Fotografie krajiny
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307FOK | ZK | 3 | 39/S | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jaroslav BÁRTA
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav BÁRTA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět je zaměřen na práci v plenéru s využitím přirozeného světla, na práci s obrazovou ostrostí, výřezem a skladbou, ale i na způsoby uvažování o fotografii jako prostředku podávající výpověď o konkrétním místě. Seznamuje studenty se základními zákonitostmi fotografického zobrazování při zachycení prostoru a jeho reprodukci do plochy fotografie. Je zaměřen na fotografování krajiny, a to na základě seznámení s historií a současností zobrazování krajiny v malířství a fotografii. Studenti jsou vedeni k fotografické interpretaci odpovídající kvalitám dané lokality, vybrané krajiny. V praktické části je pozornost věnována práci s velkoformátovým přístrojem, vhodnému využívání světla, a možnostem používání klasické či digitální techniky. Součástí předmětu jsou plenérová soustředění probíhající formou modulů ve vybraných oblastech.
- Forma studia:
-
Struktura výuky: Každá hodina bude mít tři části: krátkou přednášku, diskuzi k tématu přednášky či na nějaké téma vztahující se ke krajině a fotografii, a konzultace fotografií dle zadání.
Kromě této výuky na Tržišti se uskuteční soustředění ve Zdíkově.
Přednášky pedagoga jsou zaměřené mimo jiné na různá témata: (např.: Principy malířského a fotografického zobrazování prostoru, Malířství a fotografie - vytváření iluze prostoru, Srovnávací metoda - jako ukázka proměn míst a vývoje fotografické techniky, „Moje krajina - krajina domova“, Vývoj krajinářské fotografie a krajina panoramatická.) Přednášky budou doprovázeny obrazovou prezentací. Po přednáškách budou probíhat diskuze. Součástí těchto diskuzí budou krátké úvahy studentů k fotografovaným tématům s vysvětlením svého fotografického pojetí.
Úvod do předmětu proběhne při katedrálním soustředění v Poněšicích. Teoretická část je zaměřená na problematiku fotografického zobrazování při převodu reálného prostoru a vytváření jeho iluze v ploše fotografie. V praktické části v terénu budou provedeny ukázky role světla a času, výběru stanoviště, volby techniky. Tímto způsobem získají studenti základní informace ještě před zahájením vlastního kurzu. Součástí úvodu bude cvičení. Studenti vytvoří jednu fotografii, která, dle jejich názoru, nejlépe vypovídá o daném místě. Posuzováním výsledků od všech studentů si ukážeme rozdílné možnosti interpretací a zároveň cvičení poslouží pro posouzení úrovně technického zpracování.
Plenérové soustředění je součástí výuky a je povinné. Několikadenní soustředění (pravděpodobně začátkem října) umožní společně a intenzivně poznat danou lokalitu, a v kolektivu diskutovat různá témata, která se týkají daného místa. Současně je možné řešit zcela konkrétně otázky fotografického přístupu i ukázat možná technická řešení.
Moduly: Moduly budou vypisovány každý rok na různá témata či lokality. Výstupem z těchto tvůrčích pobytů budou volné soubory fotografií. Tyto soubory mají prokázat tvůrčí schopnosti studentů, stejně jako jejich porozumění problematice, na kterou je předmět zaměřen. Způsob provedení je libovolný, ale musí odpovídat zvolenému záměru a být předem konzultován a odsouhlasen pedagogem.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Žádné další nepovinné vzdělávací složky.
- Obsah kurzu:
-
Jednou ze základních charakteristik fotografie je její schopnost být záznamem nějaké reálné skutečnosti. Převedení trojrozměrné reality - prostoru - do plochy fotografického obrazu má své specifické zákonitosti. V úvodu teoretické přednášky s ukázkami se ozřejmí základní zákonitosti fotografického zobrazování prostoru při práci v plenéru tak, aby s nimi mohli studenti dále zacházet zcela samozřejmě a využívali je vhodně ke svým vlastním záměrům.
Předmět je zaměřen na:
1/ prostor - problematiku převodu reálného prostoru krajiny a města do plochy fotografie a to současně při zachování převodu barev do černobílé škály - „reprodukce“ prostoru.
2/ světlo - jeho zásadní roli při budování nebo potlačení dojmu prostoru, vytváření atmosféry snímku a jeho celkového vyznění.
3/ ostrost - neostrost, využívání hloubky ostrosti jako jednoho z principů vytváření fotografického obrazu.
4/ výřez - uvažování o volbě „výřezu“ (rámu záběru) z viděné skutečnosti, volbě místa, ohniska objektivu - kompozice.
5/ skladbu - řazení fotografií a jejich vzájemné vazby, a vliv na celkové vyznění sdělení.
6/ uvažování o zobrazovaném námětu, o historických, společenských a kulturních souvislostech.
Úkoly:
Zadání úkolů je rozděleno na povinnou a volnou část.
V povinné části jde o doložení výrazových i řemeslných schopností při kultivovaném věcném zobrazení krajiny, kde součástí úkolu je doložit volbu místa a snímky provést za vhodného osvětlení. Zpracování tohoto cvičení je povinně černobílé, klasickým fotografickým postupem negativ - pozitiv.
Ve volné části a v modulech je požadováno osobité individuální vyjádření, které námětově vychází z reflexe prostoru krajiny. Výsledné fotografie musí tvořit jeden celek a měly by nést stopu autorského přístupu. Smyslem není opakování zavedených postupů, ale naopak hledání vlastní cesty. Podmínkou je písemná explikace, ve které student podá o vybrané lokalitě či objektu důležité informace, zdůvodní svůj výběr a formuluje uvažovaný způsob zpracování.
Ve volné části není určen způsob zpracování, ale všechna uvažovaná řešení je nutné zdůvodnit a předem zkonzultovat.
Fotografie krajiny
1/ prostor - fotografie celku krajiny,
Černobílá fotografie pojatá jako „věrná reprodukce“ (popis) daného míst se zachycením jeho prostorovosti a s odpovídajícím převodem barevnosti do černobílé škály fotografie. Povinně fotografované na střední nebo velký formát.
2/ světlo - a/ libovolný krajinný záběr se světelným řešením, které umocňuje dojem prostoru,
b/ tentýž nebo obdobný záběr se světelným řešením, které dojem prostoru potlačuje
Poznání role světla v utváření iluze prostoru a atmosféry snímku.
3/ hloubka ostrosti - prostorové řešení krajiny s výrazným využitím malé hloubky ostrosti
Cvičení 1-3: odevzdávají se černobílé fotografie formátu 30x40 cm, s maximálními nároky na konečné zpracování, tj. kvalitu zvětšenin včetně jejich retuší.
Předpokládá se práce se středním nebo velkým formátem.
4/ soubor fotografií vzniklý v rámci plenérového soustředění.
5/ volný soubor - minimálně 5 fotografií (černobílé či barevné) z libovolné krajiny, které tvoří soubor s logickou skladbou a v osobitém tvůrčím ztvárnění.
Hodnocení:
Zkouška: ohodnocení odevzdaných úkolů, na nichž se posuzuje dodržení zadání, kvalita zpracování a osobitost tvůrčího ztvárnění.
Účast: předpokladem pro hodnocení studenta je povinná 60% účast na přednáškách, účast na soustředěních v plenéru, a předložení fotografií na povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky předmětu.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literature:
Aumont, Jacques: Obraz, Akademie múzických umění, Praha 2005
Bárta, J., Helfert, Z., Horníčková, D., Lutterer, I., Dejmal, I., Jůn, L.., Kotalík, J. T.: Letem českým světem 1898/1998, Studio JB, Lomnice nad Popelkou1999
Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů: Tvář naší země ? krajina domova, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001
kolektiv autorů: Místa hodná paměti, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2002
kolektiv autorů: Český svět, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2008
kolektiv autorů Neregulováno: Prales ve fotografii, Moravská galerie v Brně, Brno 2008
Lutterer, Ivan: Panoramatické fotografie, Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2004
Prokůpek, Bohumír: Národní park Podyjí, Asco, Praha 2012
Ptáček, Josef: Země krásná, Knižní klub, 2009
Reich, Jan: Bohemia, Galerie Nový Svět, Praha 2005
Reich, Jan: Dům v krajině, Galerie Nový Svět, Praha 2007
Spurný, Miloš: Moravské krajiny Miloše Spurného, Nadace Veronica a Ulita, Brno 1994
Spurný, Miloš: Sbohem, staré řeky, FOTEP, Brno 2007
Sudek, Josef: O sobě, Torst, Praha 2001
Sudek, Josef: Smutná krajina, Galerie výtvarného umění v Litoměřicích, 1999
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení:
Zkouška: ohodnocení odevzdaných úkolů, na nichž se posuzuje dodržení zadání, kvalita zpracování a osobitost tvůrčího ztvárnění.
Účast: předpokladem pro hodnocení studenta je povinná 60% účast na přednáškách, účast na soustředěních v plenéru, a předložení fotografií na povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)