AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Film a společnost 1: Film, umění, jako zrcadlo i vize společnosti

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373FUZ1 Z 2 3/T česky zimní
Garant předmětu:
Radovan HALUZÍK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Radovan HALUZÍK
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Kurz se snaží zpřístupnit studentům hned tři věci najednou: Nejprve je to seznámit se se sociologickým a sociálně antropologickým myšlením a některými jejich stěžejními přístupy a koncepcemi. -Dále nahlédnout to, skrze to, jak tyto disciplíny vidí nedávnou minulost i přítomnost české společnosti a její kultury. A zvláštní pozornost bude pak věnována vzájemnému vztahu filmu, umění a společnosti?

Forma studia:

Krátké přednášky následované seminářem a diskusí. Dále pak projekce částí filmů a ukázky literárních textů a jejich rozbor následovaný diskusí.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

nejsou

Obsah kurzu:

Kurz se pokouší ukázat ambici umění, filmu zvláště, nejen svět okolo nás jednoduše popisovat, reflektovat, ale i jej záměrně i nevědomě vytvářet, konstruovat. Nahlížet pod povrch a tak zpochybňovat, podminovávat a dekonstruovat zjevné. Avantgardně nacházet nové diskurzy i estetiky. Utíkat do snů a tvořit nové, dosud nepoznané, světy. I uvádět v život nové a bourat staré, společenské sny i utopie totalitních režimů.

Probíraná témata:

- Jaký je vztah mezi filmem/uměním a společností? Kopíruje víc film ze života nebo snad život z filmu? Jak melodrama seriálů tvoří svět diváků? Reflexivita, rituál, performance? Film a umění jako mýtus, malý sen o vile s bazénem i velká politická utopie. Vztah politiky a estetiky.

- Žít jako hrdina? Filmové versus reálné hrdinství jako drama na scéně versus drama života. Jak se uplatňuje mýtus filmového hrdiny např. v naší každodennosti, americké republikánské politice i opravdové válce? Příklad postkomunistických konfliktů v Jugoslávii a na Kavkaze jako pokračování národní umělecké estetiky jinými prostředky.

- Film a (totalitní) politické režimy. Vztah estetiky a politiky v nacistickém Německu, za komunismu i v postmoderní společnosti spotřeby a popkultury. Totalitní režim jako tvorba nového člověka i organizovaná modernita. Budovatelský film a socialistický realismus ukazuje světlo ?lepších zítřků?. Film, moc a její kontrola.

- Ale nás už tento příběh nebaví! Umění, film jako estetická rezistence. Filmová kritika velkého budování a pokroku za každou cenu. Československý film od Nové vlny po Sametovou revoluci ukazuje limity a krizi mýtu o moderním pokroku a velkém cíli.

- Nastavme zrcadlo! Vždyť ten nový socialistický člověk nám utíká do soukromí, baží po majetku, smilní, melouchaří, krade a prodává bony! Film a literatura chce ukázat život za zdmi a pod povrchem. Sociologická sonda pod povrch socialistického budování očima socialistického ?filmu jako ze života? i komunální satiry. Dovedeme rozlišit, kdy filmový tvůrce potvrzuje, kdy demaskuje a kdy vytváří skutečný stav věcí? Co říkají sociologové k tomu, proč se komunismus zhroutil tak snadno?

- Jak vůbec umění, subkultury a naše sny přetváří, naleptávají a podminovávají politické režimy zevnitř? Rozvrátili víc komunismus výdaje na zbrojení, disidenti nebo rock?n?roll? Role zahraniční popmusic, filmu, seriálů, spotřební kultury a představ o Západu ve zprostředkování normalizačního filmu. Co říká teorie subverse a Bachtinovského karnevalu? A proč někteří historici mluví dokonce o středoevropských ?karnevalech revoluce 1989??

- Sociální třída v Čechách ve světle filmu. Jsme ?rovnostářský národ? nad pivem u společného stolu, nebo maloměstští snobové? Sociální třída v beztřídní společnosti reálného socialismu, divokých devadesátých letech a dnes.

- Jak mění televizní seriály životy svých diváků? Watching Dallas a žít svůj sen. ?Mýdlové opery? v různých dobách a oblastech světa pohledem sociální antropologie: jednou jako zdroj konzervativních, nebo maloměstských hodnot, ve třetím světě jako promotér individualizace a modernity, jindy jako nástroj osvěty a sociální změny placené vládními i rozvojovými agenturami a někdy dokonce jako rezistence světu dospělých. Mít dům jako v seriálu. Postkomunismus jako rozvojový projekt?

- Nová globální estetika posledních dekád. Nová tělesnost, fyzická a duševní rovnováha. New Age a Matka Země. Politika přírodní a kulturní pestrosti. Přírodopisný film, velká dobrodružství divočiny a jejich vliv. Naše planeta a její pestrost jako velká televizní podívaná. Ochrana přírody, životního prostředí a divočiny. Mauglí, Tarzan a Lvice Elsa a jejich společenské důsledky v nové globální etice. Welcome to Marlboro country!

- Film a umění v online světě. Politika, emoce, utrpení a lidská práva v čase přímého přenosu. Politika image a politického marketingu versus etika nové globální odpovědnosti. A co z toho všeho vyplývá pro současného tvůrce filmu, dokumentu, umění?

Doporučená nebo povinná literatura:

Ukázky z řady dokumentárních i hraných filmů.

Dále pak probíraná literatura:

-Ang, Ien 1985. Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen.

-Bakhtin, Mikhail 1968. Rabelais and His World. Cambridge: The Massachusetts Institute of Technology. (orig. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaia kul´tura srednevekov´ia i Renessansa)

-Bauman, Zygmunt 1976. Socialism/The Active Utopia. London: Holmes and Meier Publishers.

-Berghaus, Günter ed. 1996. Fascism and Theatre: Comparative Studies on the Aesthetics and Politics of Performance in Europe, 1925-1945. Providence and Oxford: Berghahn Books.

-Buchli, Victor (1999) An Archeology of Socialism. Oxford, Berg.

-Cohen Abner 1993. Masquerade Politics: Explorations in the Structure of Urban Cultural Movements. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

-Connerton, Paul 1989. How Society Remember. Cambridge University Press.

-Durkheim, E. 1954/1912. The Elementary Forms of Religious Life. Free Press, Glencoe.

-Giddens, Anthony 1999. Sociologie. Praha: Argo.

-Halfin, Igal 2000. From Darkness to Light: Class, consciousness, and salvation in revolutionary Russia. Pittsburg: University of Pittsburg Press.

-Hubatová-Vacková, L. a Říha, C. (2007) Husákovo 3+1/Bytová kultura 70.let. VŠUP, Praha.

-Johnson, Mark and Lakoff, George 1980. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

-Kenney, Padraic 2002. Carnival of Revolution: Central Europe 1989. Princeton University Press. Princeton.

-Kotkin, Steven 1995. Magnetit Mountain: Stalinism as a Civilization. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.

-Said, Edward W. 1978. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Routledge & Kegan Paul.

-Reichel, Peter (2004) Svůdný klam Třetí říše: Fascinující a násilná tvář fašismu. Argo, Praha.

-Schechner Richard 1993. The Sreet is the Stage. Chapter in: The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance. London and New York: Routledge.

-Schieffelin Edward L. 1985. Performance and the Cultural Construction of Reality. In: American Ethnologist, vol. 12 (4), p. 707-724.

-Stites Richard 1989. Revolutionary dreams: Utopian vision and experimental life in the Russian revolution. New York: Oxford University Press.

-Yurchak, Alexei 2006. Everything Was For Ever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

-Todorov, Tzvetan 2000. V mezní situaci. Praha: Mladá fronta. [Orig. Face á l?extréme. Le Seuil, Paris 1994.]

-Turner Victor 1982. From Ritual to Theatre: The human seriousness of Play. Baltimore ? London: PAJ Publications.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny za výsledky závěrečného testu a docházku, přihlédnuto je též k aktivitě studenta v hodině.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

-

Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 423
Učebna CAS

(Lažanský palác)
HALUZÍK R.
09:50–12:15
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:50–12:15 HALUZÍK R. Učebna CAS
Lažanský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373FUZ1.html