Vizualizace psycho-akustického prostoru
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
309VPAP | Z | 1 | 1/D | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Vladimír MERTA
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Vladimír MERTA
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Hudebně-dechové osahávání prostoru. Akustické signály, hudební archetypy na vlastní kůži. Zobrazit vlastní i cizí hudební podněty, prožít prvky pohybu na hudbu, zaznamenat je formou hravého storyboardu.
- Forma studia:
-
Dílna během letního kurzu v Poněšicích.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Vlastní tělo, náznakový kostým, stylizované gesto, rekvizity sebrané v okolí. Oživení předmětů jako doprovod souběžně probíhajícího cvičení pixilace.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Akce Hlasohled , vedené Ridinou Ahmed, Petrem Vášou.
- Obsah kurzu:
-
Doplňující interaktivní cvičení, ve kterých si posluchač kurzu Synkretické vnímání hudby v Animovaném Filmu sám na sobě ověří rozdíly ve vnímání, vyjadřování a sdílení hudebních nápadů a podnětů.
Cvičení probíhá vždy na základě konkrétní situace, se kterou se režisér či animátor setkává:
0.Rozpouštění tenzí, dechová cvičení, společné prožívání základních pojmů, se kterými pracuje skladatel (rytmus, tempo, tón, barva tónu, téma, průběh melodie, refrén, dur-mollové cítění, budování napětí a jeho rozvádění, harmonizace a jejich vývoj (stupňování, kontrast, podobnost, imitace).
1.Styl a stylizace hudebního vjemu
2.Typické užití
3.Slovně-vizuální zpracování studentova podnětu
4.Výměna rolí - „dirigent“ a „sbor“.
5.Slova a zvuk, artikulace, solmizace, převzaté téma (lidová balad, současná píseň) a jejich tvůrčí obměny (změny tempa, tónorodu, synkopace, perzifláž). Variace a jejich užití v AF.
6.Vizualizace slyšeného, improvizované partitury.
7.Vizuální projev, inspirovaný probíranými hudebními postupy.
8.Hudební prezentace - základy vnímání prostoru, práce s ozvěnou a okolními reálnými zvuky.
Používané postupy:
Naladění (dechová cvičení, cviky na odstranění trémy, ukotvení, soustředění na výkon teď a tady).
Společné tleskání, solmizace, zpěv melicky nosných slov, gesticko-pohybové prožívání textu.
Zpětná vazba, sdílení pocitů z hudby, hledání slovního vyjádření hudebních pocitů.
Metody oslovení skladatele (zvuková schémata, dynamika průběhu, zvukové plány a jejich prolínání).
Návaznost:
Studenti si ozřejmí pojmy, které slyšeli během výuky, prožijí na vlastní kůži rozdíly ve vnímání a vyjadřování režiséra a skladatele.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
V. Marek: Tajné dějiny hudby, J. Fujak: Slovenské hudební alternativy, časopisy Uni, Harmonie, webové stránky muzikantů, U-Tube.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Průběžně pracujeme na storyboardech, přehráváme si je s improvizovaným hudebním doprovodem.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Společně probíráme silné stránky i slabiny, společně se dohodneme na doplňující práci.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Kurz využívá reálného prostředí, učí naslouchat a reagovat na přírodní zvuky okolí. Ozřejmuje tvůrčí zdroje hudebníka. Začíná předem připraveným úvodem. Končí společnou reflexí podnětů, vnesených studenty. Je tedy i zkušebním prostředím pedagoga, odstraňuje stereotypy výuky.
Webová stránka věnující se předmětu:
http://blog.baraka.cz/2009/10/destova-hul/
Vlastimil Marek
http://blog.baraka.cz
www.baraka.cz
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)