Dějiny audiovizuálních teorií 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DFT1 | ZK | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Helena BENDOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Helena BENDOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Obeznámení s hlavními teoretickými proudy uvažujícími o filmu a dalších audiovizuálních médiích.
- Forma studia:
-
Předmět je realizován formou přednášky proložené dvěma semináři, na nichž se vede diskuze o teoretických textech. Na kurzu se podílí několik přednášejících (Jan Bernard, Helena Bendová, Tomáš Pospiszyl, Michal Bregant).
- Předpoklady a další požadavky:
-
Přednáška je určena pro studenty bc studia audioviz. studií, ale je otevřena i zájemcům z jiných kateder.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Ben-Shaul, Nitzan. Film: the key concepts. 2007.
Bettinson; Rushton. What is Film Theory? Introduction to Contemporary Debate. 2010.
Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Elseasser, Thomas; Haneger, Malte. Film Theory: An Introduction through Senses. 2010.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Obsah kurzu:
-
Dějiny audiovizuálních teorií jsou pojaty jako souhrnná přehledová přednáška pro studenty především bakalářského studia mapující nejvýznačnější teoretické směry a koncepce zkoumající film i jiná audiovizuální média od 10. let minulého století, a to se zohledněním interdisciplinárního i historického kontextu, v němž se tyto teorie objevily. Přednáška je proložena dvěma semináři, v nichž jsou společně se studenty diskutovány vybrané texty charakterizující jednotlivé probírané teoretické proudy (texty na seminář (v sylabu označené jako „literatura k semináři“) je třeba mít přečtené vždy na ten který seminář; texty dostanou studenti k dispozici v elektronické podobě).
7.10. <b>Rané teorie filmu (Bernard)</b>
texty k četbě: Vachel Lindsay: The art of the moving picture (1915) - kapitola XIV - Orchestr, konverzace a cenzura; Hugo Munstenberg: The Photoplay: A Psychological Study (1916) - kapitola 3
14.10. <b>Montážníci a ruští formalisté (Bernard)</b>
texty k četbě: Dziga Vertov: My (1922), Sergej Ejzenštejn: Nápodoba jako ovládnutí
21.10. <b>Uměnověda a teorie výmarského období ve vztahu k filmu (Bernard)</b>
texty k četbě: Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti; Béla Balázs: Podstata filmu (1924)
(28. 10. volno)
4.11. <b>Film a realita: ontologie filmového obrazu (Bregant)</b>
text k četbě: André Bazin: Ontologie filmového obrazu
11.11. <b>seminář (Bendová)</b>
na seminář je třeba mít předem načtených těchto 7 textů: Vachel Lindsay: The art of the moving picture (1915) - kapitola XIV - Orchestr, konverzace a cenzura; Hugo Munstenberg: The Photoplay: A Psychological Study (1916) - kapitola 3; Dziga Vertov: My (1922), Sergej Ejzenštejn: Nápodoba jako ovládnutí, Walter Benjamin: Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti; Béla Balázs: Podstata filmu (1924), André Bazin: Ontologie filmového obrazu
18.11. <b>Film mezi médii: mediální archeologie a nová filmová historie (Pospiszyl)</b>
text k četbě: Thomas Elsaesser: Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností
25.11. <b>Sémiotika, strukturalismus a film (Bernard)</b>
text k četbě: Umberto Eco: O artikulacích filmového kódu (1967)
2.12. <b>Kritika ideologie (Bendová)</b>
text k četbě: Laura Mulvey: Vizuální slast a narativní film
9.12. <b>Naratologie (Bendová)</b>
text k četbě: Marie-Laure Ryan: Avatars of Story (1. kapitola)
16.12. <b>seminář (Bendová)</b>
na seminář je třeba mít předem načteny tyto 4 texty: Thomas Elsaesser: Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností, Umberto Eco: O artikulacích filmového kódu (1967), Laura Mulvey: Vizuální slast a narativní film, Marie-Laure Ryan: Avatars of Story (1. kapitola)
Podrobnější rozpis témat jednotlivých přednášek a další doplňková literatura je ke stažení zde http://cas.famu.cz/?p=105 v menu na pravé straně.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. NAMU, Praha 2009. (jen část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)
+ doporučená literatura:
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques - Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Ben-Shaul, Nitzan. Film: the key concepts. 2007.
Bettinson; Rushton. What is Film Theory? Introduction to Contemporary Debate. 2010.
Braudy, Leo - Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Elseasser, Thomas; Haneger, Malte. Film Theory: An Introduction through Senses. 2010.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nichols, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Gledhill, Christine - Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ústní zkouška na základě okruhu daných sylabem předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- http://cas.famu.cz/?p=105
- Poznámka:
-
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2013/14 a pak 2015/16.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 12:20–13:55 BENDOVÁ H. Učebna CAS
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (fakultní předmět, volitelný předmět)