu kontrolovaného projekcemi cílové skupině diváků na místo souboru přátel.
1. přednáška - produkce pro postprodukci
2. přednáška - časté fatální chyby z natáčení,
3. přednáška - film versus video
4. přednáška - záběrová a sekvenční technika snímání
5. přednáška - exkurse do off line střižny - praktické ukázky probraného
6. přednáška termíny, rozpočty a paralelní technologické kroky, výsledek jako hlavní smysl, smysl produkce
Studijní pomůcky:
Studenti dostávají 3 stránkové sumaré technolgických kroků postprodukce s možnými variantami, aktualizovaná verze k dispozici ke stažení ve formátu pdf v září 2005.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Francois Truffaut: Rozhovory Hitchcock Truffaut ČS filmový ústav, 1986
Karel Reisz: The technique of Film Editing 2nd Edition Focal Press 1968, 2002
Dominic Case: Film Technology in postproduction Focal Press 2001
Walter Murch: In the blick of an eye 2nd edition Silman-James Press 1998
Barbara Clark-Susan J.Spohr: Guide to postproduction for TV and Film 2nd edition Focal Press 2002
Ken Dancyger: The technique of film and video editing 3rd edition Focal Press 2000
Peter Biskind: Easy Riders Ragging Bulls Simon & Schuster, 1998
Peter Biskind: Down and dirty pictures Bloomsbury 2004
Robert McKee: Story Methuen 1998
Syd Field: Screenplay 3rd edition Dell Publishing 1994
Alistair Owen: Story and Character Bloomsbury 2003
George Perry: Steven Spielberg Orion 1998
George O. Custen: Twentieth Century Fox - Darryl F. Zanuck And The Culture Of The Hollywood Basic Books 1997
American Cinematographer Manual 8th edition ASC press 2001
www.arri.de
www.aaton.com
www.kodak.com
www.SMPT.com
DVD:
Alfred Hitchcock - série - making of
Universal 2003
Charles Chaplin - série
Mk2 2003
A personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies The British film institute 1995
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivní, neformální spolupráci v hodinách. Aplikaci probírané problematiky na osobní zkušenosti studentů,
nadpoloviční docházku.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 16:30–18:05 LÁNSKÝ M. Učebna KP
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)