České a československé dějiny 19. a 20. století
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
307CD | ZK | 3 | 2/T | letní |
- Garant předmětu:
- Libor JŮN
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Libor JŮN
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět seznamuje se základními trendy českých a československých dějin v 19. a 20. století. Výuka se soustřeďuje na období formování moderního českého politického národa ? tj. na období kulturní a politické emancipace. Chronologicky je výuka vymezena obdobím let 1848 až 1989, tj. od prvních reálných pokusů o konstituování ústavního života v Rakouském císařství až po pád totalitního systému v Československu. Zhruba 1/3 výkladu bude věnována tématům spojených s vývojem před vznikem samostatného Československa, zbytek moderním československým dějinám. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a událostmi z českých a československých dějin, upozornit je na propojení s obecnými dějinami, popřípadě dějinami kultury nebo dějinami umění. Výuka by měla probíhat formou přednášek a tematických seminářů, v kterých by studenti prokázali schopnost práce s odbornou literaturou a samostatné práce na dané odborné téma.
- Forma studia:
-
Výuka je realizována přednáškami na jednotlivá témata a tématickými semináři.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Student by měl ovládat tématiku českých a československých dějin v rozsahu středoškolského učiva. Dále je nutná schopnost práce s odborným textem a s některými historickými prameny.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Předpokládá se individuální četba odborných textů k tématu, sledování odborných periodik, případně návštěva probíhajících výstav k tématu atd.
- Obsah kurzu:
-
Předmět seznamuje se základními trendy českých a československých dějin v 19. a 20. století. Výuka se soustřeďuje na období formování moderního českého politického národa ? tj. na období kulturní a politické emancipace. Chronologicky je výuka vymezena obdobím let 1848 až 1989, tj. od prvních reálných pokusů o konstituování ústavního života v Rakouském císařství až po pád totalitního systému v Československu. Zhruba 1/3 výkladu bude věnována tématům spojených s vývojem před vznikem samostatného Československa, zbytek moderním československým dějinám. Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a událostmi z českých a československých dějin, upozornit je na propojení s obecnými dějinami, popřípadě dějinami kultury nebo dějinami umění. Výuka by měla probíhat formou přednášek a tematických seminářů, v kterých by studenti prokázali schopnost práce s odbornou literaturou a samostatné práce na dané odborné téma.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Kaplan, K.: Rada vzájemné hospodářské pomoci a Československo 1957-1967. Praha 2002
Kárník, Z.: Malé dějiny československé 1867?1939. Praha 2007.
Nechvátal, M.: 15.5.1921 Založení KSČ - ve službách Kominterny. Praha 2002
Pasák, T.: Pod ochranou říše. Praha 1998
Štaif, J.: Obezřetná elita. Česká společnost mezi tradicí a revolucí 1830?1851. Praha 2005
Urban, O.: Česká společnost 1848?1918. Praha 1982
Urban, O.: České a slovenské dějiny do roku 1918. Praha 2000
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
nejsou
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Student je hodnocen za aktivní práci v přednáškách a seminářích. Dále je povinnen vypracovat písemnou práci (esej, recenze apod.) a úspěšně složit ústní zkoušku. Aktivní práce při výuce tvoří 30% hodnocení studenta, úroveň znalostí při ústní zkoušce 70% hodnocení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (oborový předmět)