Fotografie dokumentární 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FODO2 | Z | 1 | 13/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Viktor KOLÁŘ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Viktor KOLÁŘ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Dokumentární a reportážní fotografie je v tomto předmětu pojata jako obrazová zpráva, zachycující významné okamžiky a postihující podstatu dané události nebo situace, ať už jednotlivým snímkem nebo koncipovaným souborem. V oblasti reportáže a dokumentu je podstatný respekt a úcta k dané realitě. Je tedy třeba vyhnout se jejímu přetváření, svévolnému využití či znevažování. Výuka je zaměřena nejen rozvíjení tvůrčích schopností při využití fotografických výrazových prostředků v oblasti reportáže a dokumentu, ale v diskuzích a společných konzultacích v nemenší míře na etické otázky v práci reportážního a dokumentárního fotografa a jeho společenské odpovědnosti, zvláště při využití fotografií v médiích. Účastníci zahraničních stáží předloží projekty realizované v zahraničí a ozřejmí kontext, v němž byly pořízeny.
- Forma studia:
-
Hodnocení:
Povinná účast na semináři (přičemž podmínkou je účast na 60% hodin přednášek) 25 %
Konzultace nad rozpracovanými pracemi - od zadání po závěrečnou realizaci 25%
(Explikace koncepce a vybraného tématu, kontaktové archy, pracovní náhledové kopie, výběr a seřazení fotografií s označením pořadí v souboru, nebo jednoduchý zákres definitivního řešení v ploše stránek.
Hodnocení výsledné práce 50%
- Předpoklady a další požadavky:
-
nejsou žádné prerekvizity
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Zaměření:
Co je relevantní v současné dokumentární fotografii a proč?Proč můžeme svobodně pracovat-fotografovat ve „veřejném prostoru“?Jaký je rozdíl mezi t.zv. „soukromým“ a "veřejným prostorem?
Pokusíme si osvojit a používat „dokumentární principy“. Které to jsou? Potom tu je t.zv.„osobní prostor“, který když mu porozumíte , tak v něm můžete úspěšně pracovat...Jaký je mimochodem rozdíl mezi „dokumentárním“ přístupem a t.zv. „konceptuálním“?
Jaký a v čem je rozdíl mezi „pouhým dokumentováním“ na jedné straně a „interpretováním“ světa kolem nás na straně druhé? Kdy se stáváme sami autory? Známí autoři jako na př.: Aaron Siskind, Harry Calahan, Werner Bischof, Paul Strand či Robert Frank, prošli ve své rané tvůrčí etapě obdobím kdy dělali dokument. To se týká i mnoha dalších autorů, méně známých ...
Jaký je rozdíl mezi vizuálním jazykem a poselstvím v pracech mistrů dokumentu a vizuálním jazykem současných médií? Naučit se vybírat ty správné fotografie, které nás budou reprezentovat, snažit se nalézt a pochopit metodu, která k tomu směřuje ... stále se učit přijímat kritiku, protože ta je garantem osobního růstu. Součástí našich seminářů bude hodnocení fotografií
Analogová fotografie versus digitální fotografie , v čem se liší navzájem a jejích využití v dokumentu.
Zajímat se o archivy fotografií, nejen naše ale i autorů, kteří již nežijí. Proč? Aby neskončily na smetišti či v rukou monopolních majitelů jako Bartelsman, Corbis, Getty images etc.Porozumět smyslu osvěty současných či budoucích konzumentů našich fotografií.
„Maketa publikace pojednávající pražská městská centra...“
Město Praha prochází v současnosti viditelnými změnami. Vedle Václavského náměstí nalezneme obdobně „tepající“ velkoměstská centra i na jiných místech.Praha se stala kosmopolitním a tak dynamickým městem. Každý den kolem sebe registrujeme poutavé situace, nové kontexty či poutavé městské scenérie.Zaznamenávejte svěžím a osobitým způsobem tyto změny a vytvořte z těchto fotografií publikaci...
Po skončení zimního semestru student obdrží zápočet když předloží své cvičení v rozpracovaném stavu.
Pracovní postup:
1/ volba lokality a sepsání nástinu projektu na A4
2/ po konzultaci s učitelem fotografujte a průběžně přinášejte nové kontakty či náhledovky
3/ vyberte 25- 30 fotografií a vytvořte maketu knížky
4/ finální tvar publikace dokončen v červnu 2014
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura a zdroje:
Bystander-the history of street photography, knihy Petera Bialobrzeskiho, Viktora Koláře,
Klavdije Slubana atd., Archivy života /nepublikované/ V.Kolář
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení:
Povinná účast na semináři (přičemž podmínkou je účast na 60% hodin přednášek) 25 %
Konzultace nad rozpracovanými pracemi - od zadání po závěrečnou realizaci 25%
(Explikace koncepce a vybraného tématu, kontaktové archy, pracovní náhledové kopie, výběr a seřazení fotografií s označením pořadí v souboru, nebo jednoduchý zákres definitivního řešení v ploše stránek.
Hodnocení výsledné práce 50%
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Místo a čas konání: Tržiště TR 328, 12:20 - 13:55 liché pondělí
Konzultace: liché úterý 9:00 - 11:30 TR 328
Kontakt: viktor@viktorkolar.com , tel. 59 612 65 36
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)