Photography of Landscape and Architecture 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307EFOK3 | ZK | 3 | 26/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Martin STECKER
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Martin STECKER
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět je zaměřen na práci v plenéru s využitím přirozeného světla, na práci s obrazovou ostrostí, výřezem a skladbou, ale i na způsoby uvažování o fotografii jako prostředku podávající výpověď o konkrétním místě. Seznamuje studenty se základními zákonitostmi fotografického zobrazování při zachycení prostoru a jeho reprodukci do plochy fotografie. Je zaměřen na fotografování krajiny, a to na základě seznámení s historií a současností zobrazování krajiny v malířství a fotografii. Studenti budou vedeni k fotografické interpretaci odpovídající kvalitám dané lokality, vybrané krajiny. V praktické části bude pozornost věnována práci s velkoformátovým přístrojem, vhodnému využívání světla, a možnostem využívání klasické či digitální techniky. Součástí předmětu jsou plenérová soustředění probíhající formou modulů ve vybraných oblastech.
Jednou ze základních charakteristik fotografie je její schopnost být záznamem nějaké reálné skutečnosti. Převedení trojrozměrné reality - prostoru - do plochy fotografického obrazu má své specifické zákonitosti. V úvodu teoretické přednášky s ukázkami se ozřejmí základní zákonitosti fotografického zobrazování prostoru při práci v plenéru tak, aby s nimi mohli studenti dále zacházet zcela samozřejmě a využívali je vhodně ke svým vlastním záměrům.
Předmět je zaměřen na:
1/ prostor - problematiku převodu reálného prostoru krajiny a města do plochy fotografie a to současně při zachování převodu barev do černobílé škály - reprodukce prostoru.
2/ světlo - jeho zásadní roli při budování nebo potlačení dojmu prostoru, vytváření atmosféry snímku a jeho celkového vyznění.
3/ ostrost - neostrost, využívání hloubky ostrosti jako jednoho z principů vytváření fotografického obrazu.
4/ výřez - uvažování o volbě výřezu (rámu záběru) z viděné skutečnosti, volbě místa, ohniska objektivu - kompozice.
5/ skladbu - řazení fotografií a jejich vzájemné vazby, a vliv na celkové vyznění sdělení.
6/ uvažování o zobrazovaném námětu, o historických, společenských a kulturních souvislostech.
Struktura výuky: Každá hodina bude mít tři části: krátkou přednášku, diskuzi k tématu přednášky či na nějaké téma vztahující se ke krajině a fotografii, a konzultace fotografií dle zadání.
Kromě této výuky na Tržišti se uskuteční plenérové soustředění a budou vypsány 2 moduly, z nichž jeden bude pro studenty tohoto předmětu povinně volitelný (při získání příslušných kreditů). Témata modulů, shodná pro 1. a 2. ročník, budou vypsána vždy na začátku semestru.
Přednášky vedoucího pedagoga budou zaměřené mimo jiné na tyto témata: Principy malířského a fotografického zobrazování prostoru, Malířství a fotografie - vytváření iluze prostoru, Srovnávací metoda - jako ukázka proměn míst a vývoje fotografické techniky, ?Moje krajina - krajina domova?, Vývoj krajinářské fotografie a krajina panoramatická. Přednášky budou doprovázeny obrazovou prezentací. Po přednáškách budou probíhat diskuze. Součástí těchto diskuzí budou krátké (5 minut) přednášky studentů k fotografovaným tématům s vysvětlením svého fotografického pojetí.
- Forma studia:
-
Kromě výuky ve škole se uskuteční plenérové soustředění a budou vypsány 2 moduly, z nichž jeden bude pro studenty tohoto předmětu povinně volitelný (při získání příslušných kreditů). Témata modulů, shodná pro 1. a 2. ročník, budou vypsána vždy na začátku semestru.
Přednášky vedoucího pedagoga budou zaměřené mimo jiné na tyto témata: Principy malířského a fotografického zobrazování prostoru, Malířství a fotografie - vytváření iluze prostoru, Srovnávací metoda - jako ukázka proměn míst a vývoje fotografické techniky, ?Moje krajina - krajina domova?, Vývoj krajinářské fotografie a krajina panoramatická. Přednášky budou doprovázeny obrazovou prezentací. Po přednáškách budou probíhat diskuze. Součástí těchto diskuzí budou krátké (5 minut) přednášky studentů k fotografovaným tématům s vysvětlením svého fotografického pojetí.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
1 / architectonic movement - set of photographs representing the characteristic features of the given object as a particular movement, including exteriors, interiors and the building as a whole in the context with its surroundings. Pictures will be presented in a form of book or catalogue with graphic arrangement. The minimum is 8 pages and 8-10 pictures. Topic and realization will be discussed with the tutor till the end of the winter semester.
2 / thematic photographic actions - will be realized during each semester. Photographs have to be presented and will be evaluated according to in advance adjusted rules.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literature:
Aumont, Jacques: Obraz, Akademie múzických umění, Praha 2005
Bárta, J., Helfert, Z., Horníčková, D., Lutterer, I., Dejmal, I., Jůn, L.., Kotalík, J. T.: Letem českým světem 1898/1998, Studio JB, Lomnice nad Popelkou1999
Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů: Tvář naší země ? krajina domova, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001
kolektiv autorů: Místa hodná paměti, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2002
kolektiv autorů: Český svět, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů Neregulováno: Prales ve fotografii, Moravská galerie v Brně, Brno 2008
Lutterer, Ivan: Panoramatické fotografie, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2004
Prokůpek, Bohumír: Národní park Podyjí, Asco, Praha 2012
Ptáček, Josef: Země krásná, Knižní klub, 2009
Reich, Jan: Bohemia, Galerie Nový Svět, Praha 2005
Reich, Jan: Dům v krajině, Galerie Nový Svět, Praha 2007
Spurný, Miloš: Moravské krajiny Miloše Spurného, Nadace Veronica a Ulita, Brno 1994
Spurný, Miloš: Sbohem, staré řeky, FOTEP, Brno 2007
Sudek, Josef: O sobě, Torst, Praha 2001
Sudek, Josef: Smutná krajina, Galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 1999
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
evaluation of the presented assignments with respect to their fulfillments and quality of processing. Participation: the students will not be graded unless they have at least 70% attendance in the lectures and participation on all mandatory events and trips announced at the beginning of the course.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky St 09:50–13:05 STECKER M. Učebna KF
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie EN - bakalář (oborový předmět)