Atelier - Specific Photography Studios 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307EAS2 | Z | 1 | 13/S | anglicky | letní |
- Garant předmětu:
- Robert SILVERIO, Štěpánka ŠIMLOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Robert SILVERIO, Štěpánka ŠIMLOVÁ, Štěpán GRYGAR, Robert PORTEL, Rudolf PREKOP, Viktor KOLÁŘ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
The objective of the Studio of Creative Photography is to support and further develop the individual creative skills of the students as much as possible. Emphasis is put on conceptual work and creativity.
5. ATELIÉR ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ
viz. obsah předmětu
- Forma studia:
-
1. STUDIO OF STUDIO PHOTOGRAPHY
Graded credit: granted on the basis of submission of all prescribed assignments and evaluation of submitted photographs. The basic pre-requisites for grading are the student?s participation within at least 60% of the lectures, participation in posted mandatory joint consultations specified in the beginning of the course, as well as the submission of agreed on photographs in digital form ? resolution 300 dpi with the length of the longer side of the format being 250mm.
2. STUDIO OF DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY
The student?s assignments will be evaluated by supervising teacher /V.K./, also the personal attendance of the seminars and workshops /hours of attendance set by the Department/, individual engagement will contribute as well to final grading.
3. STUDIO OF CREATIVE PHOTOGRAPHY
Graded credit: granted on the basis of submission of all prescribed assignments and evaluation of submitted photographs. The basic pre-requisites for grading are the student?s participation within at least 60% of the lectures, participation in posted mandatory joint consultations specified in the beginning of the course, as well as the submission of agreed on photographs in digital form ? resolution 300 dpi with the length of the longer side of the format being 210mm.
5. ATELIÉR ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ
Projekt je vystaven nebo jinak prezentován. Autor svůj projekt představí a krátce o něm pohovoří, vedoucí ateliéru přednese svoje hodnocení, po otevřené diskuzi s dalšími posluchači je projekt ohodnocen známkou. Hodnocení probíhá u všech frekventantů ateléru společně.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování předmětu Atelier - Specific Photography Studios 1
5. ATELIÉR ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ
Pohovor a veřejná prezentace záměru či projektu v rámci ateliérové výuky
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Tento ateliér poskytuje tvůrčí prostor pro studenty pracující žánrově napříč celým výrazovým fotografickým spektrem. Programově se tady anulují hranice mezi výtvarnou, dokumentární, multimediální, či jinou formou obrazového sdělení. To proto, aby bylo akcentováno sdělení samo.
V rámci tohoto „Autonomního ateliéru“ se realizují jednotlivá semestrální cvičení, dle zadání, která nejsou neměnná, ale naopak reagují na „ducha doby“.
Důraz je tu kladen na myšlenkové zázemí, senzibilitu a individuální postoj každého posluchače, který v interakci a dialogu s pedagogem vyústí v konkrétní kreativní výstup, jakožto výsledek celého procesu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Berger, John. Ways of Seeing, Penguin Books,London, 1972
Barthes, Roland: Camera lucida: reflections on photography, New York: Hill and Wang, 1981
Barthes, Roland: Criticim and Truth, London: Athlone, 1987
Barthes, Roland: Mythologies, London: J.Cape, 1972
Campany, David, Art and Photography, London, Phaidon 2003
Cotton Charlotte The Photography as Contemporary Art, London, Thames Hudson, 2004
Danto Arthur. The Philosophical Disenfranchisement of Art, Columbia University Press, NY, 1986
Frizot, Michel, Nouvelle Histoire de la Photographie, Larousse-Bordas, Paris, 1996
Flusser Vilem.
Towards a philosophy of photography, Reaktion, London 2000
Greenberg, Clement: Die Essenz der Moderne, Fundus, Dresden, 1997
Honnef, Klaus. Nichts als Kunst, Dumont, Koln, 1997
Lucie-Smith, Edward. Art Today, Phaidon, London, 1995
Mayo, Nuria Enquita - Johnston Pamela (ed.), Viktor Burgin, Barcelona: Fundació Antoni Tapies, 2001
Orvell, Miles. American Photography, Oxford University Press, London, 2003
Osborne Peter. Conceptual Art, Phaidon, London 2002
Reimschneider, Burkhard, Grosenick, Uta. Art at Turn of the Millenium, Taschen, Koln, 1999
Reimschneider, Burkhard, Grosenick, Uta. Art Now, Taschen 2002
Rusch Michael. New Media in Late 20th Century, Thames & Hudson, London 1999
Susan Sontag: On Photography, Farrar, Straus and Giroux, NY. 1977
Stiles, Kristine, Selz Peter. Theories and Documents of Contemporary Art, University of California Press, London,
Wall, Jeff. Scenarien im Bildraum der Wirklichkeit, Fundus, Dresden, 1997
Wells, Liz. The Photography Reader, Routledge, London, 2003
2. STUDIO OF DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY
Viktor Kolář: „Seminar in documentary Photography“, AMU-FAMU 2000.
Eugen Herrigel: „Zen in The Art of Archery“.
Carla Gustav Jung: „Volumes“
Zykmunt Bauman: „Liquid modernity“
The other important titles for you will be mentioned during our seminars.
5. ATELIÉER ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ
Studijní materiály jsou flexibilní. Doporučená literatura, filmy, videa a prezentace umělců se odvíjejí od témat na nichž se pracuje v rámci krátkodobých zadání.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
1. STUDIO OF STUDIO PHOTOGRAPHY
Graded credit: granted on the basis of submission of all prescribed assignments and evaluation of submitted photographs. The basic pre-requisites for grading are the student?s participation within at least 60% of the lectures, participation in posted mandatory joint consultations specified in the beginning of the course, as well as the submission of agreed on photographs in digital form ? resolution 300 dpi with the length of the longer side of the format being 250mm.
2. STUDIO OF DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY
The student?s assignments will be evaluated by supervising teacher /V.K./, also the personal attendance of the seminars and workshops /hours of attendance set by the Department/, individual engagement will contribute as well to final grading.
3. STUDIO OF CREATIVE PHOTOGRAPHY
Graded credit: granted on the basis of submission of all prescribed assignments and evaluation of submitted photographs. The basic pre-requisites for grading are the student?s participation within at least 60% of the lectures, participation in posted mandatory joint consultations specified in the beginning of the course, as well as the submission of agreed on photographs in digital form ? resolution 300 dpi with the length of the longer side of the format being 210mm.
5. ATELIÉR ŠTĚPÁNKY ŠIMLOVÉ
Základem hodnoceni je umělecká kvalita realizovaného projektu. Nezbytnou součástí výuky v ateliéru je 100% aktivní účast během společných ateliérových konzultací. Absence je tolerována ve vyjímečných případech na základě předchozí, osobní domluvy. Součástí hodnocení je i práce a její přínos na krátkodobých úkolech. Důraz je kladen na reflexi vlastního kreativního procesu. V případě stáže je posluchač vyvázán ze všech úkolů a podmínky splní prezentací své práce během pobytu jinde.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Út 13:10–16:25 KOLÁŘ V. Učebna KF
Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12)přednášková par. 1 Út 14:00–17:15 GRYGAR Š. Učebna KF
Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12)přednášková par. 1 Út 14:00–17:15 PREKOP R. Ateliér A KF
Lažanský palácpřednášková par. 1 Út 14:00–17:15 ŠIMLOVÁ Š. Učebna KF
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie EN - bakalář (oborový předmět)