AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Fotografie dokumentární 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307FODO2 Z 1 13/S česky zimní
Garant předmětu:
Viktor KOLÁŘ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Viktor KOLÁŘ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Dokumentární a reportážní fotografie je v tomto předmětu pojata jako obrazová zpráva, zachycující významné okamžiky a postihující podstatu dané události nebo situace, ať už jednotlivým snímkem nebo koncipovaným souborem. V oblasti reportáže a dokumentu je podstatný respekt a úcta k dané realitě. Je tedy třeba vyhnout se jejímu přetváření, svévolnému využití či znevažování. Výuka je zaměřena nejen rozvíjení tvůrčích schopností při využití fotografických výrazových prostředků v oblasti reportáže a dokumentu, ale v diskuzích a společných konzultacích v nemenší míře na etické otázky v práci reportážního a dokumentárního fotografa a jeho společenské odpovědnosti, zvláště při využití fotografií v médiích. Účastníci zahraničních stáží předloží projekty realizované v zahraničí a ozřejmí kontext, v němž byly pořízeny.

Forma studia:

Hodnocení:

Povinná účast na semináři (přičemž podmínkou je účast na 60% hodin přednášek) 25 %

Konzultace nad rozpracovanými pracemi - od zadání po závěrečnou realizaci 25%

(Explikace koncepce a vybraného tématu, kontaktové archy, pracovní náhledové kopie, výběr a seřazení fotografií s označením pořadí v souboru, nebo jednoduchý zákres definitivního řešení v ploše stránek.

Hodnocení výsledné práce 50%

Předpoklady a další požadavky:

nejsou žádné prerekvizity

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
Obsah kurzu:

Zaměření:

Co je relevantní v současné dokumentární fotografii a proč?Proč můžeme svobodně pracovat-fotografovat ve „veřejném prostoru“?Jaký je rozdíl mezi t.zv. „soukromým“ a "veřejným prostorem?

Pokusíme si osvojit a používat „dokumentární principy“. Které to jsou? Potom tu je t.zv.„osobní prostor“, který když mu porozumíte , tak v něm můžete úspěšně pracovat...Jaký je mimochodem rozdíl mezi „dokumentárním“ přístupem a t.zv. „konceptuálním“?

Jaký a v čem je rozdíl mezi „pouhým dokumentováním“ na jedné straně a „interpretováním“ světa kolem nás na straně druhé? Kdy se stáváme sami autory? Známí autoři jako na př.: Aaron Siskind, Harry Calahan, Werner Bischof, Paul Strand či Robert Frank, prošli ve své rané tvůrčí etapě obdobím kdy dělali dokument. To se týká i mnoha dalších autorů, méně známých ...

Jaký je rozdíl mezi vizuálním jazykem a poselstvím v pracech mistrů dokumentu a vizuálním jazykem současných médií? Naučit se vybírat ty správné fotografie, které nás budou reprezentovat, snažit se nalézt a pochopit metodu, která k tomu směřuje ... stále se učit přijímat kritiku, protože ta je garantem osobního růstu. Součástí našich seminářů bude hodnocení fotografií

Analogová fotografie versus digitální fotografie , v čem se liší navzájem a jejích využití v dokumentu.

Zajímat se o archivy fotografií, nejen naše ale i autorů, kteří již nežijí. Proč? Aby neskončily na smetišti či v rukou monopolních majitelů jako Bartelsman, Corbis, Getty images etc.Porozumět smyslu osvěty současných či budoucích konzumentů našich fotografií.

„Maketa publikace pojednávající pražská městská centra...“

Město Praha prochází v současnosti viditelnými změnami. Vedle Václavského náměstí nalezneme obdobně „tepající“ velkoměstská centra i na jiných místech.Praha se stala kosmopolitním a tak dynamickým městem. Každý den kolem sebe registrujeme poutavé situace, nové kontexty či poutavé městské scenérie.Zaznamenávejte svěžím a osobitým způsobem tyto změny a vytvořte z těchto fotografií publikaci...

Po skončení zimního semestru student obdrží zápočet když předloží své cvičení v rozpracovaném stavu.

Pracovní postup:

1/ volba lokality a sepsání nástinu projektu na A4

2/ po konzultaci s učitelem fotografujte a průběžně přinášejte nové kontakty či náhledovky

3/ vyberte 25- 30 fotografií a vytvořte maketu knížky

4/ finální tvar publikace dokončen v červnu 2014

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura a zdroje:

Bystander-the history of street photography, knihy Petera Bialobrzeskiho, Viktora Koláře,

Klavdije Slubana atd., Archivy života /nepublikované/ V.Kolář

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení:

Povinná účast na semináři (přičemž podmínkou je účast na 60% hodin přednášek) 25 %

Konzultace nad rozpracovanými pracemi - od zadání po závěrečnou realizaci 25%

(Explikace koncepce a vybraného tématu, kontaktové archy, pracovní náhledové kopie, výběr a seřazení fotografií s označením pořadí v souboru, nebo jednoduchý zákres definitivního řešení v ploše stránek.

Hodnocení výsledné práce 50%

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Místo a čas konání: Tržiště TR 328, 12:20 - 13:55 liché pondělí

Konzultace: liché úterý 9:00 - 11:30 TR 328

Kontakt: viktor@viktorkolar.com , tel. 59 612 65 36

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost TR 328
Učebna KF

(Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12))
KOLÁŘ V.
12:20–13:55
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 12:20–13:55 KOLÁŘ V. Učebna KF
Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12)
paralelka 1
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet307FODO2.html