AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

České a československé dějiny 19. a 20. století

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
307CD ZK 3 2/T letní
Garant předmětu:
Libor JŮN
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Libor JŮN
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět seznamuje se základními trendy českých a československých dějin v 19. a 20. století. Výuka se soustřeďuje na období formování moderního českého politického národa ? tj. na období kulturní a politické emancipace. Chronologicky je výuka vymezena obdobím let 1848 až 1989, tj. od prvních reálných pokusů o konstituování ústavního života v Rakouském císařství až po pád totalitního systému v Československu. Zhruba 1/3 výkladu bude věnována tématům spojených s vývojem před vznikem samostatného Československa, zbytek moderním československým dějinám. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a událostmi z českých a československých dějin, upozornit je na propojení s obecnými dějinami, popřípadě dějinami kultury nebo dějinami umění. Výuka by měla probíhat formou přednášek a tematických seminářů, v kterých by studenti prokázali schopnost práce s odbornou literaturou a samostatné práce na dané odborné téma.

Forma studia:

Výuka je realizována přednáškami na jednotlivá témata a tématickými semináři.

Předpoklady a další požadavky:

Student by měl ovládat tématiku českých a československých dějin v rozsahu středoškolského učiva. Dále je nutná schopnost práce s odborným textem a s některými historickými prameny.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Předpokládá se individuální četba odborných textů k tématu, sledování odborných periodik, případně návštěva probíhajících výstav k tématu atd.

Obsah kurzu:

Předmět seznamuje se základními trendy českých a československých dějin v 19. a 20. století. Výuka se soustřeďuje na období formování moderního českého politického národa ? tj. na období kulturní a politické emancipace. Chronologicky je výuka vymezena obdobím let 1848 až 1989, tj. od prvních reálných pokusů o konstituování ústavního života v Rakouském císařství až po pád totalitního systému v Československu. Zhruba 1/3 výkladu bude věnována tématům spojených s vývojem před vznikem samostatného Československa, zbytek moderním československým dějinám. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a událostmi z českých a československých dějin, upozornit je na propojení s obecnými dějinami, popřípadě dějinami kultury nebo dějinami umění. Výuka by měla probíhat formou přednášek a tematických seminářů, v kterých by studenti prokázali schopnost práce s odbornou literaturou a samostatné práce na dané odborné téma.

Doporučená nebo povinná literatura:

Kaplan, K.: Rada vzájemné hospodářské pomoci a Československo 1957-1967. Praha 2002

Kárník, Z.: Malé dějiny československé 1867?1939. Praha 2007.

Nechvátal, M.: 15.5.1921 Založení KSČ - ve službách Kominterny. Praha 2002

Pasák, T.: Pod ochranou říše. Praha 1998

Štaif, J.: Obezřetná elita. Česká společnost mezi tradicí a revolucí 1830?1851. Praha 2005

Urban, O.: Česká společnost 1848?1918. Praha 1982

Urban, O.: České a slovenské dějiny do roku 1918. Praha 2000

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

nejsou

Hodnoticí metody a kritéria:

Student je hodnocen za aktivní práci v přednáškách a seminářích. Dále je povinnen vypracovat písemnou práci (esej, recenze apod.) a úspěšně složit ústní zkoušku. Aktivní práce při výuce tvoří 30% hodnocení studenta, úroveň znalostí při ústní zkoušce 70% hodnocení.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet307CD.html